Gå til innhold

Tips til alle som sliter med destruktiv familiedynamikk i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange gamle, latente konflikter kan ligge og ulme når familien møtes i jula, og plutselig blir folk 15 (eller 5) år igjen. Til de med virkelig destruktive mønstre vil jeg anbefale dette, og spesielt punkt 3:

1. Dropp alle forhåpninger. Har de ikke forstått før, og det er snakk om gamle konflikter som går igjen år etter år, kommer de ikke til å forstå nå heller.

2. Avled deg selv. Si at du ikke ønsker å krangle, at du vil ha det hyggelig, og fjern deg selv fra situasjonen - uansett hvor tråkket på og urettferdig behandlet du føler deg. Sett deg og se på tv, gå en tur, ta en dusj, gå på rommet og les en bok. Helst uten noen form for sure miner. Bare vær helt nøytral og lett i tonen.

3. Galgenhumor-spill! Før jul møter man noen venner og skriver hver sin liste med typiske ting som pleier å skje i julen. Eksempelvis: "Bror håner meningene mine i en diskusjon", "Søster lager drama fordi hun mener jeg har en underliggende tone i noe jeg mener helt nøytralt", "Far kjefter på meg selv om bror er stygg i oppførselen", "Mor hakker på meg", "Bror smisker med onkel, samtidig som han er nedlatende mot meg", "Søster lar meg ikke komme til orde".

Hver gang det skjer krysser man av, og etter jul møtes man og den med flest kryss får premie, for eksempel en middag. Litt morsomt er det jo at man kan forutse det, OG lage et spill utav det man faktisk kan vinne, heller enn å reagere på det som man gjorde de siste 10-15-20 årene.

Anonymous poster hash: 43148...842
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller du kan kutte ut familien og lage egen jul med venner og annen familie. Jeg velger mitt eget forslag, for det du beskrev har jeg prøvd og det nytter ikke for jeg har ikke hard hud.

Anonymous poster hash: 298d5...b8b
Skrevet

Eller du kan se filmen Utro med nissen på NrK nå. Den vil mest sannsynlig få din egen dysfunksjonelle familie til å virke overraskende normal ;).

• Liker 1
Skrevet

Eller du kan kutte ut familien og lage egen jul med venner og annen familie. Jeg velger mitt eget forslag, for det du beskrev har jeg prøvd og det nytter ikke for jeg har ikke hard hud.

Anonymous poster hash: 298d5...b8b

Pkt 3 også? :nisseblunk:

Anonymous poster hash: 43148...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...