Gå til innhold

Ut på byen eller fest i julen ? ? ? Klarer man seg ikke uten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på fb gruppen til klassen min - voksenopplæring - at mange skal ut på byen i kveld, drikke osv. Jeg leser også her inne på kg at folk stikker på byen eller fest.

Dette er ikke ment moraliserende på noen som helst måte men er overrasket over at folk har behov for å drikke og feste i jula også. Får ikke folk nok ellers, og er man så avhengig av alkohol og fest at man ikke klarer seg uten i jula?

Til og med på julaften har jeg sett at det har vært planlagt byturer av bekjente. Noen av dem har faktisk barnevakt for ungene mens de selv skal ut å drikke ! ! !

Klarer ikke folk klare seg uten alkohol og fest i julen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes det er en fin tradisjon og ikke noe fan av å gjøre alkhol og fest skittent.

Ønsker man ikke å dra ut kan man bli hjemme.

Endret av Summers
  • Liker 4
Gjest HappyWaffle
Skrevet

klarer meg fint uten festing i jula. jeg tok meg noen glass champis på julaften, men vi hadde dog ikke barn tilstedet. i jula er det min familie som står i fokus, ikke alkohol.

Skrevet

Det klarer jeg meg fint uten. Skjedd en gang at jeg var på fest i jula, da var jeg 18. Vil heller være hjemme med familien.

Skrevet

Jada moralister. Det kan vel tenkes at det kan være en fin måte å faktisk treffe venner og familie på det også? Det handler ikke om flatfyll for alle. Det er også mange som har mer enn nok å gjøre resten av året og der jula gir en mulighet til å ta seg en tur på byen.

Anonymous poster hash: 2d50a...ae9
  • Liker 14
Skrevet

Ja takk begge deler tenker jeg.

Jeg storkoser meg sammen med familien faktisk 6 hele dager til endes (vi har endel bursdager og andre feriringer også oppi det hele) Samtidig som jeg nyter en kveld på byen med vennene mine i tillegg.

Fellesnevneren for begge er at det er samholdet som står i fokus, jeg tilbringer tid sammen med mennesker som betyr noe for meg.

Hvorfor jeg skal stemples som alkoholmisbruker eller at det ene må utelukke det andre har jeg aldri forstått.

• Liker 7
Skrevet

Hva er problemet? Noen liker å feste, andre ikke. Hvorfor skal de som velger å gjøre andre ting enn deg dømmes for det? Vi er hjemme sammen med familie hele jula, men 2.dagsfest er en tradisjon. Da har vi vært på familiemiddag først, og junior blir igjen der hos besteforeldrene sine.

• Liker 1
Skrevet

Etterhvert blir man litt lei av og sitte inne og spise og se tv. Da er det greit og ta en tur ut. " skjønner ikke de som bare sitter inne"(ironi).

• Liker 2
Skrevet

Mange steder er det en veldig gammel tradisjon med fest i juledagene, forskjellen er bare at nå er det flyttet fra ungdomshuset til utestedene. Det er gjerne den ene gangen i året man treffer gamle kjente fra hjemstedet.

Anonymous poster hash: b43e2...8fa
  • Liker 6
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes det kan være hyggelig å dra ut en tur i julen, fordi da kan jeg treffe barndomsvenner og venner fra videregående som jeg ikke har muligheten til å treffe ellers i året, siden dette er en av de få stunder der "alle" er i hjembyen for å feire jul. Det er ikke snakk om å ikke klare seg uten fest og alkohol, jeg skjønner ikke hvorfor det er så grusomt å ta seg en bytur i romjula heller.

Du vil kanskje ikke være moraliserende, men innlegget ditt stinker av det.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det kan være hyggelig å dra ut en tur i julen, fordi da kan jeg treffe barndomsvenner og venner fra videregående som jeg ikke har muligheten til å treffe ellers i året, siden dette er en av de få stunder der "alle" er i hjembyen for å feire jul. Det er ikke snakk om å ikke klare seg uten fest og alkohol, jeg skjønner ikke hvorfor det er så grusomt å ta seg en bytur i romjula heller.

Du vil kanskje ikke være moraliserende, men innlegget ditt stinker av det.

Samme her - "alle" er hjemme i hjembygda (inkludert meg selv) og da benytter vi sjansen til å kose oss med litt vin og sosialisering oss vennene. Det er kjempekoselig å tilbringe tid med venner i jula i tillegg til familie. Også er det ufattelig deilig å gjøre noe annet enn bare å sitte rundt et bord å spise.

• Liker 2
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Det er stort sett i julen jeg har mulighet til å treffe gamle venner da jeg er bosatt i utlandet, og da stikker jeg gjerne ut med dem etter familiefeiringen.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hos oss er det også tradisjon for at "alle" treffes på andre juledag ute på byen. ;ange er spredt ut over hele landet og dette er den dagen der man alle er samlet og treffes i samme by.

Men det er klart, den egentlige grunnen til at jeg går ut er jo ikke å treffe gamle kjente, det er fordi jeg ikke klarer meg uten alkohol så klart. :ironi:

Skrevet

Jeg drikker nesten aldri (3-5 ganger i året) men julen er faktisk en av de gangene jeg synes det er gøy, dette fordi "alle" er hjemme på juleferie så man treffer på så mange kjente fjes på byen. Dvs, jeg tror aldri jeg kunne drukket på julaften fordi det da skjer så mye annet jeg heller vil prioritere, men jeg har ikke behov for å være med familien tre døgn i strekk, jeg kan gjerne ta meg fri en kveld.

• Liker 2
Skrevet

Her er det en del arrangementer på utestedene 1 og 2 juledag. Morro det

Anonymous poster hash: bc9c2...e40

Skrevet

Her i bygda jeg bor i er det også tradisjon for å feste i romjula. En lang, rolig høst (jaktsesong) er over, man har fri og god tid. Jeg synes det er kjempekoselig;)

Skrevet

Jeg var ute på byen igår. Jeg drikker sjelden til vanlig, men i juleferien er mange som studerer borte hjemme på juleferie. Og da er det en kjempefin måte å møtes. Her hadde noen fra bygda leid et utested i Oslo, og vi ble 500stk fra bygda ;) Det var fler som skulle men mange som ikke kom inn da det ble fort fullt. Møtte mange kjente og tidligere klassekamerater.

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg ikke synes det er gøy å på byen lengre

Anonymous poster hash: 7f5d1...555
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg ikke synes det er gøy å på byen lengre

Hvorfor det? Synes man det er gøy, så er det jo gøy ;)

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor det? Synes man det er gøy, så er det jo gøy ;)

det var nemlig en tid hvor det var en merkelig ambivalens, jeg var mye ute, følte jeg gikk glipp av ting hvis jeg ikke var ute, det var bare stress, brukte mye penger og lurte på når jeg egentlig skulle bli ferdig med det.,. Og plutselig en dag var jeg det, deilig:-) savner det ikke et sekund

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...