AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #1 Skrevet 23. desember 2013 Jeg har fått meg ny jobb. Jeg takket ja til jobben før jul, men nå sitter jeg her og tenker at jeg kanskje bør ombestemme meg. Jobben innebærer at jeg kommer til å jobbe med 80% ikke-etnisk norske, antagelig flesteparten muslimer. Når jeg først hørte om jobben var jeg veldig skeptisk, men så tenkte jeg at det kunne være spennende. Få røska opp i litt fordommer, kanskje få litt nytt perspektiv. Men nå sitter jeg her, skikkelig usikker. Jeg er hardbarka ateist, og synes religion er latterlig. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan noen kan tro på Gud. For ikke å snakke om å legge restriksjoner på sitt eget liv for å tilfredsstille en Gud som så åpenbart ikke finnes. Nei, jeg kan ikke forstå det. Jeg kommer til å være lederen deres. De skal se opp til meg, og følge meg. Klarer jeg å ikke la mitt syn på religion farge mitt syn på dem? Hva hvis noen kommer med hijab? Hva hvis noen trenger tid for å be? Jeg er utrolig usikker. Jeg vet at jeg kommer til å være profesjonell, hyggelig og imøtekommende, men også litt falsk. For innerst inne vil jeg tenke mitt om dem, uansett hvor hyggelige og flinke de er. Og innerst inne så skulle jeg ønske at minst halvparten av dem ikke var her i Norge. Bør jeg si fra meg jobben? Anonymous poster hash: 9951b...74a
Tabris Skrevet 23. desember 2013 #2 Skrevet 23. desember 2013 Hva de tror på eller ikke tror på er vel ikke relevant for jobben deres? Så lenge de gjør en god jobb, så er det jo irrelevant hva slags tro de har? Det er heller ikke gitt at alle er like troende. Muslimer er ikke en ensrettet gruppe, like lite som kristne er det. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #3 Skrevet 23. desember 2013 Hva de tror på eller ikke tror på er vel ikke relevant for jobben deres? Så lenge de gjør en god jobb, så er det jo irrelevant hva slags tro de har? Det er heller ikke gitt at alle er like troende. Muslimer er ikke en ensrettet gruppe, like lite som kristne er det. Det er sant. Jeg vet bare ikke om jeg kan stole på meg selv til å være helt nøytral. Det er ungdommer det er snakk om, altså ikke kolleger, og jeg skal være en trygg voksenperson for dem. Anonymous poster hash: 9951b...74a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #4 Skrevet 23. desember 2013 Det er sant. Jeg vet bare ikke om jeg kan stole på meg selv til å være helt nøytral. Det er ungdommer det er snakk om, altså ikke kolleger, og jeg skal være en trygg voksenperson for dem. Anonymous poster hash: 9951b...74a Men du skal vel ikke diskutere religion med dem? Du bør i alle fall være voksen nok til å holde deg unna det. Du sier selv at du skal være en trygg voksenperson, og en trygg voksenperson ville ikke begynt å si at religion var idiotisk til ungdommer. Anonymous poster hash: 5a4d1...944 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #5 Skrevet 23. desember 2013 Det høres ut som om du burde si nei til den jobben. Hvis du ikke klarer å legge dine private oppfatninger vekk, og de vil påvirke jobben du gjør, da er du ikke skikket til å gjøre en god jobb. Jeg ville i hvert fall ikke ansatt deg hvis dette var en aktuell problemstilling.Anonymous poster hash: 3b343...5ec 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #6 Skrevet 23. desember 2013 Tror jeg selv ville tatt det som en utfordring, kanskje synet ditt endrer seg etterhvert? Så lenge du følger regelverket hva angår bønn, hijab-bruk osv. Personlig ville jeg nok vært klar på at folk skal utføre stillingsbeskrivelsen sin uavhenig av hva de tror på, pluss at jeg anser religion som noe privat, ikke noe du praktiserer på jobb. På jobb jobber du. Men så har du jo enkelte jobber der man ikke kan praktisere i det hele tatt; jeg jobbet f.eks. på en fabrikk der det ikke hadde vært mulig for noen å gå i hverken hijab eller gjøre bønn av sikkerhetsgrunner. Man får utføre jobben man får betalt for å gjøre til riktig tid. Man skal ikke få spesialbehandling på bakgrunn av tro. Så lenge man er klar og holder seg til regelverket tror jeg ikke det blir noe problem, samtidig som man skal være åpen så langt det er mulig. Selv om man kanskje ikke kan bruke hijab på en fabrikk av sikkerhetsårsaker, så gjør det jo fint lite å bruke det i kassen på rema synes jeg, mens politiet f.eks. skal holde seg til uniformsregler. Anonymous poster hash: 777f3...641
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #7 Skrevet 23. desember 2013 Men du skal vel ikke diskutere religion med dem? Du bør i alle fall være voksen nok til å holde deg unna det. Du sier selv at du skal være en trygg voksenperson, og en trygg voksenperson ville ikke begynt å si at religion var idiotisk til ungdommer. Anonymous poster hash: 5a4d1...944 Det er ikke umulig at temaet religion kommer opp. Som voksenperson må jeg da lyve. Det sitter langt inne. Du får det til å høres så enkelt ut, og det er kanskje litt flåsete sagt, men se for deg at du har ansvaret for en gjeng med ungdommer som har blitt opplært av foreldrene til å tro på det flyvende spaghetti monsteret. Hadde du virkelig ikke vært i tvil om hvordan du skulle håndtere det hvis en av ungdommene begynte å snakke om sin tro? Jeg har lest igjennom kommentarene her, og tatt til meg det dere sier. AB #6 det var akkurat det jeg tenkte når jeg sa ja til jobben. Anonymous poster hash: 9951b...74a 1
Tabris Skrevet 23. desember 2013 #8 Skrevet 23. desember 2013 Man pleier vel ikke snakke for mye om tro på arbeidsplassen? Skulle det komme opp, så kan du vel si at du er ateist/ikke-troende uten å gå i diskusjon med dem? Skulle noen av dem begynne å diskutere så kan du bare høflig si at den debatten ønsker du ikke å ta når du er på jobb.
Testosteron Skrevet 23. desember 2013 #9 Skrevet 23. desember 2013 Det er ikke umulig at temaet religion kommer opp. Som voksenperson må jeg da lyve. Nei. Du må ikke lyve. Det går fint an å presentere synspunktene sine på en høflig og respektfull måte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #10 Skrevet 23. desember 2013 Det er ikke umulig at temaet religion kommer opp. Som voksenperson må jeg da lyve. Det sitter langt inne. Du får det til å høres så enkelt ut, og det er kanskje litt flåsete sagt, men se for deg at du har ansvaret for en gjeng med ungdommer som har blitt opplært av foreldrene til å tro på det flyvende spaghetti monsteret. Hadde du virkelig ikke vært i tvil om hvordan du skulle håndtere det hvis en av ungdommene begynte å snakke om sin tro? Jeg har lest igjennom kommentarene her, og tatt til meg det dere sier. AB #6 det var akkurat det jeg tenkte når jeg sa ja til jobben. Anonymous poster hash: 9951b...74a Jeg hadde lyttet sånn som en ansvarlig voksenperson skal og hadde ikke begynt å diskutere religion med ungdommer om du ikke klarer å holde deg nøytral. Jeg klarer å holde meg nøytral til tross for at jeg er kristen. Er bare å smile og nikke. Det er faktisk så enkelt. Anonymous poster hash: 5a4d1...944
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #11 Skrevet 23. desember 2013 Nei. Du må ikke lyve. Det går fint an å presentere synspunktene sine på en høflig og respektfull måte. Det er helt sant! Det er jo mulig å respektere den andre personens syn selv om man mener noe annet Man må jo ikke hetse religion selv om man er ateist. Anonymous poster hash: 5a4d1...944 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #12 Skrevet 23. desember 2013 Hvorfor skal du måtte lyve? Anonymous poster hash: 13269...f14 1
Gjest Gresshoppesang Skrevet 23. desember 2013 #13 Skrevet 23. desember 2013 Fikk du ingen spørsmål rundt dette i jobb-intervjuet?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2013 #14 Skrevet 25. desember 2013 Fikk du ingen spørsmål rundt dette i jobb-intervjuet? Jo, og jeg svarte at jeg så på det som en spennende utfordring. Og det er dette jeg nå setter spørsmålstegn ved. Vil jeg klare å se på det som en spennende utfordring, eller bare en utfordring? Jeg har uansett bestemt meg for å beholde jobben, og heller jobbe med mine egne holdninger. Anonymous poster hash: 9951b...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå