Gå til innhold

Kake for diabetikere?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min far har fått diabetes, og jeg lurer derfor på om dere har noen oppskrifter på kake eller lignende for diabetikere å gi meg?

Skal feire bursdag til uka, så det hadde jo vært fint med en kake han også kunne spise..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke en vanlig kakeoppskrift, og bruke søtningsmiddel (pulver) istedet. Hvis du skal piske eggedosis til kaken må du istedet piske søtningsmiddelet med eggeplommene og så stivpiske eggehvitene for seg.

Skrevet

Appelsin-mandelkake

Ingredienser:

300 g mandelmasse

3 egg

100 g hvetemel

100 g smeltet smør

1-2 appelsiner

revet skall av 1 appelsin

Fremgangsmåte:

Pisk egg og mandelmasse sammen til en porøs røre. Tilsett mel, avkjølt smør og revet skall av 1 appelsin. Hell røren over i en smurt kakeform. Inn i ovn, midterste rille, 175°C. Steketid ca. 35 min. Hvelv kaken. Hell presset appelsinsaft fra 1-2 appelsiner over kaker. La den stå og trekke til den blir kald.

Falsk smørkake

Ingredienser:

150 g smør

150 g hvetemel

150 g kokte knuste poteter

Fremgangsmåte:

Smuldre smøret i melet og ha i potetene. Elt fort i sammen. Kjevle ut 3 runde leiver og stek til de er lysegule ved 275 grader. Legges lagvis med usukret syltetøy (evt. krem).

Havregrynskake med epler

Ingredienser:

50 g margarin

3 ts flytende søtningsstoff

2 egg

50 g havregryn

100 g mel

1 1/2 ts bakepulver

1/2 dl melk

3/4 dl hakkete mandler

4 store epler i båter

kanel

Fremgangsmåte:

Smelt margarin. Ha i søtningsstoff. Rør inn ett egg om gangen. Bland havregryn, mel, bakepulver og nøtter oppi røra. Ha deigen i en smurt form og legg eplene i et fint mønster oppå. Dryss litt kanel over. Stek ved 175 C i 45 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...