Gå til innhold

Fikk høre og sa meg i grunn enig, nordmenn er litt naive og lever i en slags sukkersøt dulleverden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha bodd mange år i utlandet må jeg si jeg har fått et litt annet perspektiv på Norge. Vil ikke framstå som noe bedreviter, for alle har vi vårt av problemer og nordmann er jeg jo selv. Jeg ser allikevel en tendens jeg før ikke la merke til.

Før jeg reiste husker jeg hvordan de små tingene brydde meg så veldig. Det var snakk om å ha de riktige klærne, de beige møblene med de riktige vasene og design-tingene- Det er er jo alltids trender i ulike land, men i Norge må alle være så himla like. Alt er så ensformig, og jeg synes tom. at ingen personligheter stikker seg ut i stor grad. Alle passer seg veldig for hva de sier og gjør for ikke å bli sett på som annereledes. Alt er en stor grå masse. Familiene på reklamene på tv er de typisk noske kjernefamiliene med hund, og lykkelge barn som skånes for alt som finnes. Gravide kvinner leser seg ihjel på info for å gjøre det som er rett for barna. Det er om å gjøre å leve det A4-livet hvor alt er trygt, eller rett og slett dønn kjedelig. Stiller man seg kritisk og sier at det helt sikkert går bra med et halvt glass vin til maten, så ser de på meg som en rebell. Denne snusfornuften kryper seg inn over alt. Og når noe skjer i livet til et eller annet menneske så er det som om det lyner fra klar himmel.

Nå i jula er det ekstra ille. Blir sliten av for eksempel God morgen Norge som hauser opp jula og gavekjøp. Hva skal man kjøpe i år? Klarer ikke folk å finne på noe selv. Tom. håndarbeidet folk gjør for å vise sin kreativitet er jo i samme mønster. Juletreet i år skal forresten ha pastellfarger! Så er det bildene på facebook av alle disse beige leilighetene i Oslo, hvor venninner samles for å skåle med champagnen til kameraet. Det er om å gjøre å servere det som er inn i år, om å gjøre å hevde seg, heve stemmen og bli lagt merke til. Ikke for det man nødvendigvis har gjort noe bemerkelsesverdig, men det å snakke om hvordan man drar mannfolk, hvordan man playet en eller annet fyr, hvordan one night standen var ellers så nevnes alt på ønskelisten til jul fra div. merkebutikker. I tillegg brukes ordene " Faaantastisk, nyyyyyyydelig" osv...for ting som egentlig er helt a4. Maten er "heeeelt nydelig altså" for da får man kred av den som har laget maten. Det holder ikke å si at maten er veldig god lenger....

Jaja, bare en liten utblåsning.

Anonymous poster hash: 82732...20e
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

yeye who cares. Anonymous poster hash: 4be06...9fc

• Liker 3
Skrevet

Beige leiligheter? Link?

Anonymous poster hash: cbf74...7bd
  • Liker 1
Gjest AnneShirley
Skrevet

Du klager på at andre bryr seg for mye om hva andre har og gjør? Håper du ser ironien her ;)

• Liker 10
Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Jeg er enig i det du sier. Jeg blir til tider kvalm av hvordan ting er. Ingen tør å stikke seg ut, og overdrivelsen er stor. ''Du er såååååå nydelig!!'', ''Åååh sykt god middag''.

Vi lever i en liten boble. Dumme nordmenn :fnise:

Gjest Riskjeks
Skrevet

" snakk om å ha de riktige klærne, de beige møblene med de riktige vasene og design-tingene-" - jeg håper du skjønner at dette er mijø/kultur-avhengig og ikke noe som gjelder et helt land..?

Noe av det du skriver er jeg enig, bl.a om gravide kvinner, superlativer og kjøpefest til jul. Men tror mye av det du skriver passer vel så godt i andre land også. Det handler om privligerte mennesker, ikke om nasjonalitet.

• Liker 2
Skrevet

Fikk høre og sa meg i grunn enig, nordmenn er litt naive og lever i en slags sukkersøt dulleverden

Hvor hen i den vestlige verden lever ikke folk i en sukkersøt dulleverden?

Skrevet

Er ikke bare i Norway det du. F.eks er engelskmenn utrolig oppttatt av shopping, og da jeg jobbet der borte holdt jeg på å bli gæren av alt snakk om hva slags outfit de skulle ha på seg i helgen, hva slags bil de skulle kjøpe (biler er billig der borte) og alt mulig drit til huset. Vil si at England har et enda verre forbrukersamfunn enn Norge.

Men at det er fokus på A4 her i Norge er jeg enig i, er man singel er man rar for man er bare verdt noe hvis man har en mann og noen barn og en chihuahua.

Anonymous poster hash: 6288e...08b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva du sier, jeg hadde ikke hatt noe i mot å bli født for mange, mange år siden. Og arbeidet hardt fra morgen til kveld. Føler meg i vertfall ikke noe lykkelig av å bli født i dag.

Skrevet

Ja huff, tenk at noen velger å avstå fra vin når de er gravide.

Anonymous poster hash: 53f24...4d8
Skrevet

Jeg personlig er storfornøyd med å ikke måtte slåss for maten eller at det er så mange sykdommer igjen til å eksperimentere med befolkningen.

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha bodd mange år i utlandet må jeg si jeg har fått et litt annet perspektiv på Norge. Vil ikke framstå som noe bedreviter, for alle har vi vårt av problemer og nordmann er jeg jo selv. Jeg ser allikevel en tendens jeg før ikke la merke til.

Det er jo fint du har oppdaget disse tidligere trekkene ved deg selv.

Anonymous poster hash: 42f65...207

• Liker 5
Skrevet

Hvor hen i den vestlige verden lever ikke folk i en sukkersøt dulleverden?

Og utenfor vesten lever den 3. verden i en religiøs boble.

Anonymous poster hash: e1c11...52a

Skrevet

Hvem fikk du høre det fra?

Jeg får høre at nordmenn er forfriskende fordi vi er rett frem, åpne, ærlige, har selvironi og er lite opptatt av fasade og 'spill.'

Men hvis du faktisk er oppvokst i et dønn kjedelig, beige miljø blir det selvsagt noe annet, og da forstår jeg at det er frustrerende.

• Liker 5
Skrevet

Har bodd utenfor Norge mesteparten av livet og jeg ser meg enig i hovedidéen er; at nordmenn kan være noe for konforme og kjedelige. Men jeg er ikke enig i eksemplene du gir.

- Mødre leser seg opp om hva som er best for barna i alle land. Å drikke alkohol under svangerskapet er jo medisinsk uforsvarlig og du finner samme holdningen i USA. Noen land kan skille seg ut, som Frankrike, men det er altså ikke Norge som skiller seg ut.

- Overdrevent språkbruk er verre i andre land. Hvis du sitter rundt middagsbordet hos en amerikansk familie, vil maten også bli beskrevet som "lovely" og "amazing".

- Julen og dens materialisme er den samme de fleste steder...

Det jeg imidlertid har bitt meg merke i er hvor "internasjonale" mange nordmenn ser seg selv - primært fordi de ser filmer og serier fra andre land, reiser og snakker godt engelsk - men sannheten er at de fleste er ekstremt snevre i tankegangen. Til tross for at vi har mange høyrevendte i politikken, så er en viss sosialisme inngrodd hos de fleste. Mange norske kvinner er feminister og aksepterer ikke livsstiler eller meninger som går litt på akkord med deres egne. Det er også en sterk anti-elitisme i landet og mangel på respekt for autoriteter. Veldig få er religiøse, dermed er det opplest og vedtatt at alle som har en religion, er det noe galt med. Hvis møtt med kritikk, så er det alle andre som tar feil.

Disse holdningene ser jeg hele tiden hos nordmenn i utlandet. Det er også vanlig at norske studenter klikker seg sammen og rett og slett ikke utvikler ordentlige vennskap med andre nasjonaliteter. Hvis jeg ville ha en homogen, norsk vennegjeng hadde jeg studert i Oslo, ikke London...

Det er også lite rom for å snakke om god smak eller god kultur - alt er relativt, alt er subjektivt.

• Liker 1
Skrevet

Og utenfor vesten lever den 3. verden i en religiøs boble.

Anonymous poster hash: e1c11...52a

Ikke noe likere.

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Før jeg reiste husker jeg hvordan de små tingene brydde meg så veldig. Det var snakk om å ha de riktige klærne, de beige møblene med de riktige vasene og design-tingene- Det er er jo alltids trender i ulike land, men i Norge må alle være så himla like. Alt er så ensformig, og jeg synes tom. at ingen personligheter stikker seg ut i stor grad. Alle passer seg veldig for hva de sier og gjør for ikke å bli sett på som annereledes. Alt er en stor grå masse. Familiene på reklamene på tv er de typisk noske kjernefamiliene med hund, og lykkelge barn som skånes for alt som finnes. Gravide kvinner leser seg ihjel på info for å gjøre det som er rett for barna. Det er om å gjøre å leve det A4-livet hvor alt er trygt, eller rett og slett dønn kjedelig. Stiller man seg kritisk og sier at det helt sikkert går bra med et halvt glass vin til maten, så ser de på meg som en rebell. Denne snusfornuften kryper seg inn over alt. Og når noe skjer i livet til et eller annet menneske så er det som om det lyner fra klar himmel.

Nå i jula er det ekstra ille. Blir sliten av for eksempel God morgen Norge som hauser opp jula og gavekjøp. Hva skal man kjøpe i år? Klarer ikke folk å finne på noe selv. Tom. håndarbeidet folk gjør for å vise sin kreativitet er jo i samme mønster. Juletreet i år skal forresten ha pastellfarger! Så er det bildene på facebook av alle disse beige leilighetene i Oslo, hvor venninner samles for å skåle med champagnen til kameraet. Det er om å gjøre å servere det som er inn i år, om å gjøre å hevde seg, heve stemmen og bli lagt merke til. Ikke for det man nødvendigvis har gjort noe bemerkelsesverdig, men det å snakke om hvordan man drar mannfolk, hvordan man playet en eller annet fyr, hvordan one night standen var ellers så nevnes alt på ønskelisten til jul fra div. merkebutikker. I tillegg brukes ordene " Faaantastisk, nyyyyyyydelig" osv...for ting som egentlig er helt a4. Maten er "heeeelt nydelig altså" for da får man kred av den som har laget maten. Det holder ikke å si at maten er veldig god lenger....

Jaja, bare en liten utblåsning.

Jeg kjenner igjen det du sier og er helt enig i alt.

Samtidig vil jeg si at nordmenn generelt sett ikke er så verst på dette bare de blir voksne nok.

Litt erfaring, utenlandsopphold, noen smeller og fall og kanskje til og med barn - ja, da kan til og med en nordmann virke beleven (og ikke bare en wanna be, kjemperedd for hva andre synes).

Skrevet

Jeg er enig i det du sier. Jeg blir til tider kvalm av hvordan ting er. Ingen tør å stikke seg ut, og overdrivelsen er stor. ''Du er såååååå nydelig!!'', ''Åååh sykt god middag''.

Vi lever i en liten boble. Dumme nordmenn :fnise:

Du blir rett og slett irritert av at folk er hyggelige? Så veldig trist.

Jeg syntes nordmenn flest er ålreite folk, blir mer svett av hipsterne som er livredde for å likne på andre mennesker. Du er ikke sinnssykt spesiell og kul om du maler gangen din rød i stedet for eggehvit, liksom.

At mange gjør mye likt behøver ikke være så farlig bare det er rom for forskjeller, men det er forskjell på de som gjør ting annerledes fordi de vil, og de som gjør det fordi de tror det gjør de til kulere og bedre mennesker.

Skrevet

Jaja,enda en som har reist litt rundt og tror han/hun er "internasjonal og bereist".

Hør her: alle steder har sine svakheter, og så og si alle land i Europa lever i en slags navletilstand.alle er materialistiske og skal leve perfekte A4 liv. Det er ingen spesiell skillnad mellom feks Norge og Spania eller Norge og USA på dette.

I spania feks er det vanlig å kle opp ungene nærmest i finstas bare de skal i bhg eller på skolen. På med lakksko og børst håret. Ingen snakk om å komme skitten hjem for nei, å leke det skal man virkelig ikke gjøre. Det er vanlig å ta med ungene på en "generell sjekk"hos legen ca 1 gang i mnd noe som er helt og holdent overdrevent og det er VELDIG VIKTIG for mødre å lage perfekte tradisjonelle middager-der nede kan du snakke om perfeksjonskomplekset som kan sammenlignes i god grad med norske kvinner som skl ha supersmarte barn som går når de er 4mnd og snakker 3språk når de er 1år(satt på spissen).

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Har bodd utenfor Norge mesteparten av livet og jeg ser meg enig i hovedidéen er; at nordmenn kan være noe for konforme og kjedelige. Men jeg er ikke enig i eksemplene du gir.

- Mødre leser seg opp om hva som er best for barna i alle land. Å drikke alkohol under svangerskapet er jo medisinsk uforsvarlig og du finner samme holdningen i USA. Noen land kan skille seg ut, som Frankrike, men det er altså ikke Norge som skiller seg ut.

- Overdrevent språkbruk er verre i andre land. Hvis du sitter rundt middagsbordet hos en amerikansk familie, vil maten også bli beskrevet som "lovely" og "amazing".

- Julen og dens materialisme er den samme de fleste steder...

Det jeg imidlertid har bitt meg merke i er hvor "internasjonale" mange nordmenn ser seg selv - primært fordi de ser filmer og serier fra andre land, reiser og snakker godt engelsk - men sannheten er at de fleste er ekstremt snevre i tankegangen. Til tross for at vi har mange høyrevendte i politikken, så er en viss sosialisme inngrodd hos de fleste. Mange norske kvinner er feminister og aksepterer ikke livsstiler eller meninger som går litt på akkord med deres egne. Det er også en sterk anti-elitisme i landet og mangel på respekt for autoriteter. Veldig få er religiøse, dermed er det opplest og vedtatt at alle som har en religion, er det noe galt med. Hvis møtt med kritikk, så er det alle andre som tar feil.

Disse holdningene ser jeg hele tiden hos nordmenn i utlandet. Det er også vanlig at norske studenter klikker seg sammen og rett og slett ikke utvikler ordentlige vennskap med andre nasjonaliteter. Hvis jeg ville ha en homogen, norsk vennegjeng hadde jeg studert i Oslo, ikke London...

Det er også lite rom for å snakke om god smak eller god kultur - alt er relativt, alt er subjektivt.

Oi, tror du virkelig det bare er tilfelle for norske studenter?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...