nat26 Skrevet 14. mai 2004 #1 Skrevet 14. mai 2004 Om en uke så har min kjære og jeg vært sammen et halvt år,og jeg har lyst til å overraske han med en skikkelig god middag,tenkte jeg skulle også kjøpe sjampagne og jordbær.Er det noen som har et tips til hva jeg kan lage til middag?
valmue Skrevet 14. mai 2004 #2 Skrevet 14. mai 2004 Det kommer litt an på ambisjonsnivået ditt - er du en støver på kjøkkenet eller vil du lage noe som ikke krever all verden av deg? Tre retters middag eller en enkelt rett i tillegg til jordbær og champagne? Hjelper deg gjerne hvis du konkretiserer hva du er ute etter! :-)
Arkana Skrevet 14. mai 2004 #3 Skrevet 14. mai 2004 Fredagsflørt (2 pers.) 2 kyllingfileter 1 pakke fersk pasta eller 150 g båndspagetti ca 25 blåskjell/muslinger (hermetiske) 3 båter hvitløk 4 ss hakket persille 1 dl tørr hvitvin 2 dl kremfløte 1 knivsodd safran, eventuelt gurkemeie Skjær kyllingfiletene i passe store munnfuller. Finhakk hvitløk og persille og fres alt i olje til kjøttet er helt hvitt. Tilsett hvitvin og fløte og ha i safran (gurkemeie). La kjøttet trekke noen minutter. Kok pasta etter anvisning på pakken.
nat26 Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2004 Jeg liker å lage mat,så alle tips mottas med takk Valmue.Om det er en enkel rett eller en 3 retters middag.Kom med tips du:)
Gjest 1111 Skrevet 14. mai 2004 #5 Skrevet 14. mai 2004 Tenkte jeg skulle komme med to forslag jeg Kjøttpai med mais Ingredienser: 400 g kjøttdeig 3 løk 1 ½ ts oregano 2 ts salt 1 kokt kylling 1 dl oliven 1 dl rosiner 3 hardkokte egg Maispuré: 350 g maiskorn 1 ss basilikum 2 ss hvetemel 1 ss smør ¾ dl melk ¾ dl kremfløte 2 egg Fremgangsmåte: Finhakk løken og stek løk og kjøttdeig i olje i 10 minutter uten å brune. Smak til med oregano og salt. Kok rosinene i litt vann og sil av vannet. Skjær eggene i skiver. Del kyllingen i fire stykker. Hell maiskornene i en hurtigmikser og purér dem. Hell pureen i en bolle og smak til med basilikum. Smelt smøret i en kjele og visp i mel, melk og fløte så det blir en saus. Ta kjelen til side og visp eggene. Bland sausen med maispureen. Smør en ildfast form eller langpanne. Ha i kjøttdeigen og legg kyllingstykkene oppå. Fordel oliven, rosiner og egg i skiver over det hele. Dekk til med maispureen. Gratiner kjøttpaien i ovnen i ca 20 minutter ved 225 grader. Retten serveres med kokt ris. Taco pai Ingredienser: Paideig: 3 dl hvetemel 125 g smør 3 ss vann 1/2 ts salt Fyll: 400 g kjøttdeig 1 pose Taco Spice Mix 1 glass Hot Taco Sauce 1 liten boks mais 1 liten boks ananas 3 egg 2 dl melk 1-2 tomater 15 cm purreløk 100 g revet ost Fremgangsmåte: Paideig:Bland salt og mel. Hakk smør sammen med melet, tilsett vannet og elt raskt sammen til en deig. La den hvile kaldt i ca. 30 minutter. Kjevle paideigen ut og kle en paiform med deigen. Prikk deigen med en gaffel og legg en remse aluminiumsfolie langs kanten som støtte. La deigen hvile en stund. Stek paiskallet i ovnen ved 200 grader i ca. 15 minutter. Ta den ut og fjern aluminiumsfolien. Fyll: Brun kjøttdeigen, tilsett taco krydderet og taco sausen. Ha i mais og ananas. Rør om og kok uten lok i 5-10 minutter. Legg kjøttfyllet i paiskallet. Bland sammen egg og melk, og hell dette over blandingen. Topp med tomatskiver, purreløk og revet ost. Stek i ovnen på 200 grader i ca. 30 minutter. Serveres med salat til.
Gjest 3llie Skrevet 14. mai 2004 #7 Skrevet 14. mai 2004 Romantisk middagsrett? Hmm.. jeg ville nok satset på noe han liker spesielt godt. Er livretten hans macaroni og pølser så kan det også få et romantisk preg over seg.. skjær opp pølsene og form de til et hjerte på tallerkenen som du fyller med macaroni. (Pølser og macaroni var et utrolig dårlig eksempel ) Sist jeg laget en litt små romantisk middag så ble det Gnocchi i urtesmør. Jeg laget pastaen selv, men det trenger du selvsagt ikke.. går fint med gnocchi fra butikken. ~350 g skrelte nypoteter ~1 vispet eggeplomme ~125 g siktet hvetemel ~Olje ~50 g smør ~1 ts hvitløkspure ~2 ss hakket frisk persille ~salt og pepper ~50 g raspet parmesanost til garnering 1. Kok potetene i en kasserolle med kokende vann i 30 minutter eller til de er møre nok til å moses. Sil godt av og ha dem tilbake i kasserollen. Mos potetene, og sett så kasserollen på lav varme slik at eventuell overflødig væske fordamper. 2. Visp inn eggeplomme og mel til blandingen er jevn. Vend den så over på en ren arbeidsflate, strødd med litt mel. Form potetblandingen til kuler på størrelsen med valnøtter. 3. Ha litt mel på en gaffel med lange tenner og skyv en liten kule av potetblandingen inn på tennene. Bruk ringfingeren og pekefingeren til å trekke gnocchideigen mot deg. Den bør krølle seg og lage et avtrykk på undersiden. Hvis blandingen fester seg på gaffelen, ha litt mer mel på den, og ikke press så hardt. Strø litt mel over gnocchien. 4. Kok opp minst 2 liter vann i en stor kasserolle. Tilsett en anelse olje og en klype salt. Kok gnocchien i vannet, i 2 omganger om nødvendig, i omkring 3 minutter, eller til de alle begynner å flyte opp til overflaten. Sil godt av og hold dem varme. 5. Smelt smøret i en liten stekepanne og rør inn hvitløkspureen og den finhakkede persillen. Saltes og pepres etter smak, og varmes varsomt opp. Fordel gnocchien på 4 oppvarmede tallerkener, hell smøret over og bland varsomt. Server med raspet parmesan som tilbehør. I tillegg har jeg stekt en kyllingfileet til hver person som jeg har skåret opp i middels tynne skiver og hatt over pastaen før jeg raspet litt parmesan over. Du bør nok beregne en time ca om du skal lage pastaen selv og rundt et kvarter om du velger ferdig pasta.
nat26 Skrevet 18. mai 2004 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2004 Takk for gode tips alle sammen,her var det mye godt gitt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå