Gjest Cevita Skrevet 23. desember 2013 #1 Skrevet 23. desember 2013 Hvilken ribbestekingsmåte har du best erfaring med? Hellstrøm-måten? (1 l vann + masse hvitløk i panna, la ribba føst steke med svoren ned, så med svoren opp og øsing av krafta over ganske ofte.) VGgodt-måten? (Bygge opp ribba, dampe først under alu.folie på høy varme. fjerne alu.folie og fortsette med høy varme, så la ribba steke på svakere varme en stund. Gilde-måten? (dampe først med svoren ned dekket med alu.folie, så snu. bygge opp og steke på litt lavere temperatur). Tror jeg prøvde gildemåten i fjor, og ribba smakte greit og svoren ble sprø. Prøvde hellstemmåten tidligere i år, ribba smakte fantastisk godt men svoren ble ikke sprø... Nå lurer jeg på hvilken måte jeg skal bruke i morra.... Hvordan steiker du ribba di?
Gjest Lille-pus Skrevet 24. desember 2013 #2 Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jeg damper under folie i sånn ca. 40 minutter (minst 30, avhenger litt av størrelsen på ribben for min del), temp. ca 230-240 grader. Så skrur jeg ned temperaturen til rett under 200 grader, snur ribben, bygger opp eventuelle ujevnheter (typisk for familieribbe) og øser den... ofte. Lavere tempertur krever litt lengre tid, men kombinert med den stadige øsingen gir et fantastisk kjøtt. Når ribben er ferdig flytter jeg den opp i ovnen og bruker ved behov grillen litt (det er den tiden på julaften hvor jeg ikke tar telefonen, ikke går på toalettet, ikke så mye som nyser... sitter på gulvet foran ovnen og holde et stivt blikk på svoren ) Bruker løk sammen med vannet, men tenker slenge på hvitløk også i år siden jeg er veldig glad i hvitløk, og fordi det er bare meg i år. Edit: Bør jeg nevne at jeg tar ribben ut av kjøleskapet i god tid før steking? Slik at den ikke går kjøleskapskald rett inn til damping? Endret 24. desember 2013 av Lille-pus
Blå Trombone Skrevet 24. desember 2013 #3 Skrevet 24. desember 2013 Damper først med svoren opp. Ca. 2 dl vann i panna og folie over. 230 grader i 45 minutter. Reduserer varmen til 200 grader, tar av folien og lar ribba stå ca. 2 timer. Har aldri opplevd at svoren ikke har blitt sprø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå