Gå til innhold

Etternavn

Hvordan skal dere gjøre det med etternavn når dere er gift?  

1. 1. Hvordan skal dere gjøre det med etternavn når dere er gift?

• Han tar mitt etternavn, men beholder sitt som mellomnavn.
      0
    • Vi tar mitt etternavn.
      1
    • Annet...
      4
    • Vi beholder hver våre etternavn.
      18
    • Vi tar hans etternavn.
      44
    • Jeg tar hans etternavn, men beholder mitt som mellomnavn.
      35

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Endelig kan vi få en fullstendig oversikt over hva folk mener om dette med etternavn! Så la oss ta en avstemning på det jenter! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Drar denne litt opp jeg...

Skrevet

:lol:

Beholder hvert vårt. Hvordan svarer man i avstemningen?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror du må være registrert for å kunne svare faktisk, men du krysser iallfall bare av øverst under alternativene. (Noe du nok ikke får opp nåe du bare er en gjest)

Gjest Anonymous
Skrevet

Drar denne litt opp jeg. :D

Skrevet

För mig är det självklart att ta hans efternamn! Jag har visserligen ett mycket vanligt, ordinärt svenskt efternamn, men för mig är det en självklarhet att ta hans namn, jag är ju hans kvinna, hans kjäresta, hans fru.

Något mellannamn vill jag inte ha, jag tycker det verkar som om man är osäker och inte vågar ta hela steget ut i giftermålet. Jag blev mycket glad då jag fick höra mina svärföräldrars gjädje över att jag tar hans namn. Min släkt har inte reagerat nämnvärt på namnbyte, det är ett naturligt steg i giftermålet.

Hur tänker ni andra?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er mest naturlig at man velger det minst vanlige navnet, uansett om det er hun eller han som har det. Så kan den som skifter etternavn beholde sitt gamle som mellomnavn hvis man ønsker det.

Synes det er litt merkelig at "alle" velger å gi barna sine doble etternavn nå om dagen. :roll: Alle kan jo ikke føre sitt navn videre! Hvordan blir det i fremtiden når Ola Hansen Olsen skal gifte seg med Kari Jensen Pedersen. Før eller senere må jo noen navn velges bort. Mange av barna har jo to fornavn i tillegg. Det blir jo veldig tungvint da.

Skrevet

Veldig enig med gjest over her, det er forferdelig tungvindt med disse doble navnene. Har selv tantebarn med både doble fornavn og etternavn, og dette blir langt og tungt! Hva er egentlig poenget? Hvorfor kan man ikke ha ett familienavn?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tok hans etternavn og er jammen meg stolt av det :wink:

Skrevet

Jepp, synes det er litt koselig å holde på noen gamle tradisjoner ... så nå er jeg fru Hagen!

Skrevet

Min datter har farens etternavn som mellomnavn-så jeg dropper mitt og kun tar hans navn.

Skrevet

Jeg beholdt mitt etternavn! Det føltes fremmed å skulle ta et nytt navn. Dessuten ligger det en porsjon feminisme her for meg også - han ønsket ikke å ta noe navn fra meg. Vi har kalt barnet vårt begge etternavnene - og vi er fornøyd med å ha noe etternavn som tilsammen utgjør vårt familienavn. Barnet har bare ett fornavn - slik blir det enklere! :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter mange diskusjoner, har vi kommet fram til å beholde våre egne etternavn etter bryllupet. Det har faktisk aldri vært aktuelt for meg å ta hans etternavn (bl.a fordi han har et veldig vanlig etternavn og jeg har et sjeldent, som også betyr mye for meg). Vår datter har mitt etternavn som slektsnavn.

Min kommende mann har tenkt på å ta mitt etternavn som slektsnavn og ha sitt nåværende navn som mellomnavn. Han har imidlertid bestemt seg for ikke å gjøre det. Kanskje er han redd for hva kamerater og familie ville sagt? Selv i år 2002 er det mange som synes dette er stikk i strid med hva som er akseptabelt, eller normalt. Mange ville kanskje trodd at det var jeg som hadde "prakket" mitt navn på ha. Å ta mitt navn er imidlertid noe han har tenkt helt av seg selv, og som jeg verken har foreslått eller presset ham til å gjøre. Litt dumt dette her, synes jeg. :cry:

Skrevet

Helt enig med siste innlegg her! Det er så utrolig dumt at mannen ikke kan ta dams etternavn - uten å få papper om å være "under" dama - akkurat som om det er hun som har bestemt det! Erlig talt - vi er i 2002 - jeg regner med at mannen har sine egne meninger? Når alt kommer til alt er det viktigste at vi velger navn vi er komfortable med!

• 2 uker senere...
Gjest augustbrud 2003
Skrevet

Jeg har veldig sterke meninger på dette! Jeg beholder mitt navn og har sagt til kjæresten min at han kan gjøre som han vil, men at jeg synes det er mest naturlig at han beholder sitt. Vi lever i 2002 og sannheten er at 50% av oss skiller oss, så da blir det trøbbel med å bytte navn. Opplever faktisk at veldig mange jenter skifter navn, selv om hennes navn er spennende og hans kjedelig. Vet til og med flere kvinner som er arvinger til familiegård og familiebedrift med slekstsnavnet som navn, som skifter navn! Helt utrolig.

Vet dere hvor tradisjonen kommer fra? Jo kvinnen tar hans navn, hans stand og hans familie er etter bryllupet hennes familie. Hun flytter til han og hans familie. Dette er en protestantisk tradisjon, ikke en urnorsk en. Vikingene tok ikke navnet til mannen sin, men beholdt sitt etternavn som enten var tilnavn eller farens navn med -dotter til endelse.

Konklusjon: Kvinner behold navnet deres!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi lever i 2002 og sannheten er at 50% av oss skiller oss, så da blir det trøbbel med å bytte navn.

Hvorfor blir det trøbbel med å bytte navn når man skiller seg, alle har rett til å ta tilbake pikenavnet da!

Skrevet

Jeg skal ta min manns etternavn.

I tillegg tar jeg tilbake navnet til min far, som mellomnavn. (Mamma byttet etternavnet mitt når hun giftet seg på nytt)

Jeg blir hetende ........ Bjerke Halvorsen. :kul:

Æ glær mæ.

Hilsen Ismen,med bryllupsnerver! :-? :-?

Skrevet

Jeg tar sambos etternavn og beholder mitt eget som mellomnavn.

Det er bare 75stk i hele Norge som har samme etternavn som sambo,så det er en av grunnene til mitt valg.Elllers så liker jeg den gamle tradisjonen,og synes det er fint at ektepar har samme etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...