Gjest Virvar Skrevet 14. mai 2004 #1 Skrevet 14. mai 2004 Huff, jeg skal fordype meg i noe, men greier ikke å huske det. Jeg sleit med sånt på skolen også. Tall er håpløst f.eks. Nå skal jeg til med noe som innebærer ulike epoker, og likheter og ulikheter, og problemet er hvordan holde dette fra hverandre. Jeg biter meg merke i spesielle ting, men jeg sliter virkelig med å plassere det rett. Særlig når det er masse forskjellig og ikke bare en ting og to å huske. Hvordan i allverden skal jeg klare dette da? Lese om igjen og om igjen det samme, før jeg går videre? Huff, jeg forstår ikke hvorfor hodet mitt er så elendig til å huske jeg:(
Gjest Poirot Skrevet 14. mai 2004 #2 Skrevet 14. mai 2004 Ta notater som forkorter betraktelig. Fokuser på likheter og forskjeller. Knytt det gjerne opp mot rare ting, prøv eks å lag et lite rim, en regle eller liten sang med viktige stikkord.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #3 Skrevet 14. mai 2004 Veit ikkje kva slags stoff du les, men eg ville ha laga ei liste: 1780-1850: blablabla 1850-1900: meir blabla Lese igjennom heile stoffet mens du har eit ark for kvar epoke ved sida av deg, og notere det du kjem over av ting som har skjedd i dei ulike epokane. Systematisere stoffet kronologis på ein måte. Deretter sette opp stoffet i punkt, feks ti punkt på kvar, og så: pugg. Da har du jobba såpass med stoffet, at du huskar ein del, ikkje berre det du har pugga men det rundt også, sånn at du kan skrive litt rundt det på eksamen (eller kva du skal). Avslutt med å lese igjennom alle sidene igjen. Er det eg ville ha gjort, da, men alle må finne sin måte å gjere det på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå