Gå til innhold

Akutte, stikkende smerter i et øye. Aldri skjedd før, må man til lege eller kan det gå over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere kan jo litt av hvert på dette forumet, så jeg spør her siden jeg allerede har spurt hele familien og ingen hadde en anelse. Dessuten er det jo jul og jeg er ikke så veldig hypp på å dra til legevakten siden jeg er en veldig ikke-dra-til-legen-med-mindre-det-virkelig-er-grunn-til-det-person. Men så gjelder det jo øynene da og de skal man ikke tulle med..

Det startet i går morges når jeg våknet, og jeg trodde det ville gå over med en god natts søvn. Men det har tvert i mot blitt verre i løpet av dagen i dag..

Jeg har smerter over høyre øye, i tillegg til på selve øyet. Hele øyhulen gjør vondt.. De sitter også oppe i øyet, på "øversiden" på en måte, altså ikke i selve iris eller deromkring. Smertene er ganske vage, men nok til at jeg merker det. Det er som om jeg skulle hatt på en dagslinse som har slidd opp og lagt seg til tørk øverst i øyet, men jeg er helt sikker på at det ikke har skjedd.

Synet er blitt litt uklart på dette øyet. Det verste er at jeg plutselig får en ufattelig vondt stikking i øyet, det er så vondt at jeg krøker meg sammen og må lukke øyet veldig hardt til det går over. I tillegg så sputer tårene på det øyet det gjelder. Det er akkurat som om noen stikker en nål i øyet! Smertene går over ganske fort, men det har skjedd mange ganger i dag. Det er i tillegg litt hovent og rødt.

Så.. Hva tror dere? Må jeg til legen? Føler meg dum som spør egentlig.. Blir jeg ikke bedre i løpet av morgendagen så må jeg vel ta meg turen til legevakten, men jeg vil jo helst unngå det. Tenkte kanskje kunne være en øyebetennelse, men jeg har ikke vært borti denne "nålestikkingen" før.

Anonymous poster hash: c45b9...c03
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra på legevakten! Hvis du blir avfeid med at det sikkert bare er noe rusk ber du om at de ringer og konferer med øyelege. Jeg har hatt liknende symptomer som deg, og ble avfeid på legevakten. Dro på Volvat og ble sendt rett på øyeavdelingen på Ullevål og det gikk heldigvis bra.

Anonymous poster hash: fe96f...665

Skrevet

Kom deg til legevakten så fort du kan!

Som du sier, øynene tuller du ikke med. Det finnes mange fæle infeksjoner man kan få på øynene, og du har typiske symptomer på dette. Smerte er en veldig stor varsellampe, hvor verre type infeksjon, ofte mer smerte. Og at du har begynt å se uklart betyr at det også påvirker hornhinnen. Slike infeksjoner må tas så fort som mulig, hvis ikke kan du miste synet og i enkelte tilfeller må hele øyet amputeres.

Så ja, ikke nøl med å kontakte legen!

Anonymous poster hash: aab9e...e51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...