Gå til innhold

Rekker ikke overtagelsesdato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann solgte leiligheten vår for ca. 2 måneder siden, etter å ha kjøpt oss en del av en tomannsbolig under oppføring.

Overtagelsesdatoen for han som kjøpte den er om tre uker, og dette står i kontrakten.

Nå viser det seg imidlertid at utbygger ser ut til å bruke lenger tid enn forventet med å fullføre huset, slik at det ikke ser ut til at vi rekker å være ute av leiligheten med unger og møbler og vasking og slikt innen fristen.

Har ikke kontaktet kjøper ennå, men håper jo at han kan ha forståelse for dette og gjerne gi oss 1-3 uker lenger på det. Men siden det tross alt står i kontrakten, er det vel ikke gitt at han absolutt må være "grei" med oss. Så jeg lurer derfor på om det finnes noen regler for slikt. Må vi betale noen kompensasjon eller lignende? Jeg mener også at han har bodd hjemme hos foreldrene sine noen måneder før han kjøpte, slik at det kan jo ikke være helt krise for ham å vente noen uker lengre...

Anonymous poster hash: f7f10...382
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte leilighet, og selger kunne ikke flytte ut på avtalt dato fordi den nye boligen ikke var ferdig. De betalte da markedsleie til oss de to månedene pluss vår husleie (vi måtte leie noe midlertidig fordi andre skulle overta der vi leide).

• Liker 1
Skrevet

Det skader ikke å spørre, men det er jo en mulighet for at de nye eierene også har tidspress. Det går an å tilby markedsleie som foreslått over her, men det er jo kanskje sånn at de ikke har noe sted å bo, samt et flyttelass de ikke kan bare vente med osv.

Du kan ikke kreve at den nye eieren går med på dette, men det er lov å spørre. Og jeg synes absolutt at han bør få klekkelig betalt for det om han går med på en slik deal.

Om dette blir helt umulig, så kan det hende et flyttebyrå kan hjelpe dere med å flytte ut, oppbevare flyttelasset og levere det når huset er klart. Slik at dere evt kan campe hos kjente/familie i noen uker.

• Liker 1
Skrevet

Om han kan eller ikke kan er ikke spørsmålet, kun om han er villig. Han kan med kontrakten i hånden kreve leiligheten på avtalt dag, så er spørsmålet om dere kan gi ham et tilbud som frister nok til å si ja.

• Liker 3
Skrevet

Ser ut til at det kan bli noen ekstra utgifter for oss da, noe som ikke akkurat hjelper på etter julen og alle utgiftene til flytting og slikt... :(

Litt av det som bekymrer meg også er at leiligheten ble kjøpt av han gjennom forkjøpsrett. Etter dette ringte også kjøper til min mann med noen spørsmpl om leiligheten, og mtp. at det ble litt mer styr for oss med nytt møte med banken og ny kontraktskriving, så var min mann litt irritert, og ikke veldig snakkesalig i telefonen... Så vi har definitivt ikke opparbeidet oss noen godvilje hos kjøper...

Men vi har hvitevarer på kjøkkenet som vi ikke har bruk for i det nye huset, og hadde tenkt til å selge, eventuelt forhøre oss med kjøper om han kunne tenke seg å overta de for en sum når han flyttet inn (dette sparer jo også oss for en del arbeid med å vaske de ned og drasse dem ut). Det er matchende kjøleskap, oppvaskemaskin og komfyr som er 4-5 år gamle. Ikke noe supernytt eller superfancy, men vi så for oss å få mellom 5 og 7 tusen for dem. Er det en ålreit deal å tilby ham disse gratis, pluss at vi selvfølgelig dekker fellesutgiftene (inklusive avdrag/renter på fellesgjelden, ca. 3000 av totalen) ut januar? Evt. februar om vi flytter i begynnelsen av den måneden.

Jeg tenker at jeg skjønner at det er kjipt for kjøper å måtte vente, men vi trodde egentlig at vi skulle være ute rett etter nyttår, og megler nevnte dette for kjøper, som igjen visstnok hadde sagt at han bodde hos foreldre gratis frem til flyttingen, og derfor gjerne kunne overta tidligere... Synes derfor at det også blir litt feil at vi skal måtte ut med mangfoldige tusen for maks en måned lengre i leiligheten... Samtidig er jeg redd for at mannen min sin opptreden i telefonen har gjort at kjøper ikke er så villig til å være grei mot oss. :(

Anonymous poster hash: f7f10...382
Skrevet

Synes derfor at det også blir litt feil at vi skal måtte ut med mangfoldige tusen for maks en måned lengre i leiligheten...

Hvorfor det? Når man først investerer millioner i en leilighet er det faktisk et veldig stort offer å vente en hel måned med å få begynne med innflyttingen. Jeg synes du har en veldig rar holdning til dette, og virker nesten overrasket over at det å forskyve overtakelse kan føre til store utgifter.

Anonymous poster hash: 68497...683

• Liker 16
Skrevet

Prøv med hvitevarer, men om han allerede har hvitevarer som kanskje er nyere, så er det jo ikke sikkert at han er interessert i dem og da bør dere nok betale markedsleie... Om han sier ja til å vente da. Tror dere bare må ta på dere smiskebuksene og spørre veldig pent... Og tilby hvitevarer eller høre hva han evt vil ha for å la dere bo litt lenger.

• Liker 1
Skrevet

Men vi har hvitevarer på kjøkkenet som vi ikke har bruk for i det nye huset, og hadde tenkt til å selge, eventuelt forhøre oss med kjøper om han kunne tenke seg å overta de for en sum når han flyttet inn (dette sparer jo også oss for en del arbeid med å vaske de ned og drasse dem ut).

Står det i kontrakten at hvitevarene ikke følger med huset? Hvis ikke tilhører de uansett ham.

Anonymous poster hash: 913e0...037

• Liker 9
Skrevet (endret)

Uansett må dere jo vaske hvitevarene?

Og hans boforhold i dag er egentlig irrelevant.

Endret av Ellevill
  • Liker 10
Skrevet

Du må regne med å flytte til avtalt dato. Finn dere et billig krypin til korttidsleie, samt lei lagerplass. Husk dagbøter til utbygger!

Anonymous poster hash: c021a...214

• Liker 4
Skrevet

Dere får bare ringe ham og høre hva han eventuelt vil ha i kompensasjon.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Manglende husrom grunnet forsinkelse fra deres utbygger skal da deres utbygger dekke i form av dagbøter?

Sjekk hva som står i deres kontrakt med utbygger først vedrørende dagbøter. Sjekk også hva kjøpskontrakten sier om forsinket overtakelse. Så må dere snakke med kjøperen. Ta litt i og si en måned så dere har slingringsmonn i forhold til utbygger.

Jeg hadde pakket alt og fått det på lager. Da er man klar for flytting på kort frist.

Endret av Blondie65
Skrevet

Håper det ordner seg for deg TS, men dere kan ikke kreve at han skal utsette sin overtagelse. Om jeg hadde vært i hans sko så hadde jeg nok bedt om markedsleie for en mnd, og da vil jeg jo helst at det dekker husleia samt lånet og selvfølgelig strømmen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...