kaktusfruen Skrevet 22. desember 2013 #1 Skrevet 22. desember 2013 Dette er første julen jeg er i full jobb (og jeg tjener forsåvidt meget bra), tidligere har vært student. Har en søster som kun er ett år yngre, men fortsatt student. Det sier seg selv at jeg har mulighet til å kjøpe en mye finere presang til både henne og våre foreldre. Tidligere har vi søstrene kjøpt for ca 600 kr til hverandre. Det er også det jeg har gjort nå. Lurer imidlertid på om jeg bør kjøpe noe mer? Bør vi kjøpe for samme sum begge to, eller bør jeg kjøpe mer siden jeg tjener mer? Vil hverken være gniten eller gjøre min søster utilpass fordi jeg øker summen... og hva med gave til foreldre, bør jeg øke kvoten til de, eller blir det dumt meg tanke på min søster som ikke har råd til det samme?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2013 #2 Skrevet 22. desember 2013 Synes du kan holde deg på prisen du allerede har brukt og vært på. 2
Gjest AnneShirley Skrevet 22. desember 2013 #3 Skrevet 22. desember 2013 Det begynner å nærme seg 10 år siden jeg var student, men jeg har ikke økt prisnivået på gaver. Har inflasjonsjustert litt, men ikke mer. Og antall gaver har økt pga familien utvides. Men jeg synes det er greit å holde prisnivået på et fornuftig nivå. 1
kaktusfruen Skrevet 22. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2013 Takk for tips. Holder meg på nevnte nivå da:)
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #5 Skrevet 22. desember 2013 Jeg tjener svært godt. Har to yngre søstre. Jeg har lagt i ganske så mye til de i år. Ikke fordi jeg tjener godt eller bedre enn de, men pga at de gir meg så mye gjennom året. De er alltid der for meg og hjelper til med alt jeg ikkd rekker etc. Derfor har jeg kjøpt noe dyrt jeg vet at begge ønsker seg, men ikke har økonomi til å kjøpe seg selv enda. Begge mine søstre er studenter og jeg forventer absolutt ikke det samme igjen. Har også lagt ved et kort der jeg skriver hvor mye jeg setter pris på at de hjelper meg.Anonymous poster hash: fb3fb...632
twang Skrevet 23. desember 2013 #6 Skrevet 23. desember 2013 man skal ikke tenke på hva man bruker, men hva som de blir glad for. Altfor mange tenker på, "han kjøpte den til meg, jeg må finne noe tilsvarende verdi"
Vivienne Skrevet 24. desember 2013 #7 Skrevet 24. desember 2013 Vi tjener veldig greit, og ettersom vi alltid får forholdsvis dyre gaver av foreldre synes jeg det er naturlig å gi litt ekstra tilbake. Kjøper for ca 1800-2500 per foreldre.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #8 Skrevet 24. desember 2013 Jeg er tre år yngre enn min bror og vi har fulgt likt studieløp, altså var han ferdig utdannet tre år før meg. Han fikk seg en god jobb med en gang. Den første julen smelte han til med tidenes julegave til meg, i en prisklasse som var mer enn det firedobbelte enn hva han noensinne hadde gitt tidligere. Det var fantastisk! Jeg hadde selvsagt ønsket meg ting som før, og hadde ikke engang drømt om noe slikt. De neste to årene hintet han om at jeg gjerne kunne ønske meg noe som var litt dyrere, slik at han slapp å bruke så mye energi på å kjøpe mange ting, da han sa han hadde så god råd. Nå som jeg er ferdigutdannet har jeg selv økt prisnivået på gavene både til mine foreldre og min bror, og jeg synes det er koselig. Dette er også fordi det jeg vil gi som regel koster litt mer. Hvis det ikke føles naturlig synes jeg derimot man bare skal la være å endre noe, det er ikke sånn at det er obligatorisk. Anonymous poster hash: d8573...532
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #9 Skrevet 24. desember 2013 Tja, gjør det du føler for:) På en side er det jo helt greit å forbli på 600kr, på en annenside, om du har lyst til å være ekstra gavmild og har råd til det er jo ikke det heller noe problem. Og du trenger jo ikke gjøre det hvert år heller. Anonymous poster hash: 7084a...e7b
Lea2 Skrevet 24. desember 2013 #10 Skrevet 24. desember 2013 Jeg er i utgangspunktet i mot å gå opp i pris på julegaver.. det vil liksom ingen ende ta om man skal drive og overgå hverandre eller dytte dem oppover av en eller annen grunn år for år. Men jeg velger heller å ikke se så mye på pris og heller kjøpe noe nyttig eller noe en person har ønsket seg. Om dette er en ostehøvel eller et diamantsmykke spiller liten rolle (slenger kanskje på noe ekstra om det er noe veldig billig). Jeg har kuttet ned på antall personer jeg kjøper til i stedet. Så kjøper jeg nyttig nesten uavhengig av pris. Om mor får til 200 kroner og far til 2000, så er det liksom helt greit og muligens justerer det seg etter hvert også.
Hecubaa Skrevet 25. desember 2013 #11 Skrevet 25. desember 2013 Jeg blir mer gjerrig jo mer penger jeg har så for meg er det omvendt
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2013 #12 Skrevet 25. desember 2013 Jeg kjøpte litt dyrere gaver til søster og foreldre i år som jeg har full jobb enn jeg gjorde de siste årene som student. Synes det var hyggelig å endelig kunne gi *litt* finere gaver til dem:) Holdt meg fremdeles på et ganske rolig nivå da, var vel rundt 500 per pers eller noe slikt. Forventet ikke det samme tilbake fra søster som fremdeles er student, og tror ikke hun tenkte over at jeg ga henne noe litt dyrere heller.. Anonymous poster hash: 412c7...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå