Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes de?

Jeg har et intrykk av at de fleste ateister og agnostikere hører hjemme på venstresiden? Eller tar jeg feil?

Anonymous poster hash: 3a3c8...f7e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De finnes - men de fleste av dem er oppdratt til at man skal respektere andres tro, så de mobber ikke troende på kg.

Anonymous poster hash: 88907...053

Skrevet

Jeg vil tippe at de fleste noenlunde oppegående mennesker ligger nært det vi kaller sentrum i Norge, som i f.eks. USA vil regnes for å være på kanten til venstreradikale.

Anonymous poster hash: e8902...568
  • Liker 1
Skrevet

Borgerlige ateister finnes i fleng. Merkelig at folk skulle ha et inntrykk at ateister og agnostikere hører hjemme på venstresiden. Venstresiden har jo en tilnærmet religiøs overbevisning om at sosialistisk/kommunistisk politikk fungerer selv om det er motbevist flere ganger. Så viss man kan tro på sosialisme er man så naiv at man kan tro på gud, det vesenet har jo ikke blitt motbevist en gang.

Anonymous poster hash: 2dd78...476
Skrevet

Så viss man kan tro på sosialisme er man så naiv at man kan tro på gud, det vesenet har jo ikke blitt motbevist en gang.

Og det kommer fra en som da tydligvis holder med Erna og co. Say no more...

Anonymous poster hash: a63f7...cf3

• Liker 1
Skrevet

Og det kommer fra en som da tydligvis holder med Erna og co. Say no more...

Ja fordi er man uenig med de røde sosialistene så er det ingen andre partier enn Høyre og FP man kan tilhøre.. :ironi: Sier ikke at de borgerlige er bra, men de er iallefall bedre enn sosialistene som fortsatt tviholder på en ideologi som hører til i det forrige århundret.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Altså norge er ikke spesielt politisk splittet, de store rivalene Høyre og AP, er nesten klin like.

Bare se hvor enkelt homofilt ekteskap gikk gjennom i norge, nesten alle partier var enige om det.

Eneste partier du ikke finner masse ikke troende er vel KRF, demokratene, og deler av FRP.

• Liker 1
Skrevet

De finnes - men de fleste av dem er oppdratt til at man skal respektere andres tro, så de mobber ikke troende på kg.

Tull. Enkelte troende mener alt som ikke innebærer at ateister totalt underkaster seg religion er mobbere.

• Liker 1
Skrevet

Tull. Enkelte troende mener alt som ikke innebærer at ateister totalt underkaster seg religion er mobbere.

Det var et veldig rart utsagn. Jeg har sett mye veldig stygg retorikk fra ateister.

Eller mener du det ikke er mobbing når man kaller troende for uintelligente, underutviklede, uselvstendige, gale, psykotiske, ureflekterte, umodne, hjernevaskede flokkdyr?

Synes du det er greit å kalle en troende psykiatrisk hjelpetrengende?

• Liker 1
Skrevet

Jeg, blant annet. På studiet mitt er det en klar overvekt av borgerlige, og alle venner av meg der ville kalt seg ateister eller agnostikere.

De fleste nordmenn er ikke-troende, selv om brorparten er medlemmer i kirken. Da finnes det selvsagt massevis av ateister på begge sider av norsk politikk. Kan også nevne at de tre eneste som i Stortinget stemte mot å fjerne statskirken (så kan vi diskutere om den faktisk er fjernet, men dere forstår hvilken endring jeg sikter til) var fra Senterpartiet, ikke fra noe borgerlig parti. Det er ikke noe klart bevis for noe som helst, men det er kanskje litt interessant.

Så er det også en kjennsgjerning at høy intelligens og høy utdannelse korrelerer positivt med fravær av gudstro. De høyest utdannede velgerne finner vi i Venstre, etterfulgt av Høyre og deretter SV. Det kan også indikere at det er en bråte ateister på høyresiden. Det er ikke noe bevis, bare indisier, men også kanskje litt interessant.

Alt i alt er det vanskelig å konkludere sikkert, men man har ingen holdepunkter for å hevde at det er flere ateister på venstresiden enn på høyresiden.

Anonymous poster hash: 9615a...3c6
  • Liker 3
Skrevet

Finnes de?

Jeg har et intrykk av at de fleste ateister og agnostikere hører hjemme på venstresiden? Eller tar jeg feil?

Du tar feil.

Skrevet

Det var et veldig rart utsagn. Jeg har sett mye veldig stygg retorikk fra ateister.

Eller mener du det ikke er mobbing når man kaller troende for uintelligente, underutviklede, uselvstendige, gale, psykotiske, ureflekterte, umodne, hjernevaskede flokkdyr?

Synes du det er greit å kalle en troende psykiatrisk hjelpetrengende?

Nei, det er ikke mobbing. Mobbing handler om undertrykking og markering. En liten minoritet kan per definisjon ikke mobbe den store religiøse majoritet. Og selv der religiøse ikke er en majoritet kan de fortsatt være en primær maktfaktor dersom flertallet av de ikke-religiøse underkaster seg og forsvarer religionens makt over samfunnet.

Skrevet

Nei, det er ikke mobbing. Mobbing handler om undertrykking og markering. En liten minoritet kan per definisjon ikke mobbe den store religiøse majoritet. Og selv der religiøse ikke er en majoritet kan de fortsatt være en primær maktfaktor dersom flertallet av de ikke-religiøse underkaster seg og forsvarer religionens makt over samfunnet.

Så det er altså ikke undertrykking og markering å forsøke å kneble noen ved å kalle dem sinnsforvirrede og dumme for å underminere deres troverdighet, samtidig som man sier at man selv eier sannheten, og at de tar feil fordi de er mindre intelligente?

Ja, ja.....

• Liker 1
Skrevet

Kanskje ikke representativt, men jeg har inntrykk av at de livssynsorganisasjonene som er et alternativ til religiøse, heller litt til venstre? For eksempel Humanetisk forbund, og Sosialhumanistene

Gjest Gunfreak
Skrevet

Kanskje ikke representativt, men jeg har inntrykk av at de livssynsorganisasjonene som er et alternativ til religiøse, heller litt til venstre? For eksempel Humanetisk forbund, og Sosialhumanistene

Men det gjør menneskerettighets organisasjoner også, kanskje det er noe høyre vendte mennesker bør tenke på?

Skrevet

De borgerlige er ikke så sinna på verden som sosialistene og har derfor ikke så stort behov for å rope ut at de er ateister, derfor hører man om færre.

Anonymous poster hash: f38bd...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...