Pip Skrevet 14. mai 2004 #1 Skrevet 14. mai 2004 Eg har aldri hatt eksem før - i alle fall ikkje noko å snakke om. Non har eg fått det, og eg er skikkeleg sytete på grunn av det! :-? Uff. I alle fall - eg har to små avgrensa flekker i ansiktet - ein under det eine auget, og ein ute ved sida av det andre auget. Desse er altså små, sikkert berre ein kvadratcentimeter, dei er heller ikkje så vonde, og klør lite. MEN - i bakhovudet (rett ovanfor der håret byrjar) har eg ein STOR flekk, skikkeleg ildraud, flassar og klør noko innmari! Har fått tak i Hydrokortison 1%, og det hjelper litt når eg smør det på, men berre i ein halvtimes tid. Og eg kan jo ikkje bruke den så ofte... Det eg lurer mest på (sjølv og altså syt og klagar noko voldsomt fordi det klør - beklagar!), er kvifor eg har fått dette! I bakhovudet er det ein raud prikk midt inni det store raude området som liknar eit insektbitt - er det mogeleg at det kan gi slike reaksjonar? Svigermor hadde høyrt at ein kunne få eksem viss ein reagerte på eple, særleg rundt augo. Men eg har aldri regaert på det før... (har drukke mykje eplejus i det siste då, når det har vore så varmt...?) Takksam for råd, tips og tankar...
Bauche Skrevet 14. mai 2004 #2 Skrevet 14. mai 2004 Eksem er noe herk, det skal være sikkert og visst! - Min erfaring er at eksem kommer som følge av stress!....Kanskje det er noe du stresser med eller bekymrer deg for? Hos Hudlege kan du få soltimer...Ikke akkurat timer da, men solminutter..slike "ståsoler" som du står inni i en 2-3 minutter...brun blir du også...det blir dekt av folketrygden etter at du har nådd egenandelsgrensa..(herlighet, så vanskelig det skal være å finne ord idag...Ståsol?) :oops: Mange har hatt god effekt av homeopat vet jeg...sønnen til en venninne av meg ble kvitt eksemen på 4 "sukkerpiller" Det kan jo være verd et forsøk?!?!? Håper iallefall at du blir kvitt det!- sola hjelper kanskje litt på den også..om det er noe sol på din del av landet...
Orthia Skrevet 14. mai 2004 #3 Skrevet 14. mai 2004 Jeg er også tidvis plaget av eksem. En hudlege kan gi deg kremer som er mildere enn hydrokortison, og også lysbehandling som Bauche snakker om. Jeg har erfart at jevnt inntak av omega 3, evt nattlysolje hjelper. Noen anbefaler også ekstra vitamin E.
Pip Skrevet 15. mai 2004 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2004 Takk for svar! Har merka at sola har hjelpt litt på dei flekkene i andletet, men i bakhovudet mitt er det nok lite sol som trenger seg gjennom, er eg redd. Har masse kjempetjukt og laaangt hår... Men skal prøve omega-3, og viss det ikkje gir seg innan rimeleg tid må eg vel berre gå til legen... (har aldri vore hjå fastlegen min, men ryktet fortel at han er alkoholisert... burde kanskje skifte!).
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2004 #5 Skrevet 15. mai 2004 Hvis du plutselig begynte å drikke mye eplejuice, kan det ha forårsaket allergien...Hold deg unna epler en stund, så ser du om du blir bedre. Blir du bedre har du funnet årsaken... Har selv fått problem med appelsinjuice Clea
Pip Skrevet 15. mai 2004 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2004 Hvis du plutselig begynte å drikke mye eplejuice, kan det ha forårsaket allergien...Hold deg unna epler en stund, så ser du om du blir bedre. Blir du bedre har du funnet årsaken... Har selv fått problem med appelsinjuice Clea Tanken har (dessverre) streifa.. Så eg har ikkje ete eple på eit par dagar, men har nok teke eit glas jus eller to... uff... Men no er det slutt altså! (Må berre prøve å finne eit OK 'substitutt' - eg drikk masse vatn, men av og til er det godt med litt smak...) No er det ikkje så lett å sjå seg sjølv i bakhovudet - under håret - men mamma (som jobbar i helsevesenet, og naturleg vert 'pleiaren' i slike anledningar) meinar det er litt lysare raudt i dag, så det ser bra ut!
Gjest Maikana Skrevet 17. mai 2004 #7 Skrevet 17. mai 2004 Hei du Her kommer svar fra en som har hatt eksem hele livet, men som nesten har vokst det av seg nå. Selv om du ikke har kronisk eksem, så er det sikkertting du kanskje bør holde deg unna. Du kan gå og få tatt en prikk-test, der de tester om du er allergisk mot de mest vanlige allergifremkallende stoffene, deriblant sitrus, egg, skalldyr osv. En annen ting: vær forsiktig med sterkt parfymerte såper og sjampoer som kan tørke ut huden. Hydrokortison har ikke vært sterkt nok for å "ta" mitt eksem, så kanskje det finnes noe annet legen kan gi deg. Håper du blir kvitt det snart iallefall, Lykke til :klem2:
Grooo Skrevet 18. mai 2004 #8 Skrevet 18. mai 2004 Smør med A-creme som du kjøper på helsekost, den er den beste salven sånn når du ikke bruker hydrokortisonen. Unngå for all del ALT av krem etc med lukt/parfyme, tenk også på hva slags shampoo du bruker for den renner jo også over eksem-områdene.
Pip Skrevet 18. mai 2004 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2004 Dei par siste dagane har eg vore merkbart betre. Klødd lite, og berre smurt ein gong pr. dag. Det var dessutan lite raudfarge att, og såg ut til å vere på veg til å gå over. MEN - i går drakk eg to glas eplenektar, og i dag tidleg var det skikkeleg illraudt og klødde noko innmari att - trur eg har funne 'rota til alt vondt'. No kjem eg difor til å kutte ut alt av eple i kosten, og sjå om det gir seg fort og greit. Viss det er så enkelt, vert det jo ein smal sak...
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2004 #10 Skrevet 19. mai 2004 Hvis du har det i hodebunnen kan det høres ut som om det kanskje er psoriasis, det begynner ofte som et lite rødt stikk som "vokser" og blir rødt og flassete. Da hjelper sol aller mest!
Pip Skrevet 19. mai 2004 Forfatter #11 Skrevet 19. mai 2004 Hvis du har det i hodebunnen kan det høres ut som om det kanskje er psoriasis, det begynner ofte som et lite rødt stikk som "vokser" og blir rødt og flassete. Da hjelper sol aller mest! :-( DET vil eg ikkje ha! Burde eg gått til legen, kanskje? Klør fortsatt, nemleg, men er vorten litt mindre raud...
Gjest Embla s Skrevet 19. mai 2004 #12 Skrevet 19. mai 2004 Jeg har eksem. Var innom allergi-klinikken på Ullevåll, et utall hudleger, masse kortison, homopat og akkupunktur. Akkupunktur hjalp der og da, men ikke på sikt. Det som "reddet" meg, var en dame som påviste matintoleranse. (Altså ikke allergi, som de testet meg for på allergi-klinikken). Matintoleranse er kjempevanskelig å finne ut av, for i motsetning til allergi, reagerer man ikke sporenstreks, men kanskje et par dager senere. Et annet problem med matintoleranse, er at hvis man unngår det man ikke tåler i lang nok periode, kan man igjen tåle denne matvaren, men samtidig ha utviklet intoleranse for erstatningsproduktene (eksempel: Jeg tålte ikke hvetemel, og erstattet dette med maismel. Etter mange mnd kunne jeg igjen spise hvetemel, men ikke mais..). Homopaten jeg gikk til, var den som først satte meg på matvareintoleranse ideen. Hun sa at veldig mange er intolerante i fht hvetemel og melk (og eple, som andre her nevner)! Det fordi dette er produkter vi spiser mye av hver dag. Du kan jo prøve å erstatte brød med Ryvita et par uker og se om det blir bedre! Generelle råd jeg har fått for å styrke huden er å ta olje (spesielt Udos choise) og aloe vera drikk (smaker phy) samt vitaminer og mineraler.
Holly Hobbie Skrevet 19. mai 2004 #13 Skrevet 19. mai 2004 Jeg synes ogsaa det hoeres ut som psoriasis. Det er vanlig aa ha det i bakhodet. Og det kan jo gaa litt tilbake eller forsvinne! Eller hvertfall begrense seg til bakhodet! Vet det finnes en vidunderkrem fra Decleor, husker ikke helt hva den heter, men den var veldig dyr...Haaper det forsvinner av seg selv, da! :klem2:
SunAndMoon Skrevet 19. mai 2004 #14 Skrevet 19. mai 2004 jeg hadde atopisk eksem når jeg var yngre (medfødt..men vokste det av meg i 13-års alderen). brukte kortison - men det hjalp ikke så mye... men derimot brukte jeg Vaseline Intensiv Care sin "Body Lotion", har brukt den så lenge jeg kan huske. smørte meg inne med body lotion med en gang jeg følte jeg måtte klø, så gikk det over (pleide å klø meg nesten til blods på armer og bein). Kortison hjelper vel langsiktig, så vidt jeg vet. men VIC sin body lotion funket ihvertfall for meg! tror faktisk jeg begynner å få tilbake eksemen nå..
Pip Skrevet 21. mai 2004 Forfatter #15 Skrevet 21. mai 2004 Takk for råd og vink, alle saman! I dag har eg vore hjå lækjaren, og fått vite at det ER psoriasis. Fått resept på eit eller anna stoff òg, så eg satsar på at det skal gi seg etter kvart. Dei gode nyheitene: eg kan ete så mykje eple eg vil!
SunAndMoon Skrevet 21. mai 2004 #16 Skrevet 21. mai 2004 så bra at du har funnet ut hva det er! Men kondolerer jo samtidig, ikke noe gøy med psoriasis! God Bedring!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå