Gjest Jon Are Skrevet 24. desember 2013 #1 Skrevet 24. desember 2013 Hei, etter å ha innsett at jeg må begynne med styrketrening ( har begynt og er stiv og støl som bare det) har jeg lest endel om kosthold på nettet, og skjønner at jeg ikke kan tillate meg å være så negativ til low on carbs diets lengre. Jeg elsker mat, og ser at dette er min mulighet til å fortsatt kunne spise bra, men samtidig gå ned i vekt eller få mer muskler. Så da har jeg kjøpt inn lavkarbo brød, kalkun, ribbe og kylling. Tenkte å lage disse middagen uten pasta, poteter eller ris. Altså med en salat og en god dressing til. Til dere som driver med dette, høres det ut som en god plan ? Tenkte også å bake disse knekkebrødene, og benytte meg av annen lavkarbo frokost alternativer. Jeg skjønner at jeg ikke kan spise ubegrenset ,men trenger jeg å telle kalorier i samme grad som om jeg skulle spist et kosthold med masse karbohydrater? Er dette som jeg beskriver for drøyt? Må jeg ha noen middager med potet og pasta , eller kan jeg kjøre det sånn hele tiden? (altså kun med salat og dressing til) Jeg er , eller har planer om å bli ganske aktiv. Går ca 1, 5 time med hunden hver dag og tenkte å trene ganske hard/medium styrke ca tre dager i uka. Hva tror dere, høres dette greit ut? Med hilsen fra: Jon Are
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #2 Skrevet 24. desember 2013 Du kan jo bruke sånn kaloriteller til å begynne med sånn at du vet sånn ca hva du skal ligge på. Anonymous poster hash: e1582...c40
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #3 Skrevet 24. desember 2013 Ikke tell kalorier i starten, men om du ikke har gått ned ønsket vekt etter 3 mnd bør du begynne å telle. Ikke overdriv med lavkarbobrød og knekkebrød, her er det "mye" karbohydrater og mange kalorier. Etterhvert blir du vant med å spise frokost uten brød, og det er faktisk veldig enkelt å ha dette kostholdet:) Til frokost spiser jeg kokt egg med majones, diverse kjøttpålegg til og masse agurk og paprika. Hvis du har en paiform fyller du den med 6-12 egg, ønsket fyll av kjøtt og grønnsaker toppet med ost. Stek i ovnenen og spis som lunsj i 2-3 dager. Last ned hexeberg-appen. Ikke mange oppskrifter, men noen;) Lykke til!!Anonymous poster hash: e7df0...fae 1
Gjest Jon Are Skrevet 24. desember 2013 #4 Skrevet 24. desember 2013 Ikke tell kalorier i starten, men om du ikke har gått ned ønsket vekt etter 3 mnd bør du begynne å telle. Ikke overdriv med lavkarbobrød og knekkebrød, her er det "mye" karbohydrater og mange kalorier. Etterhvert blir du vant med å spise frokost uten brød, og det er faktisk veldig enkelt å ha dette kostholdet:) Til frokost spiser jeg kokt egg med majones, diverse kjøttpålegg til og masse agurk og paprika. Hvis du har en paiform fyller du den med 6-12 egg, ønsket fyll av kjøtt og grønnsaker toppet med ost. Stek i ovnenen og spis som lunsj i 2-3 dager. Last ned hexeberg-appen. Ikke mange oppskrifter, men noen;) Lykke til!!Anonymous poster hash: e7df0...fae Ok, trodde det var lite i de. Takk for opplysningen. Er helt nytt for meg. har du gått mye ned i vekt av dette? med hilsen fra: Jon Are
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #5 Skrevet 24. desember 2013 HVORFOR skriver du "med hilsen.." under hveert eneste innlegg du poster her inne når du aaldri er anonym?Anonymous poster hash: e8e7c...338 1
Gjest Inferno Skrevet 24. desember 2013 #6 Skrevet 24. desember 2013 Du bør ha mer grønnsaker i kosten enn kun det du har skissert opp der. Egg er også flott. Jeg ville dessuten unngått for mye brød, uansett hvor lavkarbo det måtte være. Alt med måte. Personlig synes jeg ikke man skal stresse så veldig med karbohydrater og kalorier. Om du skal kjøre en streng diett bør du se til at du har nødvendig kunnskap og mer til, aller helst med hjelp av en som har god peiling på temaet. Det er lett å se seg blind på eget kosthold om en analyserer for mye. Kroppen er ganske flink til å regulere seg selv, bare den blir vant til det; problemet i dag er at vi spiser av andre grunner enn at kroppen har behov for det, det så være bursdager, kos eller belønning. Prøv deg frem med kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, belgfrukter (noe omdiskutert, men for de fleste går det helt fint i moderate mengder) og så videre, så finner du etterhvert ut hva som fungerer for deg. Ikke tenk at det skal være lavkarbo; tenk at det skal være såkalt ren, skikkelig mat som gir kroppen noe, ikke bare magefyll. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #7 Skrevet 24. desember 2013 Jeg vet ikke hvilken lavkarboretning du tenker å følge, men LCHF er den vanligste retningen i Norge. Her er en fin, kjapp innføring i LCHF. Ellers vil jeg anbefale lavkarbo.no. Der kan du få hjelp fra mange som har god kunnskap om lavkarbo. Lavkarbobrød og andre erstatninger er det helst nye lavkarbere som spiser. I begynnelsen prøver man å finne erstatninger for alt man spiste før fordi vaner tar tid å vende. Og du skal vel spise mer fett? Lite karbohydrater, passelig med protein og så fyller man på med fett til man blir mett. Anonymous poster hash: d2f48...cda 2
Gjest Jon Are Skrevet 24. desember 2013 #8 Skrevet 24. desember 2013 Jeg vet ikke hvilken lavkarboretning du tenker å følge, men LCHF er den vanligste retningen i Norge. Her er en fin, kjapp innføring i LCHF. Ellers vil jeg anbefale lavkarbo.no. Der kan du få hjelp fra mange som har god kunnskap om lavkarbo. Lavkarbobrød og andre erstatninger er det helst nye lavkarbere som spiser. I begynnelsen prøver man å finne erstatninger for alt man spiste før fordi vaner tar tid å vende. Og du skal vel spise mer fett? Lite karbohydrater, passelig med protein og så fyller man på med fett til man blir mett. Anonymous poster hash: d2f48...cda Takk, skal lese det. Blir ribbe uten potet i år og besøk på treningsstudio i mellomjulen. Med hilsen fra : Jon Are
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #9 Skrevet 24. desember 2013 Takk, skal lese det. Blir ribbe uten potet i år og besøk på treningsstudio i mellomjulen. Med hilsen fra : Jon Are Må si det var en ganske teit dag å starte på.. Jeg spiser også streng lavkarbo, men på julaften unner jeg meg en potet eller to uten dårlig samvittighet. Har du ikke tenkt å smake på en eneste kake du da? Ikke litt riskrem engang? Dette er jo ti ganger verre enn den stakkarslige poteta. Du har 364 andre dager i året det passer bedre å innføre lavkarbo, hadde jeg vært deg hadde jeg kost meg med julematen idag uten å tenke på noe sånn.Anonymous poster hash: e8e7c...338
Gjest Jon Are Skrevet 24. desember 2013 #10 Skrevet 24. desember 2013 Må si det var en ganske teit dag å starte på.. Jeg spiser også streng lavkarbo, men på julaften unner jeg meg en potet eller to uten dårlig samvittighet. Har du ikke tenkt å smake på en eneste kake du da? Ikke litt riskrem engang? Dette er jo ti ganger verre enn den stakkarslige poteta. Du har 364 andre dager i året det passer bedre å innføre lavkarbo, hadde jeg vært deg hadde jeg kost meg med julematen idag uten å tenke på noe sånn.Anonymous poster hash: e8e7c...338 Jeg hadde jo tenkt å smake på kakene og riskremen, men kutte potetene. Kanskje det blir feil? Heller ta poteter og droppe riskrem og kaker. Ja, det er en vanskelig dag/tid å starte på, men må man , så må man. Med hilsen fra: Jon Are
Anglofil Skrevet 24. desember 2013 #11 Skrevet 24. desember 2013 Nei, jeg teller ikke kalorier, kun karber. Mvh Yvonne
Pringle Skrevet 24. desember 2013 #12 Skrevet 24. desember 2013 Jeg teller kalorier og kutter derfor en god del ned på karbohydrat (fordi det er mye tomme kalorier), slik at jeg faktisk har havnet innenfor lavkarbo uten noen som helst anstrengelse eller engang å ha det som hensikt. Jeg har kuttet ut sukker, potetgull, is, søtet yoghurt og bakevarer, men spiser en del Husman og Sesam knekkebrød (Wasa), vanlig porsjon potet, men mye mindre porsjoner ris og pasta. Frukt spiser jeg relativt mye av, og passe mye grønnsaker, melk, fisk, kjøtt, egg og nøtter. Jeg har tatt av 6 kilo på dette kostholdet og gåturer siden slutten av oktober.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2013 #13 Skrevet 25. desember 2013 Ok, trodde det var lite i de. Takk for opplysningen. Er helt nytt for meg. har du gått mye ned i vekt av dette? med hilsen fra: Jon Are Første 3 månedene gikk jeg bare ned 3 kg, men alt var fett, ikke noe vann. Legen min var fornøyd og ville ikke at jeg skulle gå ned noe mer. Jeg var dog ikke fornøyd og ville ned ytterligere 7 kg, og da måtte jeg telle kalorier. Jeg er jente. De siste 7 kg gikk jeg ned på 2-3 måneder (og da lagde jeg faktisk en del lavkarbodesserter).Anonymous poster hash: e7df0...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå