AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 ... Vet ikke om dette er rett forum, men prøver! :-) Jeg har, som mange andre, fått et ikke-forhold til angoraull fra Kina etter avsløringene fra PETA om hvordan angorakaniner får pelsen revet av. Kommer ikke til å kjøpe plagg av angora igjen, men har fra tidligere anskaffet meg to par hansker med angoraull fra Kina (Kjøpt på Oasis). Nå får jeg vondt i meg hver gang jeg bruker dem, men jeg får også vondt av å kaste dem. På den ene side opplever jeg det etisk galt å bruke dem, mens på den andre side føles det også etisk galt å kaste dem når de allerede er kjøpt... Hva mener dere? Hva gjør man med plagg man har i huset som man har funnet ut at kommer av grov dyremishandling? :-/ Anonymous poster hash: 9e115...b40
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 Jeg har ingenting med angora selv - og kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe det heller, etter de avsløringene som har kommet. Men slik jeg ser det, er det stor forskjell mellom å anskaffe nye plagg og å bruke det man allerede har. jeg hadde brukt det - men ikke kjøpt mer, om du skjønner. Anonymous poster hash: c6ccd...e03 3
Nephthys Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Skjønner godt hva du mener! Jeg har ikke noe i angora selv, men syns det er en stor forskjell i å kjøpe noe nytt, og bruke noe man allerede har. Det viktigste er jo at man ikke støtter slik mishandling økonomisk om man vet om den! Likevel hadde nok brent det jeg hadde, og aldri kunnet gå med noe som var et resultat av så grov mishandling av dyr... Hva andre gjør er opp til dem selv! 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Har to angoragensere selv og orker ikke tanken på å røre de mer... men vet heller ikke hva jeg skal gjøre med genserene. Ant så vil de bare ligge der ubrukt så lenge, at jeg til slutt kaster de. Anonymous poster hash: 84acc...e94
tøydokka Skrevet 21. desember 2013 #5 Skrevet 21. desember 2013 vet ikke hva jeg ville gjort.. Forferdelig å kaste, for da har kaninen blitt plaget og drept for å gå i bosset.. Men ville følt det veldig ubehagelig å gå med, og hadde nok hele tiden blitt påminnet om dyrets lidelser. Kanskje jeg ville begravet plagget/plaggene viss det var jeg som hadde hatt noen.. Det føles mer verdig enn å hive i bosset om du skjønner.. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #6 Skrevet 22. desember 2013 Ja, jeg har også tenkt på å begrave dem, men rett og slett redd for at det virker litt "hysterisk". Men når jeg ser på de hanskene så klarer jeg ikke la være å tenke på de stakkars kaninene som har lidd for å holde hendene mine varme... :-/ Samtidig så virker det jo enda mer meningsløst å kaste de som søppel når dyrene først har vært gjennom den lidelsen. Kanskje Fretex kan være en ide, sånn at noen fattige kan få glede av dem? Det er jo veldig varme, gode hansker.. -TS Anonymous poster hash: 9e115...b40
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #7 Skrevet 22. desember 2013 http://www.peta.org/blog/peta-giving-away-fur-coats/ Anonymous poster hash: 9e115...b40 3
Sayang Skrevet 22. desember 2013 #8 Skrevet 22. desember 2013 Jeg har også noen angoraplagg fra før jeg fikk vite dette. Blandt annet en genser jeg elsker. Jeg prøvde å bruke den en gang, og det føltes ekkelt ut. Så for meg de stakkars kaninene og følte jeg hadde på meg en hel familie med mishandlede dyr. Jeg kommer nok ikke å klare å bruke den igjen ute å føle meg ekkel, så her går alle angoraplagg til Ukraina. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #9 Skrevet 22. desember 2013 Det er forskjell på å anskaffe nye og å bruke det man anskaffet i god tro. Man får bare kjenne etter om man klarer å bruke det eller ikke. Skjønner følelsen av ubehag...Anonymous poster hash: 5c534...1b8 3
miramis Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 Kast alt kjøttet og meieriproduktene du har i huset samtidig da.
Molte Skrevet 22. desember 2013 #11 Skrevet 22. desember 2013 Nå kjenner jeg at jeg er veldig glad jeg ikke har Angoraull. Og skjønner hvordan du tenker TS. Og glad jeg slipper det dilemmaet selv. Kaster man de og ikke bruker de, så led de forgjevest. Bruker man de så føler man det ekkelt pga de led for å holde deg varm. Uff kjenner jeg føler med deg. Jeg har ikke noen råd å komme med. Hadde nok syntes det hadde vært vansklig selv hva jeg skulle ha gjort.
Upadiela Skrevet 22. desember 2013 #12 Skrevet 22. desember 2013 Hva med saueull, dunjakker, alpakkaull, fjær, skinnsko/vesker/jakker osv. osv.? Eller hva med de små barna som sitter 16 timer hver dag og syr klær for luselønn...? Hvis vi skal begynne å se på alt, så blir det for mye... Derfor synes jeg du skal bruke det du har av angoraklær, og heller velge å ikke kjøpe tilsvarende senere, nå som du er bevisst på hvor det kommer fra. Problemet er at vi har et altfor stort forbuk, som krever massiv produksjon for å møte etterspørselen, som igjen ikke gir rom for human og etisk riktig behandling av dyr og mennesker. Å kaste klær i et slikt bilde blir også feil. Jeg tror løsningen er å ikke kjøpe masse fordi det er kult og billig, men heller investere i god etikk og kvalitet. Det er, i det store bildet, mye mer effektivt enn å boikotte kutt én type produkt. Hadde det ikke vært i media, hadde vi fortsatt å kjøpe det (fordi plagg med angroa er jo tross alt flotte!). Så var det bare å faktisk følge det opp da... Når det er så mye vi ikke vet om hvor klærne våre kommer av. Veldig mange av kjedene hevder de har strenge retningslinjer for produksjonen av plaggene deres, men når de likevel velger å trekke klær med f.eks skinn, sier det noe om hvor seriøse de egentlig er... Sukk. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Jeg har selv to - tre gensere med angora ull i, og etter jeg så den videoen så har jeg også bestemt meg for å holde meg unna angora ull. Men de genserene jeg har allerede kommer jeg ikke til å kaste, og bruker dem til de er brukte nok til at de ikke gjør nytten lenger. Jeg hadde kjøpt dem for en god stund siden, de holder meg varme, og jeg vil se på det som å kaste vekk penger om de sendes vekk eller kastet. Nå som jeg vet hvordan dette blir til, kommer jeg ikke til å støtte det med flere kjøp. Anonymous poster hash: 26b89...5c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå