AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #1 Skrevet 22. desember 2013 Ja, hvordan forklarer dere kristne at Jesus døde på en dag som flytter seg fra år til år? Anonymous poster hash: c8cea...126 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #3 Skrevet 22. desember 2013 Jeg er ikke kristen men jeg forklarer det med at hele historien er oppdiktet. Anonymous poster hash: 00fb3...a4c 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #4 Skrevet 22. desember 2013 Det finnes hundrevis av legitime og gode argumenter mot kristendommen, men at påsken flytter seg fra år til år er vel et av de dårligere. Anonymous poster hash: 3cba1...21b 6
Upadiela Skrevet 22. desember 2013 #5 Skrevet 22. desember 2013 Nå vet jeg ikke selv helt hva jeg tror på, men det kan kanskje være at det rett og slett er feiringen som flytter seg for å passe spesielle dager, og ikke nødvendigvis at det er "DA DET SKJEDDE". Mer en symbolsk greie? Det er jo tross alt et lite puslespill av dager som skal stemme for at det skal være "riktig rekkefølge", og da er man ikke så veldig "streng" på når det faktisk hendte. Bare å være fornøyd for ekstra fridager, det tenker i alle fall jeg
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #6 Skrevet 22. desember 2013 Altså, det sies jo at Jesus døde første påskedag, men første påskedag er jo på forskjellige datoer hvert år??? - TS Anonymous poster hash: c8cea...126 1
ashera Skrevet 22. desember 2013 #7 Skrevet 22. desember 2013 Jesus døde langfredag. Som selvsagt også er på forskjellige datoer hvert år. Siden Jesus døde og sto opp (på påskedag) i den jødiske påsken, har kristne gitt påsken nytt innhold og fortsatt å markere den. Påskedag markeres alltid på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Derfor flytter den seg.
Testosteron Skrevet 22. desember 2013 #8 Skrevet 22. desember 2013 Altså, det sies jo at Jesus døde første påskedag, men første påskedag er jo på forskjellige datoer hvert år??? - TS Hva er problemet med det?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #9 Skrevet 22. desember 2013 Altså, det sies jo at Jesus døde første påskedag, men første påskedag er jo på forskjellige datoer hvert år??? - TS Anonymous poster hash: c8cea...126 Jesus døde langfredag. At man derfor markerer fredag i påskeuken er vel derved ikke så merkelig? Det har aldri vært oppgitt noen dato for dødsdagen, men det skjedde altså på fredagen i påskeuken. Påsken var en beveglig høytid også i den tiden. Jeg regner med at dere vet at påsken var en jødisk høytid som markerte utgangen fra Egypt? Tiden for dette ble ikke fastsatt ved dato, men ut fra månens syklus. Det er derfor ikke noe rart at det ikke finnes en konkret dato, og heller ikke at den faller på ulik tid hvert år. Det er ikke noe mystisk ved det.Anonymous poster hash: 755ab...f4e 3
strawberry Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 Haha, det er jo ikke på dagen. Men så er jeg ikke kristen da.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #11 Skrevet 22. desember 2013 Altså, det sies jo at Jesus døde første påskedag, men første påskedag er jo på forskjellige datoer hvert år??? - TS Anonymous poster hash: c8cea...126 Det sies da virkelig ikke at Jesus døde første påskedag. Ikke at det er så nøye, men det var en artig variant, og det gjør liksom noe med legitimiteten i kritikken. Uansett. Jesus døde under jødisk pesach, såvidt jeg vet, og det var rundt den 15. nisan i den jødiske kalenderen. De første kristne ønsket å plassere påsken slik at den passet med jødiske høytider, og disse påvirkes av himmellegemenes posisjoner. Man har endt opp med å legge påskefeiringen slik at første påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn, som det sies over her. Man vet da ikke helt sikkert når han ble født heller, man har bare valgt å feire hans fødsel på et bestemt tidspunkt. Som sagt: Det er mye å kritisere ved kristendommen (og religion generelt), men akkurat dette er et utrolig dårlig og merkelig argument. Anonymous poster hash: 3cba1...21b
Tabris Skrevet 22. desember 2013 #12 Skrevet 22. desember 2013 Det er litt ironisk at de eneste som tolker bibelen bokstavlig, og som ikke har forstått begrepet "myter", er kreasjonister og enkelte ateister/anti-teister. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #13 Skrevet 22. desember 2013 Det sies da virkelig ikke at Jesus døde første påskedag. Ikke at det er så nøye, men det var en artig variant, og det gjør liksom noe med legitimiteten i kritikken. Som sagt: Det er mye å kritisere ved kristendommen (og religion generelt), men akkurat dette er et utrolig dårlig og merkelig argument. Anonymous poster hash: 3cba1...21b For det første, beklager at jeg skrev feil dag - kilden min var tydeligvis ikke den beste. For det andre, jeg kritiserer ikke kristendommen, jeg er genuint nysgjerrig. Jeg skulle ærlig talt ønske at jeg var religiøs, for det ville ha svart på mange av spørsmålene og tankene mine, så jeg prøver bare å forstå og å få svar på diverse ting. Anonymous poster hash: c8cea...126
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #14 Skrevet 22. desember 2013 For det første, beklager at jeg skrev feil dag - kilden min var tydeligvis ikke den beste. For det andre, jeg kritiserer ikke kristendommen, jeg er genuint nysgjerrig. Jeg skulle ærlig talt ønske at jeg var religiøs, for det ville ha svart på mange av spørsmålene og tankene mine, så jeg prøver bare å forstå og å få svar på diverse ting. Anonymous poster hash: c8cea...126 Skjønner. Beklager om jeg var krass, det er bare det at det er en bruker her inne som til stadighet kommer med tråder av denne typen (ett eller annet halvveis-argument etterfulgt av "Hvordan forklarer dere dette da?", og da er de ment som religionskritikk. Religionskritikk er jeg er stor fan av, men det er ofte litt vel søkt når denne brukeren kommer med det. Forstår nå at det var et genuint spørsmål, og da blir det selvsagt noe annet Anonymous poster hash: 3cba1...21b
Guybrush Skrevet 22. desember 2013 #15 Skrevet 22. desember 2013 Tro handler ikke om vitenskapelige beviser selv om enkelte troende mener at de kan "bevise" ett og annet og er veldig opptatt av dette. Tro handler igrunn om det motsatte på sett og vis. Ikke alle er fundamentalister, svært få faktisk - og svært mange anser sin tro som noe personlig, noe som betyr mye for dem og de har ikke noe behov for at andre skal definere det de tror på. Det kan være en trøst, det kan være en støtte, det kan være meningen med livet og en forklaring på spørsmål intet annet kan gi definitive svar på. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #16 Skrevet 22. desember 2013 Skjønner. Beklager om jeg var krass, det er bare det at det er en bruker her inne som til stadighet kommer med tråder av denne typen (ett eller annet halvveis-argument etterfulgt av "Hvordan forklarer dere dette da?", og da er de ment som religionskritikk. Religionskritikk er jeg er stor fan av, men det er ofte litt vel søkt når denne brukeren kommer med det. Forstår nå at det var et genuint spørsmål, og da blir det selvsagt noe annet Anonymous poster hash: 3cba1...21b Det er helt greit! Åja, det visste jeg ikke. Jo, det blir jo ganske dumt å komme med massevis av kritikk om den ikke holder noe som helst mål. Jeg har nylig fått et par religiøse venner, og det virker som om de er mye lykkeligere ettersom de har noe å tro på, og et sted hvor de kan få svar på spørsmålene sine. - TS Anonymous poster hash: c8cea...126
Alina X Skrevet 23. desember 2013 #17 Skrevet 23. desember 2013 (endret) Altså, det sies jo at Jesus døde første påskedag, men første påskedag er jo på forskjellige datoer hvert år??? - TS Anonymous poster hash: c8cea...126 Facepalm til de grader,hva skjer med verden? Blir vi dummere og dummere eller hva er opplegget? Endret 23. desember 2013 av Alina X
Mann 42 Skrevet 23. desember 2013 #18 Skrevet 23. desember 2013 (endret) Altså, det sies jo at Jesus døde første påskedag, men første påskedag er jo på forskjellige datoer hvert år??? - TS Anonymous poster hash: c8cea...126 Det sies vel strengt tatt at han døde på Langfredag. Ikke at det spiller noen rolle. Påsken var jo allerede en jødisk høytid av stor betydning, og det er vel en del av grunnen til at man i en kristen tradisjon har knyttet markeringen av Jesus`s død og oppstandelse til påsken, heller enn en fast dato. Påskefeiringen har alltid vært knytta til månesyklusene i tillegg til solåret. Den gamle jødiske kalenderen var basert på månesyklusen, og ett år var på 12 slike sykluser. Men det er et avvik på omtrent halvannen uke mellom et slikt år og solåret. Jødene løste det problemet med å "kapsle inn" både solåret og måne-året i en større syklus på 19 år, slik at det jevnet seg ut til slutt. Men vår kalender er basert på solåret. De religiøse høytidene følger i en del tilfeller (påske og pinse, f.eks) en annen tidsregning. Og da blir jo datoen variabel. Det hele skyldes bare at man har tradisjoner som følger antikverte kalendervarianter. Endret 23. desember 2013 av Mann 42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå