Gjest HappyWaffle Skrevet 23. desember 2013 #1 Skrevet 23. desember 2013 mitt forrige samboerskap gikk i dass på grunn av flere ting. det var så absolutt ikke godt nok planlagt å det har jeg innsett nå, å kommer til å gjøre ting på en annen måte. men er det noen som har tips og triks for å få et best mulig samhold? tenker da med tanke på økonomi (felles eller delt? positive/negative erfaringer) samhold generelt (hva gjør man for å holde piffen i et forhold) å alt annet dere klarer å tenke på
Tabris Skrevet 23. desember 2013 #2 Skrevet 23. desember 2013 Vi har felles økonomi, og har hatt det fra dag èn. Folk er forskjellige, men for meg virker delt økonomi når man er samboer veldig rart, og blir veldig unaturlig for oss. Ellers ser jeg på følgende som viktig for et godt samhold: - Respekter hverandre - Kommuniser uenigheter på en ordentlig måte, ikke vent til du eksploderer og det blir en krangel - Et samboerskap betyr ikke at man eier hverandre, man er fortsatt to frie individer 1
frksølekopp Skrevet 23. desember 2013 #3 Skrevet 23. desember 2013 Snakk med din kjæreste om forventinger til hverandre F.eks at du forventer at han tar oppvasken hvis du er borte hele dagen å han hjemme. Eller at brukte tallerkener blir satt på kjøkkenet å ikke blir stående i stuen. Da jeg og min samboer skulle flytte sammen sa jeg at jeg forventet at han f.eks byttet do rull når den var tom. (Dette var noe min forrige samboer ALDRI gjorde og ble heftig irritasjonsmoment). Og dette er noe han gjør hver gang! Det er de små tingene som blir irritasjonsmomenter.
RockyRose Skrevet 23. desember 2013 #4 Skrevet 23. desember 2013 Vi har så og sei felles økonomi. Vi har ikkje felles konto, men vi ser på pengane som våre og ikkje "mine og dine". Eg trur det òg er viktig at begge er einige om korleis samarbeidet i huset skal vere, at begge skal gjere det som må gjerast og at ein ikkje sit å ventar på at den andre skal rydde eller liknande. Eg tykkjer og det er viktig at ein har eit godt venskap, at ein kan leike og ha det morosamt med kvarandre. Gjerne vere litt barnslige med kvarandre :-)
Gjest Guilty Skrevet 23. desember 2013 #5 Skrevet 23. desember 2013 Tror det er ganske viktig å få snakket om ting før man faktisk blir samboere. Har vært samboer to ganger og begge deler endte ganske bittert og jeg hadde det ikke bra, i det andre forholdet dro jeg hjem til foreldrene mine flere ganger i mnd fordi jeg orket ikke være der. Vi var altfor forskjellige blant annet. Nå har ikke jeg noen fasit men jeg tror nå jeg har lært noen ting som jeg kommer til å ta med meg til neste gang jeg skal flytte sammen med en kjæreste. Om dere har delt eller felles økonomi må dere bare bli enige om og finne ut hva som passer dere best men har dere delt kan jeg anbefale en egen konto som går til ting som husholdningsartikler, mat, møbler og andre ting til leiligheten/huset som dere setter inn en avtalt sum på også kan begge ha et kort til den kontoen. Så har jeg dessverre fått erfart at rengjøring bør man også finne ut av. Noen synes det er greit å bo i en svinesti, andre synes en middelvei er ok og andre liker å ha det helt plettfritt rundt seg. Så bør også fordelingen være nokså lik, jeg merket hvertfall at jeg ble rimelig lei av å alltid måtte være den som ryddet og vasket. Gjerne lag en liste over hvilke oppgaver hver av dere skal ha ansvar for, eventuelt ruller på det. Ellers er det veldig viktig med kommunikasjon. Små irritasjoner kan fort bli store som nesten får deg til å eksplodere og derfor bør man ta det opp på en saklig og grei måte med en gang så man kan unngå unødvendige krangler. Alt i alt ha respekt for den andre sine behov, lag avtaler, ta opp ting på en rolig og saklig måte og ikke minst husk å sette pris på hverandre, dette kan fort glemmes når man er med hverandre mye når man er samboere. Masse lykke til!
Lea2 Skrevet 23. desember 2013 #6 Skrevet 23. desember 2013 Om man klarer å få de kjedelige tingene på stell, så er mye gjort. 1. Skriv kontrakt!!! 2. Skaff dere en felles konto med to kort til felles utgifter (evt også en egen regningskonto). 3. Overfør faste beløp til disse kontoene rett etter lønning og bruk dem på alt som er felles. 4. Lag en eller annen plan for matlaging og renhold, selv om den blir ujevn eller endret litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå