Gå til innhold

Tilhenger av krig?

Er du tilhenger av krig?  

1. 1. Er du tilhenger av krig?

• Nei
      23
    • Ja
      1

Anbefalte innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg og mannen min hadde en diskusjon om krig. Er dere tilhengere av bruk av krig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Du må definere nærmere. Det er forskjell på angrepskrig og krig for å forsvare seg om ens land blir angrepet.

Gjest Fighter
Skrevet

Er det det? Hadde det ikke vært noe militæ eller noe våpen i det hele tatt, hadde vi vel ikke hatt krig heller?

Gjest Poirot
Skrevet
Er det det? Hadde det ikke vært noe militæ eller noe våpen i det hele tatt' date=' hadde vi vel ikke hatt krig heller?[/quote']

Ja, det er det.

Nå stiller du forutsetninger du ikke skrev noe om i det første innlegget dit. Om man sier nei til krig; det betyr at man mener Norge ikke burde forsvart seg da Tyskland invaderte?

Man må da ta utgangspunkt i verden vi lever, ikke er idealsamfunn der våpen ikke finnes. For de finnes!!

Gjest Fighter
Skrevet
Man må da ta utgangspunkt i verden vi lever' date=' ikke er idealsamfunn der våpen ikke finnes. For de finnes!![/quote']

Våpen finnes og krig finnes, men det er jo fordi det produseres våpen og fordi folk mener det er greit å bruke de. Hvis alle var faktiske motstandere av krig hadde vi heller ikke hatt krig.

Gjest Poirot
Skrevet

Du svarer ikke på det jeg spør om:

Er du mot at nordmenn forsvarte landet sitt når Tyskerene angrep? Ville du vært imot det om det skjedde i dag?

Gjest Fighter
Skrevet

Om jeg er imot forsvaret mot Tyskland?Nei. Og jeg skjønner hva du mener med at vi må forsvare oss. Men hvis man hele tiden skal bare godta at verdne er som den er får vi ikke til noen endring.

Jeg vet at det er urealistisk og utopisk å plutselig få bort alle kriger.Men jeg mener det er veldig dobbeltmoralistisk av Norge å produsere og selge våpen, for etterpå å si vi er mot krig. Med våpenproduksjon bidrar man med midler til krigen.

Det jeg lurte på var om du er imot krig. Er du det? Jeg tror at de fleste er imot krig uten at de tenker på hva de egentlig legger i det.

Jeg skjønner at vi trenger et forsvar, men mener det hadde vært bra om vi ikke hadde trengt det. Og for å få til at vi ikke trenger det må det en holdningsendring til. Men selvfølgelig vet jeg at hverken jeg eller andre enkeltpersoner kan få slutt på all krigen i verden. Jeg ville bare vite hva slags holdning folk har til krig.

Gjest gjest1
Skrevet

Det jeg lurte på var om du er imot krig. Er du det? Jeg tror at de fleste er imot krig uten at de tenker på hva de egentlig legger i det.

Dette er tilnærmet umulig å svare på.

Jeg har skjønt at du tar utgangspunkt i en idealistisk verden. En utopi.

For meg blir å svare på dette omtrent som å svare hvem som kom først av høna eller egget.

Eller hvem som skapte universet. Gud? Hvem skapte gud?

Det er mulig at du ikke skjønner hvor jeg vil.

Poirot forklarte forskjellen mellom angrepskrig og forsvarskrig på en god måte. Hva som er hva kan være samfunns-, politisk og kulturelt betinget.

Selv om Norge er våpenprodusent og eksportør betyr ikke det nødvendigvis at produsenten er tilhenger av krig. Motivet ligger i økonomisk profitt.

Jeg er ikke tilhenger av krig. Jeg vil ikke ha krig. Men i visse tilfeller er det ingen vei utenom.

Derfor kan jeg ikke svare på spørsmålet ditt. Du har for få alternativer.

Gjest Fighter
Skrevet
Selv om Norge er våpenprodusent og eksportør betyr ikke det nødvendigvis at produsenten er tilhenger av krig. Motivet ligger i økonomisk profitt.

.

Jeg skjønner at det ligger økonomisk profitt i å selge våpen, men det gjør det ikke riktig. Det ligger økonomiske interesser i salg av narkotika også, men det gjør det ikke riktig.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg forstår at du mener det.

Ditt utgangspunkt er en idealisert verden. For noen, bla for meg som er realist er et slikt formulert spørsmål umulig å svare på.

Svaret mitt blir:

Ja, jeg er i mot angrepskrig.

Nei, jeg er ikke i mot forsvarskrig.

Begge er krig uansett hvordan man ser på det.

Jeg kan ikke svare "ja". Fordi jeg utelukker det andre.

Jeg kan ikke svare "nei". Fordi jeg utelukker det første.

Gjest TomKrus
Skrevet

Jeg skjønner at det ligger økonomisk profitt i å selge våpen, men det gjør det ikke riktig. Det ligger økonomiske interesser i salg av narkotika også, men det gjør det ikke riktig.

Må si meg enig her. Profitterer du på krig, støtter du krig. Kongsbergs argument er vel at de lager forsvarsutstyr, og ikke angrepsvåpen.

Gjest gjest1
Skrevet

Må si meg enig her. Profitterer du på krig, støtter du krig. Kongsbergs argument er vel at de lager forsvarsutstyr, og ikke angrepsvåpen.

Det er her jeg er uenig. Kanskje jeg er litt kynisk :wink:

Gjest TomKrus
Skrevet

Det er her jeg er uenig. Kanskje jeg er litt kynisk :wink:

"Guns don't kill people, people kill people" ?

:wink:

Skrevet

Om man sier nei til krig; det betyr at man mener Norge ikke burde forsvart seg da Tyskland invaderte?

En liten avsporing, mange vil si at Norge var nær ved å ikke forsvare seg. Spredt motstand og det faktum at Norge er et stort land gjorde at det tok to måneder før Norge var fullstendig okkupert.

Man må da ta utgangspunkt i verden vi lever' date=' ikke er idealsamfunn der våpen ikke finnes. For de finnes!! [/quote']

enig.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg forstår at du mener det.

Ditt utgangspunkt er en idealisert verden. For noen, bla for meg som er realist er et slikt formulert spørsmål umulig å svare på.

Svaret mitt blir:

Ja, jeg er i mot angrepskrig.

Nei, jeg er ikke i mot forsvarskrig.

Begge er krig uansett hvordan man ser på det.

Jeg kan ikke svare "ja". Fordi jeg utelukker det andre.

Jeg kan ikke svare "nei". Fordi jeg utelukker det første.

Akkurat sånn er det for meg også. Har derfor ikke stemt.

Gjest Magne
Skrevet

Tja, er vel i utgangspunktet mot krigføring.

Men... Så lenge det finnes mennesker igjenn på jorden slipper vi ikke unna det. Jeg synes Krig er et litt vanskelig begrept, det er mange typer krig man snakker om, som regel er det en interresse konflikt som utvikler seg til makt bruk. Det kan være av religiøse, økonomiske, teritoriale og andre grunner. Uansett er det synd og skam at man i 2004 skal løse konflikter på denne måten. Men tror ikke dette vil løse seg i løpet av jordens leve tid.....

Krig uansett årsak er tragisk. Det er som oftest et uskyldig publikum som får gjennomgå mest, på samme måte som div sanksjoner man ofte bruker for å "tvinge fram" en enighet. I virkeligheten er det vanskelig å si at det er noen kamp mellom Godt og Ondt. Det er utrolig vanskelig å få et objektivt bilde av hva som er rett og galt...

Det er endel dobbelt moral for et land som sier de er imot krig å gå inn med "fredsbevarende" styrker og å produsere våpen. Men siden man nå lever på en planet med så mye krig ute i verden, blir man nok nødt til å være litt mer aktiv enn å sitte å peke på det man synes er feil.

Her i Norge har vi endel verdensledende bedrifter innenfor våpen produksjon, Det er minimalt jeg vet av hvem de selges til og hva de brukes til. Men et av de største motivene til dette er faktisk å spare liv på egen side.

Skrevet

>>>>

krig

<<<<

Man kan ikke være bastant mht. ditt spørsmål. For å kunne svare på det kreves å implementere enkelte betingelser.

Jeg kan ikke være kategorisk mot krig, da krig i mange tilfeller er et nødvendig virkemiddel. Du tar kanskje utgangspunkt i en utopi. For meg er utopier å drømme seg fram til "et samfunn hvor alt SKAL BLI så mye bedre".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...