Gå til innhold

Vondt i hjertet

ZIBRA

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har ofte veldig vondt i hjertet.

Som om det stikker.

Ibland blir det så ille att han må legge seg rett ned.

Han har vært hos lege flere ganger, men de finner ikke noe feil.

Hva kan det være tro?

Noen som opplevd noe lignende?

Er virkelig urolig for ham...

:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lady-M

Det er mange som har hjertehopp eller dobbeltslag uten at det er noe feil. Dette kan gjøre litt vondt.

Har han vært hos spesialist eller tatt røntgen/ultralyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har vært hos flere forskjellige hjertespesialister.

Det er ikke hjertehopp han har uten stikking.

Det virker jo som om det ikke er noe feil med han,

men det er plagsamt i hverdagen..

Feks iblandt når han kører bil må han stoppe fordi det bli så ille..

Urovekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det flere ganger, men legen sier det ikke er hjertet men sannsynligvis brystmuskelen. Synes det er en rar forklaring, men det var det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det flere ganger' date=' men legen sier det ikke er hjertet men sannsynligvis brystmuskelen. Synes det er en rar forklaring, men det var det han sa.[/quote']

Sa legen noe du kunne gjøre for å forhindre det?

Eller er det bare å akseptere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte, og har vært i masse utredninger. Finner ikke noe direkte feil og eneste forklaringen jeg får (av flere leger) er at det kommer av stress. Det er ikke selve hjertet som det stikker i, men musklene rundt.

Det er visst også arvelig og jeg vet at moren min slet med det når hun var under stressende situasjoner.

Beste tipset jeg kan komme med: tenk over livssituasjonen hans, jobben, forhold mellom dere.. etc Vurder hva som får han i stresset situasjon, her snakker jeg ikke om jobbe overtid , rekke tidsfrister, men stemning på jobb, ting han irriterer seg over . Ta kontroll over disse tingene og sørg for at de ikke er tilstede i fremtiden.

Lykke til! Dette er ikke noe hyggelige opplevelser.

Prøv også beroligende akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd det flere ganger' date=' men legen sier det ikke er hjertet men sannsynligvis brystmuskelen. Synes det er en rar forklaring, men det var det han sa.[/quote']

Det har jeg også fått høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samboeren min også plaget med(faren hans også).

Begge to har en stressende jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mm, stress er det første jeg ville tenkt på. Spesielt hvis det skjer ofte ved stressende/potensielt farlige situasjoner som feks bilkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er ikke stressa..

Kanskje han rett o slett tenker at " håper ikke jeg får vondt i hjertet nå" og så får han det kun derfor..

Psykiskt..

Og vi har ingen problemer i forholdet, vi har kun vært sammen i ett par måneder og har det bare kjempefint! :)

Men det finnes jo folk som er stressa inni seg, men det virker ikke sånn på utsiden.

Takk allesammen for svar, ska spørre han om han føler seg stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mm, stress er det første jeg ville tenkt på. Spesielt hvis det skjer ofte ved stressende/potensielt farlige situasjoner som feks bilkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa legen noe du kunne gjøre for å forhindre det?

Eller er det bare å akseptere?

Han sa at jeg bare måtte lære meg å leve med det og unngå stress så godt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Årsaken kan være så enkel som at det er muskulaturen i brystkassen, slik flere har foreslått. Jeg opplever selv noen ganger stikkende smerte, som gjør at jeg ikke klarer å trekke pusten skikkelig. Jeg er ganske sikker på at det er stram muskulatur / spenninger i muskulaturen. Jeg har ofte vond rygg, og problemer med ryggmuskulaturen kan forflytte seg rundt ribbeina og til brystet. Jeg vet en tidligere kollega av meg som også hadde slike brystsmerter spurte en fysioterapeut om det, og han mente det var muskulaturen.

Legg merke til om det oppstår etter anstrengelser eller om det kommer i hvile. Feks hjertekrampe, angina, oppstår etter anstrengelser, mens muskelstikninger har i hvert fall jeg helt tilfeldig, uten noe spesiell aktivitet i tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde brystsmerter i 4mnd.. begynte i fjor sommer, hadde det svært ille en uke jeg var i syden.. var livredd for at det var hjertet.. gråt til og med.. det var ikke noe kjekt.. var med legen et par ganger.. alle tester viste at jeg var friskere enn de fleste, og at de iallefall ikke var noe galt med hjertet mitt.. legen konkluderte med at det var muskler som gjorde det.. det tror jeg også, for det forsvant, og har ikke hatt noe problemer etterpå.. men slikt er svært vanskelig å sette diagnose på.. i verste tilfelle er det noe galt med hjertet som man ikke finner ut av, og i beste tilfelle så er det bare musklene som syter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Når hjerteproblemer og stress er utelukket, ville jeg tenkt i retning panikkangst. Et slik anfall gir seg ofte utslag i akkurat den type symptomer, og den det gjelder ser/vet ikke selv at det egentlig "bare" dreier seg om et angstanfall.

Ikke sikkert at det det, bare en tanke fra min side! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å diagnostisere er det viktig å få tatt EKG mens man har brystsmertene. Feks. angins pectoris gir bare utslag på EKG under anfall. Kan også få resept på nitroglycerin som han kan ta ved brystsmerter for å diagnostisere.

Har han bare stikking i brystet eller har han også utstråling til skulder og venstre arm? Blir det tyngre å puste? Blir han klam i huden? Hvordan er pulsen?

Hvis han er grundig undersøkt er det sannsynligvis ikke alvorlig. Godt mulig at det er muskulært. Hvis han får sterkere og annerledes smerter enn tidligere er det viktig å ta kontakt med lege igjen. Bedre med et legebesøk for mye enn et for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest medisinstudine

Hei!

Stakkars deg, som går rundt og er bekymret :trøste:

Det virker som om du og kjæresten din er unge? En ung mann i tyveårene som ikke er spes. overvektig og ellers frisk, har liiiiite sannsynlig angina pectoris/hjerteinfarkt, osv. Slike alvorlige lidelser kan selvsagt ikke utelukkes, men sannsynligheten taler imot det, og dersom kjæresten din har vært hos doktoren, så kan dere stole på at doktoren ville oppdaget det om det var noe alvorlig galt med hjertet. EKG og det å lytte på hjertet med stetoskop kan gi utrolig mange opplysninger, og det finnes også flere andre utredningsmuligheter som legen vet han kan bruke ved tvil. :)

Du har fått mange fine svar her allerede. Jeg slutter meg til de to gode teoriene som er lagt frem på forumet: Dette kan være

-rent muskulært, eller

-panikkangstanfall

(evt. gallesten, sterk halsbrann, tidvis urytmiske hjerteslag, mageknip: smerte kan stråle fra opprinnelsesstedet ut til et helt annet sted på kroppen, slik at man tror man har vondt et helt annet sted enn der "feilen" ligger! :wink: )

Her skal jeg gi deg noen tips for å komme nærmere hva det kan være:

-om det er muskulært, så kan du teste dette ved å trykke på kjæresten din med fingertuppene dine (ganske hardt altså!). Trykk ham over hele brystet, og se på ansiktsuttrykket hans. Rykker han til i smerte? Ser det vondt ut? Sier han "au"? Dette kan du teste både når han har det fint, og rett etter/under et "stikkeanfall". Hvis det er muskulært, så vil han være ekstra øm (altså ømmere enn det du er når du trykker likt på deg selv).

-Kan det være panikkangst?

Husk på at mange opplever å få panikkangst i løpet av livet, uten å vite hva det er for noe. Det går ofte over helt av seg selv etter en tid. Ofte holder det å innse at det som skjer, er et panikkanfall, så blir man "frisk" igjen etter en tid.... Mange som får panikkangst føler seg overhodet ikke redde eller engstelige. De opplever anfallet som rent fysisk. Typiske ting som man opplever ved panikkangstanfall er:

-man kan bli blek

-kaldsvette (kjenn på kjæresten din: ble han plutselig svett?)

-hjertet banker hardt og fortere

-man kan føle seg svimmel

-man kan bli kvalm og uvel

-man kan få vondt i brystet

Anfallene kan komme når som helst, i en hvilken som helst situasjon. De kommer fullstendig overaskende på, og man kan ikke forutsi dem. Etterhvert som man har opplevd et par slike anfall, blir mange svært redde for "neste gang det skjer" og begynner å innrette livene sine rundt å unngå situasjoner der det ville være ubehagelig å få anfall: altså man isolerer seg mer. Predisponerende faktorer kan være stress, sorg, traume. (har kjæresten din mistet noen i nær familie, vært alvorlig syk, endret livsstil ved. f.eks å flytte, bytte jobb/skole, vært vitne til et traume i løpet av de siste årene?)

Kan noe av dette stemme med kjæresten din?

Kjæresten min ble innlagt fra ambulanse på akuttmottaket med full hjerteutredning, og store EKG utslag, etter et anfall der han fikk vondt i hjertet. Det var veldig skummelt. Etter et år i uvisshet, uten at doktorene fant noesomhelst galt med hjertet, var det en dyktig fastlege som sendte kjæresten min til en psykiater, som etter en samtale fastslo at han hadde opplevd panikkangstanfall. Etter å ha lest om panikkangst på internett, og brukt litt tid på å fordøye at det var det som var galt, ble kjæresten min helt frisk igjen av seg selv. (det hjalp nok også veldig at han gjorde som doktoren og jeg sa, og trappet ned på jobben og senket stressnivået ti hakk) Dette er mange år siden nå og han har det helt supert! :P

Håper dette var til hjelp. God bedring til kjæresten din. Det viktigste du kan gjøre for ham, er å være der for ham og gi din kjærlighet. :hjerter::kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...