saranghae Skrevet 22. desember 2013 #1 Skrevet 22. desember 2013 for en uke siden begynte Nemo(dvergvedderen min) og halte på høyre bakben, det var sånn at han holdte den opp og unngikk å gå mest mulig på den, jeg ble kjempebekymret å tok han med til vetrinæren! de tok røntgen og kunne ikke se noe brudd (jeg hadde selv prøvd og kjenne etter brudd) det eneste de kunne se var et ødem over høyrebakben der den er tilknyttet til bekkenet, altså lårbenet hadde et ødem. Han sa at dette var et såpass ferskt ødem at han ikke kunne se om det var vann, eller blod han sa han fryktet det kunen være hofte ruptur! noe jeg aldeles ikke håper det er!, hadde ikke det for det første vært sykt vondt for han? når det er sagt så har vi kun oppdaget at var begynt og halte, apetitt ingen anmerkning, spiser og drikker som normalt sa jeg. Vetrinæren kom da med konklusjonen at han skulle gå på smertestillende i 3 uker for så og komme og ta en nytt røntgen for og se om ødemet var blitt bedre, eller verrre. Og han sa også jeg har to muligheter hvis det skulle vise seg og være hofteruptur: avliving! (det er absolutt ikke en mulighet hvis han blir frisk med operasjon!!) eller operasjon eller amputere bort foten. Jeg ble kjempeskremt av det han sa og tenkte med meg selv, hvor kan Nemo ha skadet seg så fælt?? når jeg tenker over det husker jeg en episode hvor han skulle hoppe inn i buret for kvelden og satte foten fast i bursprinkelen, jeg måtte såklart hjelpe han løs å han fikk full panikk, kan han ha ødelagt lårbenet fullstendig md dette?? Vi fikk resept på metacam for katter og han har gått på den i en uke, jeg kan se stor forbedring utover dagen men på morgenen halter han enda litt, er dette smertestillende middelet så effektivt at det varer hele dagen?! kun snakk om 0.5 ml dagen. burde jeg prøve en dag uten smertestillende for å se om det er den smertestillende effekten som gjør han bra utover dagen? hva ville dere ha gjor i en slik situasjon? jeg liker det absolutt ikke og vil nødig avlive han! PS: han har GOD apetitt og ser ikke ut til og ha smerter( hvis ikke det er den smertestillende effekten som varer hele dagen da?)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. desember 2013 #2 Skrevet 22. desember 2013 Kaniner er ekstremt flinke til å skjule smerter. Slik det ofte er for byttedyr. Kan hende han har strukket noe i hofta, men det hender at kaniner klarer å dra hofta ut av ledd når de får panikk. Dessverre ganske vanlig har jeg skjønt. Min erfaring er at mange dyr ikke tar hensyn til sin egen skade, om de får smertestillende. De kan derfor bruke f.eks benet mer enn de burde, fordi smertene ikke er for store. Og da tar det lengre tid før de gror sammen. Men på den andre siden, så har metacam litt betennelsesdempende effekt også. Og å ha det ekstremt vondt, er jo ikke bra det heller. Synes metacam-dosen høres grei ut - det skal ta bort smertetoppen, men ikke all smerte. Men du må nesten vurdere dette selv, du som kjenner kaninen og ser hvordan den har det.
saranghae Skrevet 22. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2013 men hvis han har dratt hoften ut av ledd vil han da klare å ligge helt utstrakt med bakbeina? han klarer og strekke den helt ut og han reagerer ikke når jeg rører foten, kun haltingen jeg ser av og til
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. desember 2013 #4 Skrevet 22. desember 2013 Nei vil ikke tro det - heldigvis. Får håper det kun er en kjip strekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå