AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #1 Skrevet 22. desember 2013 Hvor lang tid tar det å komme i form? Jeg har ikke trent fast på flere år, og synes derfor det er et helvete hver gang jeg prøver å trene. Det er bare tungt. Orker kun å jogge noen meter før jeg står og puster og peser liksom. Har prøvd å trene med andre, men alle er stort sett mer trent enn meg. Så bare etter noen minutter, så kaster jeg nesten opp fordi jeg pusher meg selv så hardt for å ikke sinke de jeg trener med. Dette gjør at trening ikke blir noen hyggelig opplevelse for meg. Gruer meg til jeg skal trene hver eneste gang. Dermed blir det til at jeg utsetter det eller bare lar vær. Har kanskje trent 1 gang i måneden de siste 3 mnd. Så hvor lang tid vil det ta før dette blir bedre, hvis jeg begynner å trene et par ganger i uken? Anonymous poster hash: bf717...83e
Gjest bustyvel Skrevet 22. desember 2013 #3 Skrevet 22. desember 2013 Hva trener du da? Tredemølle? Da bør du begynne med rask gange/lett jogg i små intervaller, og øke etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #4 Skrevet 22. desember 2013 Jeg gikk fra skikkelig sofagris til å begynne å trene 2-3 ganger i uka, litt mølle og litt timer i sal, og merket forskjell fra uke til uke. Hjalp sikkert også på at jeg kuttet nesten alt av godteri, snacks og brus. Gikk ned 25 % av opprinnelig kroppsvekt på 10 måneder og kunne da ganske greit løpe en mil uten pauser. Tre år etter har vekta holdt seg stabil og jeg er i bra form.Anonymous poster hash: 3ad68...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #5 Skrevet 22. desember 2013 Jeg har tenkt til å prøve litt forskjellig gruppetimer på treningssenter. Hater å jogge eller bare løpe på tredemølle. Tror gruppetimer er litt morsommere. Anonymous poster hash: bf717...83e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #6 Skrevet 22. desember 2013 Jeg har tenkt til å prøve litt forskjellig gruppetimer på treningssenter. Hater å jogge eller bare løpe på tredemølle. Tror gruppetimer er litt morsommere.Anonymous poster hash: bf717...83e Ja, lurt å prøve litt forskjellig. Et helvete over nyttår med tanke på mange folk, samtidig kan det være lurt å starte da siden mange er nye og øvelsene forklares bedre. Ellers er tipset om variasjon på mølle mellom gå og løp bra, det samme bruk av varierte stigninger, det gjør økta mer variert.Anonymous poster hash: 3ad68...c5a 1
Wiggins Skrevet 22. desember 2013 #7 Skrevet 22. desember 2013 Hvis du er så utrent at du kvalifiserer til "slappfisk" er det særdeles lite lurt å prøve å jogge sammen med folk som har trent lenge. De har også bygd seg gradvis opp, og du må begynne der DU er. Hvis du helst vil trene sammen med andre kan jeg anbefale spinningtimer, der holder man seg samla uansett om noen i gruppa er supertrente og andre er som deg. Igjen: Du må begynne der DU er. Invester i ei pulsklokke og tråkk i vei, men mesteparten av tida skal du ligge godt under syreterskelen. Det er det intensitetsnivået der kroppen klarer å kvitte seg med akkurat like mye melkesyre som den produserer. Over det vil du fort stivne. Når du er så utrent som du er, er det bedre å ta det litt pent i begynnelsen enn å ta for hardt i. Trener du for mye og/eller for hardt blir du fort overtrent når du ikke har noe grunnlag fra før av. Etter den første gangen og til dels de to neste vil du føle deg skikkelig sliten, sånn er det når man starter på null. La kroppen få hvile de dagene som trengs til du kjenner deg uthvilt igjen. Etter 2-4 ganger vil du sannsynligvis kjenne bare kjenne deg litt sliten etter ei økt, hvis du kjenner deg helt utkjørt har du tatt for hardt i. Husk drikkeflaste. Ytelsesevnen synker ti prosentpoeng for hver prosent kroppsvæske du mister. Du trenger ikke noen dyr sportsdrikk på flaska, det holder med vann så lenge du ikke skal ut på veldig lange økter i varmt vær (her tenker jeg mer på landeveissykling i 12-15 mil). Noen treningssentre har som prinsipp at man skal bli helt utkjørt i løpet av en spinningøkt. Det er ikke lurt for deg som er i startfasen. Du kan spørre om de har timer som passer mer for ditt behov, eller så kan du jo alltids la være å ta like hardt i som instruktøren sier, Jeg har spart det aller viktigste til slutt: Det er vel og bra om du trener to ganger i uka, men det aller viktigste er å være i aktivitet HVER DAG. Bruk trapper istedenfor heis og rulletrapp, ta sykkel eller gå istedenfor å bruke buss eller bil. Alt som får opp pulsen er bra. Hvis du nå skulle starte med spinning og så seinere vil gå over til jogging, så husk at det vil bli en krevende overgang, dog ikke så hardt som å starte fra null. Jogging er mye hardere belastning for musklene enn sykling, så selv om en syklist har veldig god kondisjon vil det kreve en del trening før syklisten kan bli god til å jogge. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #8 Skrevet 22. desember 2013 Du må redusere ambisjonene. Tenk kvantitet, fremfor intensitet eller kvalitet. Du må ikke trene så hardt at det gir en skrekkopplevelse for deg. Bestem deg for hvor mange ganger i uken du skal trene, og hold deg til det. Gå selv om du ikke har lyst eller er opplagt, men tilpass intensiteten til dagsformen. Finn noe du fremfor alt liker, slik at du forbinder trening med noe morsomt og noe du ønsker å gjøre. Etterhvert som du kommer i bedre form, kan du eventuelt endre strategi. Det viktigste nå er å komme i gang og trene regelmessig, og så får resten komme etterhvert. Anonymous poster hash: 4c7f8...513 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #9 Skrevet 22. desember 2013 Jeg lurer på det samme. Men jeg er i form kan man si, jeg er tynn og har vel ingen kg å miste, men jeg vil uansett ha en stram kropp med mer synelige muskler, lurer på hvor lang tid det tar med hard trening. Anonymous poster hash: 85c53...2f0
Lea2 Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 Å gå raskt kan være et godt alternativ til jogginga. Bare ta litt ekstra i når du går (sving med armer, løft knær, stram muskler og spark godt i fra). Gå så fort og langt du orker uten å få følelsen av å klappe sammen, velg en rute med variert terreng og både opp- og nedoverbakker. Evt kan du løpe korte intervaller på flata før du går raskt igjen. Jeg kan ikke fordra å løpe/jogge. Tar bare et par minutter før jeg blir irritert, sliten og lei. Å gå derimot er helt supert. Fordelen er også at du egentlig ikke trenger treningstøy for å gå en tur i raskt tempo. For meg er det dørstokkmila som får meg til å droppe treninga. At man må skifte til treningstøy og komme hjem gjennomvåt av svette er bare en ekstra ting som gjør ting til et enda større ork. Dessuten er det lettere å få med seg andre til å gå i stedet for å løpe. I tillegg kan det være greit å variere annen trening også og kanskje styre unna ren kondisjon og styrke om man ikke liker det. Power yoga er god styrketrening uten at man får blodsmak i munnen. Det samme gjelder Pilates. Eller hva med boxing/kickboxing? Hovedsaken er at man synes det er litt gøy (minst) og at man ikke dropper ut fordi det blir for hardt eller at man ikke er god nok i den treningsformen man velger. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 24. desember 2013 #11 Skrevet 24. desember 2013 For folk som er i ganske dårlig form går det ganske fort. Jeg gikk fra å ha hatt en lang pause til å trene aktivt og kjente en stor forskjell i løpet av uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå