Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette en stund...

I jula feirer vi Jesus Kristus og hans fødsel, så hvorfor feirer folk som ikke er kristne jul?

Vi feirer tross alt ikke Eid eller Hanukkah ettersom vi ikke er muslimer eller jøder :P

Anonymous poster hash: c8226...07c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tradisjon. På lik linje med at vi døper unger eller gifter oss i kirken på tross av at vi ikke er kristne.

Når det gjelder jul har vi jo fri uansett, og så lenge Norge ikke blir "islamisert" ( :P ) regner jeg med at julefeiringen kommer til å bestå.

Skrevet (endret)

Jul har blitt feiret her til lands lenge før Jesus ble påtenkt.

Jeg feirer jul fordi det er en fin tradisjon, med mye tid med familie man ellers ikke ser så ofte.

Selv om jeg ikke er kristen synes jeg det er koselig med julesanger og julepynt, da det har vært en del av min oppvekst. Synes også mange andre religioners høytider er flotte.

Endret av Talyset
  • Liker 18
Skrevet

Jul er en mye eldre tradisjon enn kristendommen. Derfor bestemte også kirken at den kristne julefeiringen skulle finne sted på samme tid som den gamle julefeiringen,

Jeg feirer jul fordi jeg synes det er koselig. Men jeg har ingen religiøse symboler blant julepynten,

• Liker 18
Gjest Smiley_cat
Skrevet

Signerer mine "kg-venner" over.

Jula er tradisjon. Jeg anser meg ikke som kristen. Jeg har likevel det gamle og det nye testamentet. Jeg blar noen ganger i det og leser. Jeg filosoferer da over det jeg leser. Tenker at om dette hadde blitt opplevd i dag hadde bibelen blitt skrevet på en annen måte. Ofte tenker jeg at bibelen ble skrevet i lys av slik verden ble oppfattet den gang der skjedde.

Tilbake til jula. Jula er blitt så mye mer enn bare en gammel historie. For egen del oppleves jula som en god ting å se frem til i mørketida, som gjør vinteren kortere. Jeg forbinder det med familiesamvær, og gjøre noe ekstra for mine for å glede dem.

Jeg ser også på tradisjoner som viktig å videreføre. For å gi samhold i en familie, for å gi barna gode minner, for at de skal kunne videreføre de gode tingene i livet. Kristen eller ei, å gå i kirka julaften gir meg en god følelse. Det er høydepunket å sette seg ned, nyte samværet og nyte det hele som en slags nydelig konsert/fremføring.

I vår verden finnes det så mye negativitet. Vi stresser og kaver gjennom hele livet. Høytidene er pusterom. Å finne noe å glede seg over og se frem til føles godt. Disse pusterommene som for min del betyr familietid.

• Liker 1
Skrevet

Det er bare et litt for tidlig juleblot. Praktisk å samle to slike feiringer på samme tida så vi slipper å ta fri fra jobb tre ganger i løpet av like mange uker.

• Liker 3
Skrevet

Signerer mine "kg-venner" over.

Jula er tradisjon. Jeg anser meg ikke som kristen. Jeg har likevel det gamle og det nye testamentet. Jeg blar noen ganger i det og leser. Jeg filosoferer da over det jeg leser. Tenker at om dette hadde blitt opplevd i dag hadde bibelen blitt skrevet på en annen måte. Ofte tenker jeg at bibelen ble skrevet i lys av slik verden ble oppfattet den gang der skjedde.

Tilbake til jula. Jula er blitt så mye mer enn bare en gammel historie. For egen del oppleves jula som en god ting å se frem til i mørketida, som gjør vinteren kortere. Jeg forbinder det med familiesamvær, og gjøre noe ekstra for mine for å glede dem.

Jeg ser også på tradisjoner som viktig å videreføre. For å gi samhold i en familie, for å gi barna gode minner, for at de skal kunne videreføre de gode tingene i livet. Kristen eller ei, å gå i kirka julaften gir meg en god følelse. Det er høydepunket å sette seg ned, nyte samværet og nyte det hele som en slags nydelig konsert/fremføring.

I vår verden finnes det så mye negativitet. Vi stresser og kaver gjennom hele livet. Høytidene er pusterom. Å finne noe å glede seg over og se frem til føles godt. Disse pusterommene som for min del betyr familietid.

Akkurat denne er et lite paradoks, for det er vel ingen som stresser mer om enn nettopp i jula ;)

Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor kristne feirer jul.

• Liker 24
Skrevet

Ikke alle feirer jul fordi kristne har lagt Jesus fødsel til den tida. Julefeiringen kom før Jesus fødsel.

Her i heimen feirer vi jul på grunn av tradisjon, og det finnes ikke noe kristent ved vår jul.

Anonymous poster hash: 1192f...f5a
  • Liker 5
Skrevet

Tradisjon og hygge, det siste trenger man midt i mørketida!

Og som andre sier, et bedre spørsmål er jo hvorfor kristne feirer jul, siden Jesus ikke ble født i jula ;)

• Liker 4
Gjest Smiley_cat
Skrevet

Akkurat denne er et lite paradoks, for det er vel ingen som stresser mer om enn nettopp i jula ;)

Jeg ser paradokset.

Forskjellen er at i hverdagen er dette stresset rettet mot arbeid. Mot jul er stresset rettet mot familie, med familie. Det stresset føles mer "betydningsfullt".

Samtidig ender jula med et antiklimaks, hvor man senker skuldrene og slapper av etter julekvelden. Så alt "stresset" er slett ikke forgjeves. :-)

Skrevet (endret)

Spørsmålet er vel heller hvorfor kristne feirer jul.

Indeed. Så vidt jeg skjønner, ble Jesus født et stykke frem på vårparten, i Mars eller April.

Den kristne julehøytiden er nok mer et resultat av at de kuppet flere ikke-kristne høytider, deriblant vintersolsnu og saturnalia. Jeg antar at Saturnalia er den de kuppet aller mest, for det var en romersk høytid. Man gav hverandre gaver på 25. desember. Virker kjent?

Endret av Mann 42
  • Liker 9
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Det er vel ikke mer absurd at kristne feirer jul, enn at alle andre gjør det?

• Liker 1
Skrevet

Nå er jo ikke den kristne jula den første religiøse feiringen som ligger til denne tiden av året. Mennesker har en lang tradisjon med å "overskrive" gamle religioner med nye religioner. Feiringen av at sola snudde ble overskrevet av feiringen av Jesus sin fødsel (som religionshistorikerne vet ikke fant sted den 24 desember, det ble bare plassert der for å ugyldiggjøre tradisjonene til de man ville tvangsomvende). Og nå tar det materielle og hedonistiske over. Det er bare sånn vi gjør ting, det.

Anonymous poster hash: a5c79...c75

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ikke mer absurd at kristne feirer jul, enn at alle andre gjør det?

Jo, egentlig er det det. Jul er en hedensk høytid. I de fleste andre land feirer de Jesu fødsel. Og for oss som feirer jul er det ganske morsomt at ikke en sjel legger merke til det av den enkle grunn at de aller fleste juletradisjoner er hedenske og ikke kristne.

• Liker 6
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg vet veldig godt at julen opprinnelig er en hedensk skikk. Det er vel derfor jeg ikke ser noe større problem med at kristne velger å putte en feiring i desember, enn at ikke-kristne feirer jul og kaller det tradisjon. I dagens praktiske samfunn, er det vel greit og rimelig at alle feirer jul på samme tid.

I utgangspunktet er det bare hedninger som skal feire jul, så får vi andre finne ut når og hvordan vi vil gjøre det. :)

Skrevet

Nei, det er helt greit for meg at kristne feirer Jesu fødsel når andre feirer jul. Men litt snodig er det jo at de kaller det jul.

• Liker 4
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jul er muligens en sammenfattende navn på hele perioden. Jeg kjenner flere kristne som kaller julaften for Kristi fødedag. Det er kanskje litt tungvint å kalle første juledag for "dagen etter Kristi fødedag".

Dog er det da allmenn akseptert at de fleste feirer jul, uansett om de er kristne eller ikke. I mitt hode er det mest en høytid for handelsstanden, der jeg er en god hjelper. (*hjertesukk*)

Skrevet

Det som er snodig er at kristne kaller sin høytid for "jul", da jul kommer av den hedenske feiringen av midtvinterdagen.

Anonymous poster hash: 1192f...f5a
  • Liker 1
Skrevet

Anser meg selv som kristen, men julefeiringen min er for at solen snur i horisonten, den opprinnelige nyttårsfeiringen. Egentlig skjedde det lørdag den 21.desember, men en dag fra eller til spiller mindre rolle, da det passer best å "feire" på de to dagene en er sikret fri fra jobben.

Skal sant sies bærer julefeiringen min mindre preg av fest og feiring, og mer preg av lettelse. Er ihuga vintermotstander, og æresmedlem av noregs snøhatarlaug. Is går greit, sålenge den er med vanilje-, sjokolade- eller pistasjsmak. :nissevink:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...