AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Jeg fullførte bacheloren min nå i vår, og ligger godt an til å fullføre studiet mitt på normert tid. Men etter noen år som student med skral økonomi er jeg litt lysten på å gjøre det litt lettere for meg selv den siste tiden ved å ta opp et lån på et par hundre tusen kroner, som jeg kommer til å bruke på blant annet en god ferie, ta lappen og å fornye garderoben litt. Og mye fordi jeg merker at jeg har blitt mye mindre sosial av å leve på et så trangt budsjett over så lang tid. Jeg har 4.4 i snitt så er en sterk B student, og arbeidsmarkedet jeg går ut i kommer til å være godt. Regner med startlønn rundt 450-500. Kommer til å ha et par hundre tusen i studielån men det er ikke så mye å gjøre med, tenker at jeg vil betale ned lånet jeg tar opp ganske raskt etter at jeg begynner å jobbe men er jo et og et halvt år før den tid der jeg gjerne vil ha det avdragsfritt. Noen som har en ide om hva slags rente jeg kan forvente på et slikt lån? Det blir jo et forbrukslån men også en investering i min egen fremtid. Så selv om jeg ikke har noe jeg kan stille med som sikkerhet vil det jo være et veldig sikkert lån for banken allikevel? Anonymous poster hash: 0f069...d3e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Forbrukslån med vanlig forbrukslånsrente. Definitivt høyrisiko for banken, siden null sikkerhet. Jeg ville aldri gjort noe så dumt.Anonymous poster hash: 500e1...3d3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Ferie: 10.000,- Lappen: Max 30.000,- Garderobefornying: 10.000,- Hva skal du med resterende?Anonymous poster hash: 500e1...3d3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Et sted mellom 14 og 22 % rente. I lys av at du er ung og uten store forpliktelser ville jeg heller spart til disse formålene etter at jeg kom i jobb. Sertifikatet har du råd til på en vanlig inntekt når du kommer i jobb. Ferien sparer du til i løpet av et par måneder og fornyelse av garderoben ditto. Kontra: full fest for flere 100.000 som du knapt husker at du brukte og som du betaler ned på i evigheter, og forhindrer deg i å kjøpe bolig fordi du ikke har sjanse til å spare egenkapital og din lånegrad er for høy allerede. Mitt råd er å ikke gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Veldig dumt og ta opp lån på ferie, klær osv. Dette har økonomiekspertene advart mot. Du betaler høy rente og ikke ta for gikk du får betalt det fort ned. Blir fort en dyr ferie. Ikke ta for gitt heller at du får jobb tross gode karakterer. Presset er stort overalt for tiden. hva gjør du hvis du ikke får jobb og sitter med dyrt lån? Anonymous poster hash: 17041...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Ta heller å begynn å jobb og spar så det griner, så har du 100'000 etter et år (maks). Og først må du ha en jobb. Anonymous poster hash: 76cac...15b 2
Gjest Ciegus Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Hvordan i all verdens land og rike kan du kalle ferie og klær for en investering i fremtiden??? Du studerer ikke økonomi hvertfall, det er sikkert. Dårlig plan. Og skyhøy rente. 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Hvordan i all verdens land og rike kan du kalle ferie og klær for en investering i fremtiden??? Du studerer ikke økonomi hvertfall, det er sikkert. Dårlig plan. Og skyhøy rente. Du kommer faen ikke til å bli mye til økonom selv om du er så trangsynt, så slutt å leke altvitende. For min del har jeg fagkunnskapene godt på plass, men jeg sliter litt med skral økonomi og har hatt lite å gjøre på fritiden i lang tid pga dette. Så om jeg skal kunne klare å kapre en av de beste jobbene er jeg helt avhengig av tette de hullene i cven min og gjøre et godt intrykk på bedriftspresentasjoner og andre aktiviteter som arrangeres fremover i løpet av de neste 18 månedene. Så å investere litt penger i meg selv, min egen velvære, fritid og garderobe er petensielt noe av det beste jeg kan gjøre per dags dato. Ikke mye ulikt hvordan det er greit å ha noen verv i studietiden for å styke cven. Eller å lease utstyr fremfor å vente til du kan kjøpe.Anonymous poster hash: 0f069...d3e
-Jiinxs- Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Du kan jo bare regne på hvor dyrt de klesplaggene og ferien vil bli med rentene du må betale på det lånet. Høres ut som en dårlig idé, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Du trenger ikke penger for å delta på bedpres etc. Gratis mat og drikke. Kjøp en billig drakt på salg på f.eks. HM, kombiner med ulike topper du helt sikkert har i skapet. Vips, vaps.Anonymous poster hash: 500e1...3d3 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Hva med å få seg en jobb? Hjelper både på økonomien og CV-en på en gang. Anonymous poster hash: bc24e...a08 5
Lista Skrevet 26. desember 2013 #12 Skrevet 26. desember 2013 Skyhøy. Dummeste idéen jeg noen gang har lest. Ta opp forbrukslån for å bruke det på klær, ferie og velvære? En ting er de som tar opp dyre lån for å betale nødvendige ting som tannlegeregning, men klær?! Hva tenker du med? 3
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2013 #13 Skrevet 26. desember 2013 Du trenger ikke 100.000 for å kle deg til intervju. Selv om jeg kan være enig i at en pen drakt eller dress kan være en god investering for å presentere seg selv så slutter den investeringen å være god når en låner penger til den slik at den ender med å koste en liten formue mer enn opprinnelig pris. Uansett - gå gjerne på Lendo og sjekk betingelsene for å få lån - jeg tror en av dem er at du må være i fast full jobb. Og jeg forstår hvordan det er å leve på lavt budsjett og følelsen av å aldri ha penger eller råd til å være med på høye ting, men det er faktisk rent midlertidig i noen år til før du kan høste gleden av ditt harde arbeid. Et forbrukslån kan utsette den gleden ytterligere (etter at pengene er brukt opp) fordi du må betale tilbake på et dyrt lån fremfor å nyte livet. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om!
Gjest Ciegus Skrevet 26. desember 2013 #14 Skrevet 26. desember 2013 Du kommer faen ikke til å bli mye til økonom selv om du er så trangsynt, så slutt å leke altvitende. For min del har jeg fagkunnskapene godt på plass, men jeg sliter litt med skral økonomi og har hatt lite å gjøre på fritiden i lang tid pga dette. Så om jeg skal kunne klare å kapre en av de beste jobbene er jeg helt avhengig av tette de hullene i cven min og gjøre et godt intrykk på bedriftspresentasjoner og andre aktiviteter som arrangeres fremover i løpet av de neste 18 månedene. Så å investere litt penger i meg selv, min egen velvære, fritid og garderobe er petensielt noe av det beste jeg kan gjøre per dags dato. Ikke mye ulikt hvordan det er greit å ha noen verv i studietiden for å styke cven. Eller å lease utstyr fremfor å vente til du kan kjøpe.Anonymous poster hash: 0f069...d3e Man trenger ikke være altvitende for å vite at det er idioti å ta forbrukslån for å kjøpe klær og ferie. Når har du tenkt å betale rentene? Hvis du ikke har råd til noen billige, formelle klær nå, har du hvertfall ikke råd til å betale rentene som kommer fortløpende. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Du trenger ikke 100.000 for å kle deg til intervju. Selv om jeg kan være enig i at en pen drakt eller dress kan være en god investering for å presentere seg selv så slutter den investeringen å være god når en låner penger til den slik at den ender med å koste en liten formue mer enn opprinnelig pris. Uansett - gå gjerne på Lendo og sjekk betingelsene for å få lån - jeg tror en av dem er at du må være i fast full jobb. Og jeg forstår hvordan det er å leve på lavt budsjett og følelsen av å aldri ha penger eller råd til å være med på høye ting, men det er faktisk rent midlertidig i noen år til før du kan høste gleden av ditt harde arbeid. Et forbrukslån kan utsette den gleden ytterligere (etter at pengene er brukt opp) fordi du må betale tilbake på et dyrt lån fremfor å nyte livet. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om! Betingelsene pleier å være diskutable, så lenge banken er relativt sikre på å få igjen pengene finnes det jo bland annet eksempler på feks studentpar som til tross for 15 prosents regelen har fått fullfinansiert lån til bolig på 4+ mill. Samtidig så er jeg helt enig med deg i at det kan være seigt å betale ned lånet senere. Men det er også slik at begynnerlønnen din henger med deg gjennom hele yrkeskarrieren. Og det er vanskelig å gjøre det godt på intervjuer når du sitter med følelsen av at man ikke helt er seg selv. Ved å ta opp et lån vil det være mye enklere for meg å være sosial, aktiv og ha et overskudd av energi enn i det motsatte tilfellet. Og siden pengene uansett da skal brukes på ting jeg hadde kommet til å kjøpe så snart utdanningen var ferdig blir ikke den økonomiske belastningen nødvendigvis så mye høyere enn den ellers ville ha vert. Men uansett, til 14-22% rente er det ikke aktuelt, men til feks 10 kan det jo være det.Anonymous poster hash: 0f069...d3e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #16 Skrevet 26. desember 2013 Det er en veldig dårlig, og lite gjennomtenkt, løsning å ta opp et så stort forbrukslån da dette er et veldig dyrt lån. Er du egentlig klar over hva et slikt lån ville kostet deg. Det mest vanlige på forbrukslån er at en minimum må betale 3% av det utestående beløpet hver måned. På et lån på kr 200.000 kr vil det si minimum kr 6.000,-. Hvordan skal du klare dette? Nå er det veldig lite sannsynlig at du får innvilget et slikt lån (heldigvis) siden du er student. Anonymous poster hash: 52b35...009 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2013 #17 Skrevet 26. desember 2013 Du kan ikke sammenligne at 2 personer får et boliglån utenfor egenkapitalkravet med pant i en bolig med stigende verdi med et forbrukslån uten sikkerhet for en person uten inntekt.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #18 Skrevet 27. desember 2013 Det er det dummeste jeg har hørt. Få deg heller en jobb og på noen mnd har du råd til akkurat det samme. Du trenger ikke Prada veske og DG drakt for å få deg jobb. Hvis du gjør dette vil det det mest sannsynlig ødelegge muligheten til å kjøpe egen bolig hvertfall de første 5 årene. Du vil ikke ha mulighet til å begynne og spare egenkapital før dette lånet er nedbetalt og med så høy rente vil du kunne slite ganske bra med å betale det ned raskt nok. Anonymous poster hash: 2ea97...cfd 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #19 Skrevet 27. desember 2013 Jeg fullførte bacheloren min nå i vår, og ligger godt an til å fullføre studiet mitt på normert tid. Men etter noen år som student med skral økonomi er jeg litt lysten på å gjøre det litt lettere for meg selv den siste tiden ved å ta opp et lån på et par hundre tusen kroner, som jeg kommer til å bruke på blant annet en god ferie, ta lappen og å fornye garderoben litt. Og mye fordi jeg merker at jeg har blitt mye mindre sosial av å leve på et så trangt budsjett over så lang tid. Jeg har 4.4 i snitt så er en sterk B student, og arbeidsmarkedet jeg går ut i kommer til å være godt. Regner med startlønn rundt 450-500. Kommer til å ha et par hundre tusen i studielån men det er ikke så mye å gjøre med, tenker at jeg vil betale ned lånet jeg tar opp ganske raskt etter at jeg begynner å jobbe men er jo et og et halvt år før den tid der jeg gjerne vil ha det avdragsfritt. Noen som har en ide om hva slags rente jeg kan forvente på et slikt lån? Det blir jo et forbrukslån men også en investering i min egen fremtid. Så selv om jeg ikke har noe jeg kan stille med som sikkerhet vil det jo være et veldig sikkert lån for banken allikevel? Anonymous poster hash: 0f069...d3e Banken vil ikke se dette som noe sikkert lån. Du er student uten inntekt, og regner med å få jobb. Slike låntagere vil nok ingen seriøse banker ha når det ikke finnes sikkerhet i noen ting. Om du i dethele tatt får lån, må du nok regne med en rente på 14-22 prosent.Anonymous poster hash: 91a47...eae 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #20 Skrevet 27. desember 2013 Om du er utdannet innen økonomi bør du være klar over at mange bedrifter kjører kredittsjekk på ansatte som skal arbeide med økonomi. Så om du er i den kategorien kan dette raskt ende opp med at du ikke får jobb noe sted fordi det vil dukke opp et forbrukslån på kredittsjekken. Anonymous poster hash: b20ef...5e8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå