Gå til innhold

Pinnekjøtt - langtidssteke i ovn?

Likeverdig

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å langtidssteke pinnekjøtt i ovn? Når jeg damper pinnekjøtt i 3-4 timer, slipper ikke kjøttet beinet, og jeg føler at det aldri blir ferdig. Jeg vet at mye annet kjøtt blir supermørt og godt ved langtidssteking på svak varme i ovn. Har Googlet emnet, uten å finne noens erfaringer. De oppskriftene jeg har funnet på ovnsstekt pinnekjøtt har 200 og 225 grader. Ene uten vann og andre med vann i langpannen. Anyone? Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får best resultat med å dampe det litt lengre enn avvisningen sier og sette det ti minutter i ovnen. Ha aldri forsøkt å langtidssteke det i ovnen og har heller ikke lyst siden jeg får såpass bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan pinnekjøttet ditt ikke blir klart etter 4 timer med damping, hvordan gjør du det? Slipper lokket ut noe damp?

Anonymous poster hash: 24fbb...f88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt skal dampes i opp til 5 timer. Det har i hvert fall jeg gjort. Og det skal også ligge i vann et par døgn.

Hvis du legger det i stekeovnen vil det bli tørt og absolutt ikke noe godt. Greit nok at det går an å ha vann i forma i ovnen også, men det blir på ingen måte det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk :Nikke: Antagelig slipper det for mye damp ut ja. Tenker jeg skal dampe det et par timer ekstra i år. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noe tungt på lokket (hvis det går), eller finn en annen måte å hindre at dampen slipper ut på. Jeg har nokså tett lokk som slipper ut lite damp og mitt pinnekjøtt er ferdig på under tre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom over en uvanlig oppskrift her en dag. Det var noen som hadde det samme problemet som deg med damping. Vedkommende stekte da kjøttet i stekepose i stekovnen i ca. 2 timer.

Vet også om de som damper på LAV varme i 7-10 timer.Gjerne en dag eller to før julaften, så griller det i steiovnen på 180 grader i 30-40 minutt før servering.

Jeg har ingen problemer å få det mørt. Men vi damper det ekstra lenge. Minst 4 timer, gjerne 4.5-5.

Anonymous poster hash: 6bb34...365
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt skal dampes i opp til 5 timer. Det har i hvert fall jeg gjort. Og det skal også ligge i vann et par døgn.

Hvis du legger det i stekeovnen vil det bli tørt og absolutt ikke noe godt. Greit nok at det går an å ha vann i forma i ovnen også, men det blir på ingen måte det samme.

Vanning i "ET PAR" døgn?!?! Er du på styr? Vi vanner i maks 14-15 timer. 20+ timer så er det jo smakløst!

Hvis det blir tørt av steikovnen gjør du noe galt, har aldri skjedd hos oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanning i "ET PAR" døgn?!?! Er du på styr? Vi vanner i maks 14-15 timer. 20+ timer så er det jo smakløst!

Hvis det blir tørt av steikovnen gjør du noe galt, har aldri skjedd hos oss.

Nei, vil ikke si det. Men det kommer vel an på kjøttet det da. Noen vil ha et par døgn, andre vil ha over natten. Ut fra hva jeg har hørt fra mange så blir det alt for salt unsett hva en gjør.

Og nei, jeg har selv aldri hatt pinnekjøttet mitt i stekeovn. Men en fin restaurant jeg fikk pinnekjøtt laget på den måten på hadde det tørreste og verste pinnekjøttet jeg har smakt noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en uvanlig oppskrift her en dag. Det var noen som hadde det samme problemet som deg med damping. Vedkommende stekte da kjøttet i stekepose i stekovnen i ca. 2 timer.

Vet også om de som damper på LAV varme i 7-10 timer.Gjerne en dag eller to før julaften, så griller det i steiovnen på 180 grader i 30-40 minutt før servering.

Jeg har ingen problemer å få det mørt. Men vi damper det ekstra lenge. Minst 4 timer, gjerne 4.5-5.

Dampe på lav varme? Det kommer da ikke damp før opp mot kokepunktet?

Anonymous poster hash: fb651...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke si det. Men det kommer vel an på kjøttet det da. Noen vil ha et par døgn, andre vil ha over natten. Ut fra hva jeg har hørt fra mange så blir det alt for salt unsett hva en gjør.

Og nei, jeg har selv aldri hatt pinnekjøttet mitt i stekeovn. Men en fin restaurant jeg fikk pinnekjøtt laget på den måten på hadde det tørreste og verste pinnekjøttet jeg har smakt noen gang.

Ok, da går det nok på preferanser. Jeg vet jeg liker det saltere enn de fleste. Men et par døgn var ekstremt.

Da kan jeg med en gang fortelle deg hva som har skjedd på den "fine" restauranten. Dere fikk kjøtt som hadde 5.-6.+ runde i steikovnen. Det blir tørt til slutt. Vi har ofte rester i mange omganger. Etter 3-4 ganger begynner det å bli på grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampe på lav varme? Det kommer da ikke damp før opp mot kokepunktet?

Anonymous poster hash: fb651...8b8

Ok, rephrase, ha på så lav varme at vannet AKKURAT koker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten aldri i mitt liv fått godt pinnekjøtt på en restaurant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det vanlig, da?

Jeg vanner ut i 10 timer, aldri mer enn det.

Så damper jeg i minst 4 timer, og av og til legger jeg kjøttet under grillen i 2-3 minutter, men som regel ikke.

Dette passer oss, og jeg tror ikke jeg ville tenkt på å tilberede pinnekjøtt i stekeovn, selv om det sikkert er mulig.

:heks:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn man damper pinnekjøtt. Man fosskoker jo ikke, hva skulle være vitsen med det? Damper man det i 7-10 timer vil det jo falle helt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det vanlig, da?

Jeg vanner ut i 10 timer, aldri mer enn det.

Så damper jeg i minst 4 timer, og av og til legger jeg kjøttet under grillen i 2-3 minutter, men som regel ikke.

Dette passer oss, og jeg tror ikke jeg ville tenkt på å tilberede pinnekjøtt i stekeovn, selv om det sikkert er mulig.

:heks:

Veldig likt hvordan vi gjør det. Bare at vi har det lenger i stekovnen. Minst 20-30 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setter pinnekjøttet i vann dagen før vi skal ha det. I dag satt vi det på kok i 13 tiden. Brukte svigermor sin store panne, og den var mer tett en pannen vår. Så det som lå nederst er kokt og ikke dampet. Vi var litt redd for å få for lite ribbefett. :fnise: Kjøttet sto på damping til vi spiste i sekstiden. Mørt og perfekt.

Vi er stapp mett, men alle går og plukker i pinnekjøtt pannen. Resten skal vi bruke i lapskaus en dag.

Anonymous poster hash: 26f9a...035
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...