Gå til innhold

Bikkjene spiste opp baileyskulene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt småsur da jeg hentet mannen på byen nettopp, da han har hatt guttelag og alle baileyskulene vi skulle ha fremover i jula var spist opp da jeg kom hjem klokka elleve. Boksen på bordet var i hvert fall tom. Han nektet ikke, men sa ikke stort i det hele tatt siden han var så full.

Nu vel... Da vi kom hjem etter henting var det spy på gulvet i stua. Baileyskuler... Det er altså bikkjene, en eller begge, som har spist dem opp.

Er dette farlig for hunder?

Han sa det var rundt ti igjen, men tilstanden nå er at han la seg på gulvet i gangen, så hva som er reelt eller ikke vet jeg ikke.

De er mellomstore/små hunder på henholdsvis 9 og 12 kilo.

Anonymous poster hash: 651b8...155

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokolade er jo gift for hunder, men om det er noen stor fare er vel heller usikkert, særlig om de har kastet opp det de evt har fått i seg. Best å holde et øye med hundene. Om de (eller den ene) er i dårlig form, så er det kanskje greit å ha nummeret til dyrlegevakta tilgjengelig.

Jeg har hatt flere hunder med omtrent samme vekt som disse og før det ble kjent at sjokolade kunne være farlig for hunder var det nok et par av dem som fikk både en og ti smakebiter ved noen anledninger. Hadde også en som gjerne drakk litt likør om hun fikk lov. Ingen av disse to skade, så det går vel helst bra tenker jeg.

Skrevet

Verre med mannen tror jeg. Han spyr som en gris her :P

• Liker 3
Skrevet

Verre med mannen tror jeg. Han spyr som en gris her :PAnonymous poster hash: 651b8...155

Sjokolade er farlig for hunder, og verre dess mindre hunden er (da blir det mye sjokolade i fht vekt). Man anbefaler å gå til dyrlege. Det kan ta tid før de verste forgiftningssymtomene inntrer (tror det er leversvikt, en smertefull tilstand som kan føre til døden). Mener jeg har lest at det er viktig med rask hjelp, for å hindre permanent leverskade.

Anonymous poster hash: 019f1...138

Skrevet

Ring veterinær du, for sikkerhets skyld. :)

Skrevet

Hvis man er usikker på om hunden er forgiftet, ring vetrinær! Ikke spør på et forum......

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke mørk sjokolade som er spesielt farlig? Disse var dekket med et tynt lag lys kokesjokolade. Var mest marsipan med baileys.

Skrevet

Siden de har kastet det opp igjen går det nok greit... Hørt om småhunder som har gjort lignende og de har faktisk vært fulle!

Skrevet

Ringte nettopp dyrlegen. Hun sa jeg hadde valgt "gode råvarer" til kulene. Dvs både lys kokesjokolade, ikke mørk, og o'boy istedenfor kakaopulver.

Det var også bra at de (den? - aner ikke om de delte broderlig) hadde kastet opp.

Ser heller ingen andre symptomer jeg burde være obs på. De oppfører seg som de pleier.

• Liker 1
Skrevet

Så bra du ringte dyrlege. Lys sjokolade er mindre farlig enn mørk. De kastet opp i tillegg, som det blir påpekt her, så da har det sikkert gått bra :)

Anonymous poster hash: 019f1...138

Skrevet

Dro til dyrlegen for sikkerhets skyld. Han fikk væske intravenøst. Var på apotek og kjøpte kull også.

Godt vi har forsikring. 5000 kroner pga søndagsutrykning :P

(Fant ut hvem av bikkjene det var fordi han spydde ytterligere(

Skrevet

Dro til dyrlegen for sikkerhets skyld. Han fikk væske intravenøst. Var på apotek og kjøpte kull også.

Godt vi har forsikring. 5000 kroner pga søndagsutrykning :P

(Fant ut hvem av bikkjene det var fordi han spydde ytterligere(Anonymous poster hash: 651b8...155

Hvorfor kjøpte du kull?

Skrevet

Hvorfor kjøpte du kull?

Kull binder seg til en del stoffer i magen, slik at de ikke lengre kan absorberes av kroppen. Kan dermed benyttes for å unngå forgiftning (til en viss grad).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kull binder seg til en del stoffer i magen, slik at de ikke lengre kan absorberes av kroppen. Kan dermed benyttes for å unngå forgiftning (til en viss grad).

Åja, takk for svar :) Kanskje det er lurt for meg å ha i hus også, har en hund som spiser alt han får tak i :(

Endret av langbein86
Skrevet

Åja, takk for svar :) Kanskje det er lurt for meg å ha i hus også, har en hund som spiser alt han får tak i :(

Det kan være veldig lurt å ha liggende ja! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...