Gå til innhold

Jul er stress, men "alle" andre har det rosenrødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en familiedatter i begynnelsen av 20-åra. Må si at jeg har ikke så mange bekymringer rundt juletider, men jeg blir så stresset av hvordan mamma og pappa (spesielt mamma) styrer og stresser. Sånn her forløper vår jul seg:

Det er ukesvis med planlegging og innkjøp. Flere titalls gaver skal handles, pakkes og leveres. Mat kjøpes inn i puljer, stables og lagres i skap og kjøleskap. Det er grundig vasking et par uker i forveien, men på lille julaften skal det vaskes igjen. Alle rom skal være strøkne. Hvert år sier vi at lille julaften skal nytes. Likevel er det så stress med siste finish. Det blir ALLTID småkranging fra mamma sin side fordi pappa gjør ting feil, fordi vi ikke vasker godt nok osv. Så kommer kvelden på lille julaften. Da er alle så i dårlig humør. Jeg vil bare legge meg tidlig.

Så kommer julaften. Det er ingen av oss som kan nyte TV-slagerne på dagen. Det skal ryddes, mat skal lages, det skal dekkes på bord, ordnes med klær, tenne lys på kirkegården etc. Det går i ett fra morgen til kveld. Mamma og pappa stresser og krangler på kjøkkenet om den perfekte ribba.. Så kommer kvelden. Maten slukes og gavene åpnes. Å vips så er jula over. Alle disse ukene med så mye stress og planlegging for noen timer den 24 desember.

Når jeg i ettertid ser hva mine venner, familie og bekjente publiserer på sosiale medier, så ser det alltid ut som at alt har gått på skinner. Det er bare fryd og gammen. Er det flere som synes julen er kranglete og stressete?

Anonymous poster hash: 1793b...2be
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal jo ikke poste noe om stress og negativitet på fjesboka, må vite... Der skal vi lage glansbilder! Nei, vet du hva, jeg tror mange har det ganske tøft i julen på hver sine måter, men man kan liksom ikke være så veldig ærlig om sånt i de kanalene du skriver om...

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nesten alle (i alle fall voksne) synes at jula er stress (selv om de aller fleste ser positivt på resulatetet). Det er i grunnen samme maset og stresset hos oss, selv om vi har en relativt rolig og enkel feiring.

Skrevet

Alle andre har det ikke rosenrødt. Det tror du neppe selv heller. De fleste synes julen er en kombinasjon av hygge og godmat og slit og stress.

Anonymous poster hash: b30d9...f9d
  • Liker 3
Skrevet

Breaking news: folk er verken så vellykka, lykkelige, rike, flinke, spreke, populære eller pene som det fremstår som på facebook. Folk velger selv hva de skriver, redigerer bilder osv. Jeg kunne vært deg TS, bare bytt om rollene på mor og far. Utad fremstår nok alt idyllisk.

Anonymous poster hash: a1e97...2d2

Skrevet

Vi har hatt en sånn "rosenrød" jul.

Men det er fordi det har blitt bakt mindre, vasket mindre og terskelen for hva som MÅ gjøres før jul har vært lav.

Om ikke 7 slag er bakt og det skinner i hver en krok så har det blitt jul uansett.

• Liker 5
Skrevet

Litt mas og stress er det vel for alle, tror jeg. Og det som publiseres på sosiale medier er som regel bare smørsiden av tilværelsen, i alle fall for mange (jeg har venner som er troende til å publisere også morsomme/stressede/absurde situasjoner og gjør det innimellom selv også :ler:).

Men det går an å velge stressnivå. Jo, det er masse man må i jula, men det er også mange tilfeller av selvpålagte "vi må", eller "jeg må". Og det er jo helt greit det, hvis man koser seg med forberedelsene og synes at det er viktig. Men sånn som du skisserer det, TS, høres det ut som om noen (eller ok... moren din ;)) har stirret seg blind på alt som "må" gjøres, selv om det bare blir stress og krangling.

En person i min nærmeste familie har vokst opp sånn, med en mor som sto på hodet hele desember og løp rundt og pusset lister oppunder taket og kjeftet på alle som ikke gjorde sånn og slik... og da julaften kom, kollapset dama i en stol og snorket. Det har blitt framholdt som et skrekk-eksempel, så selv om deler av familien er svært opptatt av jul og juleforberedelser, har det alltid vært en gyllen regel at det aldri skal forberedes så mye at det ikke blir kos :)

Vi har beholdt det synet på ting, og i tillegg har vi måttet tilpasse jula til situasjonen: en mann i travel jobb, fem barn hvorav fire bidrar til at hele november/desember er en eneste lang juleavslutning/julekonsert/juleoppvisning og vi knapt har tid til å være hjemme. Da må vi prioritere litt, ellers blir det bare mas. Så her har vi feiret jul i et rent, men ikke nyvasket hus. Vinduene fikk jeg ikke tid til. Vi har moderat med julepynt, og nesten ikke noe julebakst (da tar vi det som barna synes er morsomt: pepperkaker og hjemmelaget konfekt), og julaften reddes av opptakerfunksjonen på TV (tar unna graver og kirke først, barna ser på opptaket når vi kommer hjem mens mannen og jeg styrer på kjøkkenet). Alt med lav puls og null krangel eller kjefting. Hvis jula ikke er hyggelig, hva er poenget da?

Jeg skjønner deg godt, men det er jo foreldrene dine som må ta grep hvis det skal bli noen endring. Først og fremst legge lista litt lavere, og innse at "juleforberedelser" med to personer i full jobb fram til lille julaften sjelden lar seg kombinere med 50-tallstradisjoner som selvstappet pølse og rengjøring inni alle skap. Eller, ære være dem som får det til, men vi som ikke gjør det får jo bare lære oss å feire jul uten å ha alt 300% på stell. Det funker som bare det, men som sagt: hvis foreldrene dine insisterer på å stresse i vei, er det ikke stort du kan gjøre... annet enn å glede deg til den dagen du kan invitere dem, for å feire jl på din måte, og vise at det er fullt mulig å ha jul uten mye stress og krangel. :)

• Liker 1
Skrevet

Det blir hva man gjør det til selv ;)

Jeg stresser lite og har god tid til både tegnefilmer i pysjamas, kos og late dager. Maten kom på bordet når den skulle, alle var rene og pene, huset ser greit ut og pynten er på plass. Ting går raskere når man stresser mindre, og er det egentlig så mye man skal gjøre? Tror mange lager mer jobb for seg selv enn det som er nødvendig.

Anonymous poster hash: ccf36...36b
  • Liker 2
Skrevet

Det blir hva man gjør det til selv ;)

Jeg stresser lite og har god tid til både tegnefilmer i pysjamas, kos og late dager. Maten kom på bordet når den skulle, alle var rene og pene, huset ser greit ut og pynten er på plass. Ting går raskere når man stresser mindre, og er det egentlig så mye man skal gjøre? Tror mange lager mer jobb for seg selv enn det som er nødvendig.

Anonymous poster hash: ccf36...36b

Samme her! Vi stresser minimalt, og koser oss likevel i julepyntet, rent hus med god mat og late dager.

Skrevet

Jeg synes du bør fortelle foreldrene dine dette når det ikke er jul. Snakk om det: Hva er viktig, hva er uviktig? Hvorfor må dere vaske så mye, for eksempel?

Jeg er en godt voksen dame selv (kunne vært moren din). Her er det ikke stress i julen. Vi vasker ikke så mye, for hvorfor gjør vi det? For å imponere andre? Hvorfor skal ribba være perfekt?

Jeg ser at idealet fortsatt er å ha det rent, ryddig og LIKEVEL ikke stresse eller krangle, og folk framholder at det ikke er noe problem. Vel, jeg vil si: Vi har det ikke verken spesielt rent eller spesielt ryddig, og så lenge vi slipper å ha besøk av andre damer (som setter så vanvittige standarder for seg selv og andre) har vi det aldeles strålende.

Anonymous poster hash: 408a7...3d5
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig.

Julen er kranglete og stressende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...