Gå til innhold

Mann og to barn skal lage jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nylig operert i ryggen og må holde meg i ro så mye som mulig. Mannen lovet i november at alt skulle ordnes og her er vi... det er 22 des. det er snart kveld og ingenting er gjort.

Ikke noe er vasket, verken klær, håndklær eller sengetøy, ingen handleliste er skrevet, ikke noe tre, ikke noe pynt er tatt frem, ingenting er bakt eller laget på annen måte.

Mannen er på jobb, ungene er hos venner men skal komme hjem nå ca. seks. Og julaften kommer familien på julefeiring. Jeg ligger her med smerter og gråter med laptopen i fanget. Alle gir bare faen og tror de kan gjøre alt på en dag????

Anonymous poster hash: f180d...800
Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Dersom mannen din har invitert familien til middag 24., så er han vel innstilt på å ordne det? Ellers kunne han vel saft at det ikke passet å ta det hos dere i år? For dere har vel snakket om dette?

Ellers så ser jeg ikke at å vaske håndkler og sengetøy er viktig for å ha middagsbesøk. De klarer nok å shoppe og pynte i morgen, og lage middag den 24. skal du se :)

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Har dere noengang lært å samrbeide dere to?

Om den ene ikke er i stand til fysisk å bidra, og det kan så fort skje, så hindrer jo ikke det å planlegge sammen alikevel, slik at de overkommelige oppgavene kan gjøres og det viktigste kommer på plass alikevel.

Unnskyld meg, men det høres litt ut som dere lever i hver deres univers og ikke engang klarer snakke sammen.

• Liker 9
Skrevet

Jul blir det uansett og får du ikke gjort noe, så får du ikke gjort noe. I fjor skulle vi ha hele familien på julebesøk, men 21. desember ble jeg liggende med tidenes influensa. Dagen etter var det mannens tur. Vi var så syke at vi kom oss ikke ut av huset, men vet du hva? Det gikk helt fint! Ved hjelp av gjestene fikk vi tatt det verste de to siste timene før middag og det ble kokt poteter og stekt ribbe. Noen måtte riktignok få gavene sine i romjulen, men det var heller ingen krise.

Jeg ville bare ha lent meg tilbake og latt mannen fikse dette. Og det gjør han nok selv om det ikke blir på din måte. God Jul!

Skrevet

Hadde dere gjort en konkret avtale om konkrete gjøremål på forhånd?

Jeg regner med at du før alltid har ordnet ting selv og kanskje visste han utsetter ting/ik får med seg alt som faktisk må ordnes - så her regner jeg med dere begge har litt ansvaret for at det er noe på halv8 ifht din standard.

Vask kan vente, tre og mat kan ordnes imorgen.

Baking er i overkant å forvente om dette er snakk om en mann som aldri ellers baker kaker/er noe særlig på kjøkkenet.

Dermed skriver du en liste ikveld som er overkommelig med de viktigste tingene, og så får han kjøpe det inn - det kan inkludere litt julekaker som smaker like fint hos bakeren/butikken som det gjør om man lager selv.

Det blir nok jul i år og :)

Anonymous poster hash: 31c9f...c82
  • Liker 3
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Sett i gang ungene med vasken når de kommer hjem. Fordel oppgavene på dem og si at du avlyser julen dersom de ikke tar i et tak.

Selv om du ikke kan gjøre noe fysisk, er det ingen ting i veien for at du kan fordele oppgavene?

En femåring kan helt fint tørke støv.

• Liker 2
Skrevet

Da har de en fin sjanse til å lære at man får den julen man jobber for.

Anonymous poster hash: 3e331...ade

• Liker 1
Skrevet

Hva med at du i stedet for å skrive innlegg på KG skriver handleliste for julen? Det er jeg overbevist om at mannen din vil sette pris på...

• Liker 5
Skrevet

Det virker som samarbeidet mellom dere fungerer dårlig. Kom operasjonen brått på? Eller kunne du ha gjort endel forberedelser i forveien? Jeg spør, fordi jeg lurer på om det er derfor mannen din "ikke gidder" å gjøre noe nå.

Hvis jeg var deg ville jeg skrevet en handleliste og en arb. liste. Skriv ned alt som må være klart før selskapet. (Men la de være overkommelig).

Ligger du på sofaen kan du være litt "sjef" derfra og fortelle hvordan han skal gjøre ting.

Selvom det er kort varsel, kan du kanskje be noen av gjestene om å komme tidlig til dere juleaften og hjelpe til med mat og pynting. Du kan jo ringe litt rundt i kveld og høre om noen har tid til å lage noen enkle julekaker, eller litt julegotteri. (Jeg laget en haug med sjokoladeboller nå - og det tok ca. 30 min. (Fylte de i muffinsformer)

Tenk også på at det blir jul uansett om ikke alt er slik du pleier å gjøre det. Gjestene forstår at dere har gjort så godt dere har kunnet. Krever du altfor mye av mannen (som enten ikke vil eller ikke tror ting tar tid), ender det nok bare opp med veldig dårlig stemning.

God bedring

• Liker 1
Skrevet

Dette så du vel allerede før helgen?... Kunne snakket med han om det da. Kommunikasjon. Handlelista kan du vel skrive selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...