Gå til innhold

Juridisk farskap bør være valgfritt ved graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så argumentet for retten til selvbestemt abort hviler utelukkende på premisset om at det er kvinnens kropp, kvinnen bestemmer over egen kropp og kan dermed ta abort. Mannen/far har ingenting han skulle ha sagt. Han må godta kvinnens beslutning.

Så hvorfor er da selve graviditeten et felles ansvar? Gitt at det er kvinnens kropp, det er kvinnen som blir gravid og det er kun hun som har beslutningsmyndighet angående eventuell abort, så er det også kun hun som er ansvarlig for graviditeten.

Ergo er ikke menn ansvarlig for prevensjon. Mannen burde også kunne frasi seg alle økonomiske og juridiske rettigheter før fødselen.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er enig i mye av det, frem til det du sier om prevensjon, det mistenker jeg at du sier bare fordi det er pes for deg og bedre uten kondom, men at du ønsker å kunne fraskrive deg alt ansvar ved evt graviditet

Anonymous poster hash: 90230...fe4
  • Liker 13
Skrevet

Så argumentet for retten til selvbestemt abort hviler utelukkende på premisset om at det er kvinnens kropp, kvinnen bestemmer over egen kropp og kan dermed ta abort. Mannen/far har ingenting han skulle ha sagt. Han må godta kvinnens beslutning.

Så hvorfor er da selve graviditeten et felles ansvar? Gitt at det er kvinnens kropp, det er kvinnen som blir gravid og det er kun hun som har beslutningsmyndighet angående eventuell abort, så er det også kun hun som er ansvarlig for graviditeten.

Ergo er ikke menn ansvarlig for prevensjon. Mannen burde også kunne frasi seg alle økonomiske og juridiske rettigheter før fødselen.

Vel, da bør ikke menn generelt være så gira på å pule.

• Liker 23
Skrevet

du som er så mistroisk til kvinner, du vet da vel at mange kvinner spekulerer i nettopp det å få en mann til sengs med det eneste formålet å bli gravide? det er vel god nok grunn til alltid å bruke kondom ved tilfeldige bekjentskaper, for det ligger en enorm makt i det

• Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet

Og verden burde kunne frasi seg ansvar for å måtte forholde seg til komplette idioter, men så er vi dessverre ikke så heldige.

Du får bruke kondom, så er vi ett skritt nærmere begges ønsker.

• Liker 26
Skrevet

Jeg synes ikke at juridisk farskap skal være valgfritt, men jeg synes heller ikke at kvinner skulle ha rett til å avbryte et svangerskap hvis faren vil ha barnet. Hvis jeg ble gravid og ikke ville være mor, men partneren min ønsket å beholde babyen, så ville jeg faktisk ha født ungen og latt den vokse opp hos faren sin. Tror det må være like vondt for en far å miste et ufødt barn de ønsker seg, som det er for en mor.

Anonymous poster hash: 0a57a...793

• Liker 3
Skrevet (endret)

du som er så mistroisk til kvinner, du vet da vel at mange kvinner spekulerer i nettopp det å få en mann til sengs med det eneste formålet å bli gravide? det er vel god nok grunn til alltid å bruke kondom ved tilfeldige bekjentskaper, for det ligger en enorm makt i det

Jeg snakker generelt her. Ikke om hva jeg gjør og ikke gjør til vanlig. Kan vi holde denne diskusjonen saklig.

Jeg snakker om hva som er moralsk og logisk riktig her. Ikke hva som er gjeldende lovverk i dag, der mannen er helt umyndiggjort i spørsmål om farskap og abort, men har likevel et ansvar for graviditeten...

Jeg er forresten ikke mistroisk til kvinner. Jeg vil si at det er langt færre idiotiske kvinner enn idiotiske menn der ute...

Endret av tom1986
Skrevet

Det må 2 stk for å lage barnet. Begge har samme ansvar når det gjelder prevensjon. Bare firdi det ikke påvirker menn direkte, så er ikke det en unskyldning for slurv.

Men syntes det burde gått an for far å gi fra seg ALLE rettigheter, for alltid, godt innenfor de første 12 ukene. Da kan hun ta abort om hun vil det eller ikke, uten at far får konsekvens. Dilemmaet er jo hvis mor har dårlig økonomi, det vil gå ut over barnet.

Anonymous poster hash: 43604...6f9

• Liker 1
Skrevet

I mitt 39-årige liv så vet jeg om bare ett sånt tilfelle, men jeg vet om 5 tilfeller hvor fyren saboterte damas prevensjon for å få henne gravid, for da var hun hans for bestandig, som han sa.

Jeg synes ikke at juridisk farskap skal være valgfritt, men jeg synes heller ikke at kvinner skulle ha rett til å avbryte et svangerskap hvis faren vil ha barnet. Hvis jeg ble gravid og ikke ville være mor, men partneren min ønsket å beholde babyen, så ville jeg faktisk ha født ungen og latt den vokse opp hos faren sin. Tror det må være like vondt for en far å miste et ufødt barn de ønsker seg, som det er for en mor.

Anonymous poster hash: 0a57a...793

Bare du å få spjera opp høna di for at fyren skal få seg et barn når du egentlig selv ikke gidder et.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke at juridisk farskap skal være valgfritt, men jeg synes heller ikke at kvinner skulle ha rett til å avbryte et svangerskap hvis faren vil ha barnet. Hvis jeg ble gravid og ikke ville være mor, men partneren min ønsket å beholde babyen, så ville jeg faktisk ha født ungen og latt den vokse opp hos faren sin. Tror det må være like vondt for en far å miste et ufødt barn de ønsker seg, som det er for en mor. Anonymous poster hash: 0a57a...793

Her er jeg helt uenig. Kvinner er ikke en forbruksvare. Svangerskap setter sine spor. I verste fall anal inkontinens. Et tvunget svangerskap kan oppleves som rent helvete. Smerter før, særlig under, og etter fødsel.

Det er enorme hormonpåvirkninger under svangerskap og etter fødselen. Det er ikke så enkelt som du får det til å virke. Og nei, jeg tror det er verre for mor enn for far. Pga måten vi er biologisk programmert.

Anonymous poster hash: 43604...6f9

• Liker 20
Skrevet

Men det er helt greit at menn som stikker fra sin gravide dame eller nyfødte barn skal kunne komme og gå som han vil fordi barnets rettigheter = fars rettigheter?

Anonymous poster hash: bb79f...a67

• Liker 5
Skrevet

herre... så om man planlegger et barn sammen. jenta blir gravid, å rett etter finner BF ut at nei, han vil ikke være far plutselig. hva skjer da? skal jenta stå alene da på noe BEGGE har vært enige om? eller skal du komme med en eller annen dum kommentar om at "kanskje man skal begynne å skrive kontrakter før man setter barn til verden"

verden funker ikke sånn, å enda godt er det! man må være to for å få barn, å da er man også to om prevensjon. vil ikke mannen bli far, så får han bruke kondom om han ikke stoler på jenta.

Anonymous poster hash: 2155c...d18
  • Liker 9
Skrevet

Du er 50% av babyen. Så selv om det er i mors kropp fosteret vokser så har du samtykket til at du kan gjøre henne gravid når du har sex med henne.

Når du er født i 86 så skal du i alle fall være moden nok til å forstå at sex kan føre til graviditet. Sånn er det bare. Vil du ikke ta sjansen på å bli pappa, så har du ikke sex. Enkelt og greit.

Og vet du hva Tom? Du kan ikke si dette er urettferdig. For jeg som kvinne godtar også at jeg kan bli gravid når jeg har sex med min kjæreste. Så jeg godtar da også at jeg muligens kan bli mamma om prevensjonen svikter. Det er ikke bare og bare å ta abort heller, og jeg tror heller ikke jeg ville tatt det pga at jeg ville fått problemer med det i ettertid. Kanskje vanskelig for deg å forstå, men for en kvinne så er det ikke bare å ta abort. Det er faktisk et foster der inne som kan bli et menneske.

Så nå er det nok klaging fra din side.

Anonymous poster hash: 9011f...3d3
  • Liker 12
Skrevet

Du har nok misforstått litt. Det er kun kvinnen som er ansvarlig for graviditeten. Hun kan ikke lovmessig kreve verken hjelp, støtte eller penger fra mannen mens hun er gravid. Det er også hennes valg om hun vil gjennomføre graviditeten eller ikke, fordi - som du sier - det er hennes kropp.

Når barnet er født er begge to ansvarlige for barnet. Verken mor eller far kan da si fra seg foreldreskapet, og om de ikke vil være foreldre så må de uansett bidra økonomisk.

Anonymous poster hash: 0a4cf...3ec

• Liker 9
Skrevet

Menn kommer lettere fra en graviditet enn en kvinne. For noen kvinner inkludert meg, er abort groteskt og helt uaktuelt. Jeg bærer derfor frem barnet selv om det var langt ifra planlagt. Barnefar kan leve som før. Han kan selv velge om han vil være en del av barnet sitt liv eller ikke. Da jeg valgte å beholde, må jeg selv ta ansvar for barnet. Det eneste han blir nødt til er å betale barnebidrag, og det skulle bare mangle. Det var tross alt han som gjorde meg gravid..

Anonymous poster hash: 6c2fb...643

• Liker 9
Skrevet

Menn kommer lettere fra en graviditet enn en kvinne. For noen kvinner inkludert meg, er abort groteskt og helt uaktuelt. Jeg bærer derfor frem barnet selv om det var langt ifra planlagt. Barnefar kan leve som før. Han kan selv velge om han vil være en del av barnet sitt liv eller ikke. Da jeg valgte å beholde, må jeg selv ta ansvar for barnet. Det eneste han blir nødt til er å betale barnebidrag, og det skulle bare mangle. Det var tross alt han som gjorde meg gravid..

Anonymous poster hash: 6c2fb...643

Enig.

• Liker 1
Skrevet

herre... så om man planlegger et barn sammen. jenta blir gravid, å rett etter finner BF ut at nei, han vil ikke være far plutselig. hva skjer da? skal jenta stå alene da på noe BEGGE har vært enige om? eller skal du komme med en eller annen dum kommentar om at "kanskje man skal begynne å skrive kontrakter før man setter barn til verden"

verden funker ikke sånn, å enda godt er det! man må være to for å få barn, å da er man også to om prevensjon. vil ikke mannen bli far, så får han bruke kondom om han ikke stoler på jenta.

Ja, da står jenta alene. Det er den logiske og moralske konsekvensen av at graviditet og abort er utelukkende kvinnens ansvar.

Det ville dog være umoralsk å la mannen kunne tvinge kvinnen til å ta abort og bør derfor heller kunne frasi seg ethvert økonomisk og juridisk ansvar for barnet. Så kan kvinnen selv velge om hun vil bringe barnet frem eller ta abort.

Skrevet

Du er 50% av babyen. Så selv om det er i mors kropp fosteret vokser så har du samtykket til at du kan gjøre henne gravid når du har sex med henne.

Men da bør far også ha "vetorett" i spørsmål om abort. Dersom babyen er 50% av far, så dreper jo da kvinnen en del av far ved abort...

Skrevet

Men da bør far også ha "vetorett" i spørsmål om abort. Dersom babyen er 50% av far, så dreper jo da kvinnen en del av far ved abort...

Ja, sånn er livet av og til. Kvinner må også gå gravide, føde, amme osv. De må ta det vanskelige valget om abort hvis de havner i en slik situasjon. Slutt å syte!

Anonymous poster hash: 0a4cf...3ec

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...