Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tradisjon og hygge. Har aldri feiret jul for å minnes Jesu fødsel eller lignende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jul har opprinnelig ikke noe med kristendom å gjøre, så hvorfor feirer dere kristne en "kristen" jul da?

Anonymous poster hash: 06dd5...fde

• Liker 1
Skrevet

Feirer jul selv om jeg ikke er kristen fordi det er en koselig tradisjon og sammenkomst med familie og venner :)

Skrevet

Jeg feirer ikke jul, har sagt at det med juletre er en hedensk skikk og har ingenting med kristendom og gjøre. Pynter heller ikke og har ikke julemat. Feira før med familien med sa fra at nå er det nok og jeg gjør det på min måte. Har md andre ord vært en avslappende jul her i huset :)

Anonymous poster hash: bfae8...271
Skrevet

Maria og josef dro til kong Davids by for og skrives inn i manntallet. Denne ferden foretok de på vårparten en gang, så Jesus ble strengt tatt født i Mars eller deromkring. Julefeiring ble slått sammen med andre merkedager for at det skulle passe med den gregorianske kalenderen, samt noen forrettnings interesser noen hadde i forbindelse med feiringen av disse dagene. (Gaver, lys, røkelse, offringer av ymse slag, som ofte kom til en stiv pris)

• Liker 1
Skrevet

Maria og josef dro til kong Davids by for og skrives inn i manntallet. Denne ferden foretok de på vårparten en gang, så Jesus ble strengt tatt født i Mars eller deromkring. Julefeiring ble slått sammen med andre merkedager for at det skulle passe med den gregorianske kalenderen, samt noen forrettnings interesser noen hadde i forbindelse med feiringen av disse dagene. (Gaver, lys, røkelse, offringer av ymse slag, som ofte kom til en stiv pris)

Hvordan kan du vite noe om grunnene til at de flyttet feiringen slik at den sammenfalt med Saturnalia?

Forøvrig kan det umulig være snakk om en tilpasning til den gregorianske kalenderen, siden DEN ble innført på 1500-tallet. Riktignok bare som en forbedring av den julianske kalenderen, som stammer fra noen tiår før år null.

Når det gjelder historien om at Maria og Josef dro til Jerusalem for å skrives inn i manntallet, så er det tøv. Et manntall tar man opp der folk bor, ikke der slekten kommer fra. Så hvis vi ser bort fra det historiske faktum at det ikke VAR noen folketelling i Judea på det tidspkt, så tjener historien bare til å "slå fast" at Jesus var av Davids ætt, et kritisk punkt i tidens Messias-myter.

• Liker 2
Skrevet

Vi lever i et kristent land og da er det naturlig å feire en kristen tradisjon uavhengig av hva man selv tror på. Jeg har bodd i et par andre land også og har plukket opp tradisjoner derfra, både når det gjelder mat og nasjonale/religiøse høytider.

Man må vel ikke være nordmann for å kunne spise brunost, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 718c3...8c8
  • Liker 1
Skrevet

Jul er som flere her har nevnt en skikk fra norrøn tid og muligens ennå lengre tilbake. Hverken navnet "jul" eller det meste av innholdet i jula har noe som helst med Kristi fødsel å gjøre. Min egen julefeiring er for lengst strippet for alle kristne symboler. Som blant annet innebærer ingenting lilla under advent, ikke noen adventslys, ingen engler, kirker eller julekrybber osv.

Tenning av stearinlys er også en gammel skikk, nisser er forfedredyrkelse (de norske fjøs og gårdsnissene, ikke den amerikanske julenissen som er et sammensurium av andre karakterer i sin opprinnelse), det og ta inn vintergrønt er langt eldre enn kristendommen (og selve juletreet er en tysk tradisjon fra 1500-tallet), å gi gaver ved juleblotet var en vanlig skikk, det samme var et stort felles måltid.

Så jeg feirer jul fordi det er en lang, nordisk, tradisjon. Ikke fordi kirken stjal en romersk solfest og kalte det feiringen av Jesu fødsel.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan du vite noe om grunnene til at de flyttet feiringen slik at den sammenfalt med Saturnalia?

Forøvrig kan det umulig være snakk om en tilpasning til den gregorianske kalenderen, siden DEN ble innført på 1500-tallet. Riktignok bare som en forbedring av den julianske kalenderen, som stammer fra noen tiår før år null.

Når det gjelder historien om at Maria og Josef dro til Jerusalem for å skrives inn i manntallet, så er det tøv. Et manntall tar man opp der folk bor, ikke der slekten kommer fra. Så hvis vi ser bort fra det historiske faktum at det ikke VAR noen folketelling i Judea på det tidspkt, så tjener historien bare til å "slå fast" at Jesus var av Davids ætt, et kritisk punkt i tidens Messias-myter.

Og hvordan kan du vite at det ikke var noen folketelling i Judea på den tiden? Husk at vi ikke snakker om år 1, men sannsynligvis noen år senere (4–6 er visst den gjengse oppfatning blant dem som forstår seg på det).

Som flere her har nevnt, er det usannsynlig at han ble født i desember, men de kildene jeg har lest, plasserer ikke Jesu fødsel om våren, men om høsten. Her er en av dem (legg merke til at det er svært kristne mennesker som har skrevet dette):

http://www.ucg.org/bible-faq/when-was-jesus-christ-born-was-jesus-born-december-25-christmas-day

Jeg feirer solsnu, og det synes jeg må være greit.

Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor kristne feirer jul.

Fordi de valgte å ta med hedenske høytider og slikt i kristendommen for å gjøre det enklere å spre den.

Skrevet

Tradisjon og hygge, det siste trenger man midt i mørketida! )

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: b9ea1...3db

Skrevet

Spørsmålet er jo "hvorfor feirer kristne jul". Jul er jo en hedensk midtvintersfest hvor man feirer høstens avlinger og at sola snur. Party!

Skrevet

Og hvordan kan du vite at det ikke var noen folketelling i Judea på den tiden? Husk at vi ikke snakker om år 1, men sannsynligvis noen år senere (4–6 er visst den gjengse oppfatning blant dem som forstår seg på det).

Som flere her har nevnt, er det usannsynlig at han ble født i desember, men de kildene jeg har lest, plasserer ikke Jesu fødsel om våren, men om høsten. Her er en av dem (legg merke til at det er svært kristne mennesker som har skrevet dette):

http://www.ucg.org/bible-faq/when-was-jesus-christ-born-was-jesus-born-december-25-christmas-day

Jeg feirer solsnu, og det synes jeg må være greit.

Fordi det ikke finnes noen romerske opptegninger om noen folketelling på den tida.

Skrevet

Indeed. Så vidt jeg skjønner, ble Jesus født et stykke frem på vårparten, i Mars eller April.

Den kristne julehøytiden er nok mer et resultat av at de kuppet flere ikke-kristne høytider, deriblant vintersolsnu og saturnalia. Jeg antar at Saturnalia er den de kuppet aller mest, for det var en romersk høytid. Man gav hverandre gaver på 25. desember. Virker kjent?

Stilig, visste ikke at gavene kom fra Saturnalia. Visste ikke at det var noe som het det heller forsåvidt, men over til mitt bonusspørsmål. Vet du hvorfor vi her i Norge gir hverandre gaver på kvelden 24. og ikke den 25. som veldig mange andre? ;)

Skrevet

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: b9ea1...3db

Jeg burde selvfølgelig sagt "jeg trenger" :roll:

Fordi vinteren er lang og trist, og det er hyggelig med noe å glede seg til som gjør ventetiden på våren litt kortere.

Skrevet

Fordi det ikke finnes noen romerske opptegninger om noen folketelling på den tida.

Quirinius gjennomførte en svært upopulær folketelling i Judea i år 6. Lukas kobler den til Jesu fødsel, men så vidt jeg kan se, er de fleste ekspertene enige om at Lukas roter i og med at han også legger det til tiden under Herodes den store som døde flere år tidligere.

Skrevet

Jeg feirer jul nettopp FORDI jeg ikke er kristen (eller muslim, eller noe annet). Hadde jeg vært kristen, hadde jeg feiret kristmesse, gått i kirken, kjøpt røkelse i julegave til alle sammen, pyntet kun med litt lillafarge i adventen og noen Jesusbilder, droppet juletre og spist et eller annet palestinsk eller arabisk til middag.

Anonymous poster hash: 7ff69...d7f
Skrevet

Quirinius gjennomførte en svært upopulær folketelling i Judea i år 6. Lukas kobler den til Jesu fødsel, men så vidt jeg kan se, er de fleste ekspertene enige om at Lukas roter i og med at han også legger det til tiden under Herodes den store som døde flere år tidligere.

Ja, ikke sant? Lukas roter. Det er i det hele tatt mye rot, og det aller mest rotete er ideen om at Josef og Maria skulle til Jerusalem for å skrives inn i manntallet, siden Josef "var av Davids ætt".

Noe som er en latterlig ide, siden man ikke er interessert i å vite hvor noens forfedre kom fra, når man teller befolkning. Man vil vite hvem som bor hvor, og hvor mange det er i hver by. Særlig når folketellingen gjøres av skattemessige hensyn, for å kunne finne ut hvor mye penger man skal kreve inn fra hver by.

Hele poenget med historien om folketellingen og tilbakevendingen til Jerusalem er å knytte Jesus til Davids slekt, som en verdig Messias.

Skrevet

Stilig, visste ikke at gavene kom fra Saturnalia. Visste ikke at det var noe som het det heller forsåvidt, men over til mitt bonusspørsmål. Vet du hvorfor vi her i Norge gir hverandre gaver på kvelden 24. og ikke den 25. som veldig mange andre? ;)

Aner ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...