Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 20 år gammel jente og nå er tiden kommet for å fly i fra redet :P Har veldig lyst å kjøpe meg leilighet i stedet for å leie. Har hatt fast deltidsjobb i samme firma i fire år

med en fast månedslønn på 6000 kr. Har planer om å jobbe heltid til neste år og deretter begynne å studere, femårig studium.

(har egen bil, finansiert den selv osv om det har noe å si)

Kommer til og flytte sammen med kjæresten min (også 20 år )Han skal gå på skole og kommer derfor ikke til å ha nevneverdig inntekt.

Har jeg/vi noen sjanse til å få lån i det hele tatt? Vi er jo veldig unge begge to og har ikke spesielt mye egenandel å skryte av...

Kan dere anbefale noen sider på internett som er til hjelp? Noen tips? Blir glad for alt dere har å komme med!! :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har planer om å [...] begynne å studere, femårig studium.

[...] Han skal gå på skole og kommer derfor ikke til å ha nevneverdig inntekt.

Har jeg/vi noen sjanse til å få lån i det hele tatt?

Hvordan skal du betale avdrag på lånet når du studerer heltid i 5 år? Spesielt ettersom din potensielle samboer heller ikke har (nevneverdig) inntekt.

Gjest Poirot
Skrevet

Hvordan skal du betale avdrag på lånet når du studerer heltid i 5 år? Spesielt ettersom din potensielle samboer heller ikke har (nevneverdig) inntekt.

Om man betaler husleie eller lån kan ofte gå ut på det samme, rent økonomisk. det er ikke gratis å bo for studenter, og jeg kjenner flere studenter som har kjøpt seg (billig) bolig.

Gjest Starya
Skrevet

Men hvor villige er bankene til å gi lån til studenter? Og hvordan er det med lån fra kommunen?

Bill.mrk: Lei av 40 kvm

Skrevet

Det finnes noe som heter startlån, tror det er kommunene som administrerer det. Er ment for unge som ikke får låne i ordinære kredittinsitusjoner.

Skrevet
Det finnes noe som heter startlån' date=' tror det er kommunene som administrerer det. Er ment for unge som ikke får låne i ordinære kredittinsitusjoner.[/quote']

Startlån gis til unge med betalingsevne men som ikke får fullt lån fra ordinære kredittinstitusjoner - dvs. til unge som mangler egenkapital.

Hvis man ikke har penger til å betale renter og avdrag så betyr det at man tar opp et lån for å betjene lånet - f.eks. studielånet.

Høres ikke fornuftig ut, men det er selvfølgelig ikke umulig så lenge låntaker kan stille med kausjonist.

Skrevet

Hvis hun jobber fulltid når hun søker om lånet, så kan jo ikke banken vite at hun har tenkt å studere senere?

Det må jo uansett være bedre å betale på sitt eget lån enn å betale husverten sitt?

Selv har jeg betalt til sammen 256 500 kr. i husleie siden jeg begynte å studere.

Det hadde vært adskillig hyggeligere om det hadde gått til mitt eget huslån enn "rett ut av vinduet" slik som det har gjort nå.

Man må jo uansett leve av et studielån som student. Blir det ikke da bedre å reinvestere i egen bolig?

Gjest Anonymous
Skrevet

Banken ser først på om du har fast jobb. Med dagens priser så trenger en god inntekt.Om ikke det så trenger begge to inntekt.

Gjest Anonymous
Skrevet

For å være helt ærlig tviler jeg sterkt på at du får lån på det grunnlaget. Selv om du klarer å betjene en husleie og leve ved siden av for 6000 kr i måneden, vil nok banken mene at de betalingsevne er for usikker, selv om du betaler like mye på et lån som en husleie. Det er en grunn til at de fleste studenter leier, det er få som ville leid fremfor å eid hvis de hadde hatt valget.

Skrevet

Jeg fikk i hvert fall lån da jeg var 22 år og student. Dette var i '93 og bankene var mildt sagt skeptiske, men jeg satte opp et regnestykke som viste at jeg ville komme langt bedre ut ved å betale på et lån på min egen leilighet enn å leie. Nå var imidlertid boligprisene i '93 svært mye lavere enn i dag så det var ikke så alt for mange penger det var snakk om.

Mitt råd er derfor at du setter opp et detaljert budsjett og presenterer dette for banken. Det verste som kan skje er at du få avslag, men med en god presentasjon kan det også hende at du får ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

min. inntekt på en person er 150.000. Og da er det ikke snAKK OM MANGE KRONENE DU FÅR LÅNE HELLER.

Hvor mye koster det for en leilighet der du bor? en som dere kan tenke dere?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk nylig lån fra banken til å kjøpe en Startbo-leilighet (www.startbo.no). Jeg er student og 21 år. Foreldrene mine måtte stille opp som kausjonister og jeg måtte ha en ekstrajobb.

Skrevet
Hvis hun jobber fulltid når hun søker om lånet, så kan jo ikke banken vite at hun har tenkt å studere senere?

Nettopp! Hvor mye kommer du til tjene når du skal jobbe fulltid neste år? Det er det som avgjør om du får lån eller ikke. I tillegg er det et stort pluss om jobben er fast (selv om du altså har tenkt å si opp om et år) Banken kommer ikke til å si opp lånet selv om du begynner å studere.

Når du begynner å studere, bør du sikkert ha en deltidsjobb ved siden av, og så får du regne litt på hvor store avdrag du kan klare.

Skrevet

Jeg har ei venninne som studerer og har fått låne til leilighet. Nå skal de sies at hun har en samboer som jobber heltid, og at hun selv jobber en del ved siden av studiene. Da de dro til den lokale banken fikk de beskjed om at de fikk låne en sum som ikke en gang ville dekt 1/4 av leiligheten de har i dag. Nedslått av dette tok det en stund før de orker å tenke på å oppsøke en annen bank, men da de først gjorde dette, var tonen en helt annen der. Så ikke fortvil om man ikke får låne ved første forsøk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kan godt være at du kan få lån selv om du er student. De kommer til å se på muligheten du har til fremtidig inntekt, din spareevne/vilje (har du BSU f.eks) osv. Jeg hadde gått til en bank og snakket med en rådgiver og hørt hva de kunne tilby. Sett deg litt inn i hva du trenger/kan ut med først - still opp et budsjett som du tar med deg. Regn på hvor mye du kan betale på lånet pr. mnd - også mens du studerer. Forbered deg! Det viser at du er en kunde som har tingene på plass og er seriøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...