Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi, altså mannen og meg, kjøper ikke så mange julegaver, og ut i fra budsjettet vi har, har vi i alle år har kjøpt gaver i prisklasse 250-300 kr pr person utenfor kjernefamilie, eller en fellesgave til 400-500 kr hvis de er par.

Vi har aldri før fått tilbakemeldinger om at dette er for dyre gaver, men i år ønsket flere seg tilskudd til spesielle ting de sparte til, og jeg ga derfor gavekort/penger tilsvarende hva vi ellers ville kjøpt gaver for. (Altså 300 kr til barn og enslige, 500 kr til par).

Og for første gang fikk vi tilbakemeldinger om at vi ga alt for mye!

Jeg ble faktisk lei meg av reaksjonene deres, det ble ikke hyggelig i det hele tatt.

Hvorfor har de ikke sagt i fra om dette før? De har fått gaver i samme prisklasse i alle år.

Ut i fra disse reaksjonene lurer jeg på om vi bruker i overkant på gaver, eller om vi ligger på et normalt prisnivå i forhold til de fleste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke en gave til 500 kroner til et par er mye i det hele tatt! Hvem var det som reagerte på at dere ga for dyre gaver egentlig? Kan de være at den/de har dårligere økonomi enn dere og dermed føler at de har fått en mye flottere gave enn dere fikk? Vi bruker gjerne å kjøpe gave for 500+/- kroner hvis det er en som er enslig og mer hvis det er tll et par. Hvor mye vi brukr kommer litt an på hva de har ønsket seg også.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg gir for max 200,- til de utenom familien.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke en gave til 500 kroner til et par er mye i det hele tatt! Hvem var det som reagerte på at dere ga for dyre gaver egentlig? Kan de være at den/de har dårligere økonomi enn dere og dermed føler at de har fått en mye flottere gave enn dere fikk? Vi bruker gjerne å kjøpe gave for 500+/- kroner hvis det er en som er enslig og mer hvis det er tll et par. Hvor mye vi brukr kommer litt an på hva de har ønsket seg også.

Det var de av våre nieser og nevøer som mottok gavekortene/pengene som reagerte på at det var for mye, og kommenarene kom fra både dem selv og deres foreldre.

Og jeg vet at hva vi får tilbake fra dem ikke har noe med saken å gjøre.

Endret av Spirula
Skrevet

Det var de av våre nieser og nevøer som mottok gavekortene/pengene som reagerte på at det var for mye, og kommenarene kom fra både dem selv og deres foreldre.

Og jeg vet at hva vi får tilbake fra dem ikke har noe med saken å gjøre.

Ja, ja. Folk er jo forskjellige. Da vet dere det til en annen gang hvertfall, så kan dere heller gi dem det de synes er passende. :)

Skrevet (endret)

Det er ikke noe problem, men jeg synes det er rart at de ikke har reagert på det før.

Og jeg synes reaksjonen var veldig lei. "Takk, men..."

En venninne mente de muligens var sarkastiske, men det tror jeg egentlig ikke.

Men det er klart, det kan jo være at de ikke har vært bevisste på prisnivå tidligere, før de så summen med egne øyne. En gave er jo uten pris, det blir noe annet når de ser tallet.

Endret av Spirula
Skrevet

Vi ligger på akkurat samme nivå som dere, TS. 250 til familie og nære venner, 4-500 for par. Til venners barn er det 100-150.

Men generelt er jeg ikke så glad i gavekort, nettopp fordi det blir så tydelig hvilken sum man bruker.

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg var en meget spesiell reaksjon fra mottagerne. Synd at de var så lite takknemlige.

Synes det prisnivået dere ligger på er perfekt, ligger på samme nivået selv. :)

Skrevet

Tror mange sier det er for mye for å være ydmyke. Pluss at noen kanskje synes det er vanskelig å avgjøre hva slags prisklasse en fysisk gave er i, og når de så får se det i cash så blir det noe annet. Pluss at mange synes det er mer ubehagelig å ta i mot kontanter enn en fysisk gave. Det synes i alle fall jeg, selv om de er i samme prisklasse.

Anonymous poster hash: e8ef9...07d
  • Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Våre nevøer får for ca 4-500kr hver.

Søsken får for ca 400kr hver. Om vi kjøper av gave til svoger og fruen sammen ligger det ca på 7-8-900kr.

Til venners barn er det vel rundt 200kr

Alt er avhengig av hvilken gave vi finner.

Finner vi noe som er perfekt til søster F.eks for 300kr eller 600kr, så kjøper vi det, uavhengig av pris.

Skrevet

Til bror og svigerinne kjøpte jeg for 950 i år, og mine to nieser fikk for ca 600 hver. Mamma og pappa endre på ca 800 per person. Til venner blir det et sted mellom 150 og 300kr. Litt overrasket over at familiemedlemmer synes 3-500kr var for mye...

Anonymous poster hash: f825f...a39

Skrevet

Jeg brukte 550 på hver av foreldrene og søsknene mine, 1000 til kjæresten og 150-200 på hver venninne jeg kjøpte til..unntatt en som jeg brukte 350 på fordi jeg fant noe veldig fint jeg syntes passet så bra til henne..:) Fra tanter og onkler får jeg gaver for 200kr og 300kr (vet det pga jeg ofte får penger/gavekort) noe jeg synes er veldig hyggelig og ikke for lite (eller for mye). Vet at mamma gir for omtrent samme summer til deres voksne nieser og nevøer, kanskje for litt mer da de har god økonomi.

Kan være de sa det med at det var for mye for å virke beskjedne og en måte å vise takknemlighet på, type "ånei men det var jo alt for mye!" - vet mange som er sånn.

Anonymous poster hash: b47f2...0d8
Skrevet

Hvordan ville du selv følt deg om du hvert år fikk gaver for en mye høyere sum enn du selv kan tillate deg å kjøpe for fra noen utenom kjernefamilien?

I min familie har mine søsken og jeg fått gaver fra tanter/onkler mens mine foreldre har gitt til sine nevøer/nieser. Vi har gitt, og fått, gaver for 100-200 kr (nå har vi dog ekstremt stor familie). Vi skiller ikke mellom single og par når det kommer til julegaver.

Hvis noen av våre tanter eller onkler hadde begynt å gi oss gaver for mye høyere sum enn vi er blitt enige om, ville mine foreldre føle seg presset til å kjøpe like dyre gaver til sine søskens barn. Det kan være koselig å gi en ”dyr” gave (eller etter som hva man har økonomi til), men som mottager blir man stående i gjeld til giver hvis man ikke har mulighet til å gi tilsvarende tilbake.

Jeg forstår at du ble lei deg, men det føles ofte verre å motta gaver enn å gi dem. ”Her har du en fin, flott gave og en sekk med dårlig samvittighet! God jul!”

At de ikke har sagt i fra før kan komme av at de ikke er klar over prisnivået på gavene dere har kjøpt, eller at de regner med at dere har handlet på salg.

Anonymous poster hash: f016d...e7a
Skrevet

Hvordan ville du selv følt deg om du hvert år fikk gaver for en mye høyere sum enn du selv kan tillate deg å kjøpe for fra noen utenom kjernefamilien?

I min familie har mine søsken og jeg fått gaver fra tanter/onkler mens mine foreldre har gitt til sine nevøer/nieser. Vi har gitt, og fått, gaver for 100-200 kr (nå har vi dog ekstremt stor familie). Vi skiller ikke mellom single og par når det kommer til julegaver.

Hvis noen av våre tanter eller onkler hadde begynt å gi oss gaver for mye høyere sum enn vi er blitt enige om, ville mine foreldre føle seg presset til å kjøpe like dyre gaver til sine søskens barn. Det kan være koselig å gi en ”dyr” gave (eller etter som hva man har økonomi til), men som mottager blir man stående i gjeld til giver hvis man ikke har mulighet til å gi tilsvarende tilbake.

Jeg forstår at du ble lei deg, men det føles ofte verre å motta gaver enn å gi dem. ”Her har du en fin, flott gave og en sekk med dårlig samvittighet! God jul!”

At de ikke har sagt i fra før kan komme av at de ikke er klar over prisnivået på gavene dere har kjøpt, eller at de regner med at dere har handlet på salg.

Anonymous poster hash: f016d...e7a

Beklager, men her tror jeg du overfører dine følelser og erfaringer over på andre, for som jeg sa tidligere i tråden, jeg vet at reaksjonen ikke har noe med hva vi får fra dem å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...