Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg har tenkt til å studere økonomi, og drømmen er å bli økonomirådgiver.
noen som er det her? eller vet noe om det?

jeg har iallefall noe spørsmål, og håper virkelig noen tar seg tid til å svare meg! :)

hvor lang arbeidsdag har man ca?
og hvor mange dager i uken, jobber man hver dag?
lønn?

takker for svar på forhånd!

Anonymous poster hash: 03c14...128
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomirådgiver kan være så mangt. Jeg kjenner flere som har den tittelen, og de jobber med alt fra økonomisk rådgivning i større bedrifter, til å jobbe kommunalt rettet mot privatpersoner med vanskelig økonomi. Hvis du forklarer nærmere hva du kunne tenke deg får du sikkert flere svar.

Selv jobber jeg som finansrådgiver i bank og trives veldig godt med det. Jeg hjelper vanlige folk med de fleste type økonomiske spørsmål. Boliglån, pensjonssparing, nedbetaling av forbruksgjeld, sparing til barn, kortsiktige sparemål osv. Jeg har et vidt spekter av kunder, fra de som såvidt får det til å gå rundt og som trenger hjelp til å spare seg til sin første bufferkonto til kunder som skal investere millionbeløp. Jeg har riktignok ingen kunder som er i et skikkelig økonomisk uføre alla de som stiller opp i luksusfellen.

I tillegg til økonomisk utdanning er jeg autorisert finansrådgiver, noe alle som skal jobbe

som finans/investeringsrådgiver er pålagt å være. Det er en teoretisk og en praktisk eksamen. Selv om jeg har studert økonomi var det mye jobb, men veldig lærerikt og helt overkommelig. Veldig relevant i forhold til jobben.

Jeg jobber i 100% stilling. Mandag - fredag, fleksitid men med kjernetid mellom 9 - 15. Som i de fleste andre jobber er det mulig å jobbe i redusert stilling om man ønsker det, men for de fleste er det nok hovedsakelig snakk om å jobbe på dagtid mandag-fredag.

Jeg tjener ca. 500' etter flere års erfaring (fastlønn). Bank er ikke nødvendigvis så godt lønnet. Vet at endel andre opererer med en kombinasjon av fastlønn og provisjonslønn. Er man riktig flink kan man nok da tjene langt mer. Jeg ønsker ikke den typen uforutsigbarhet og arbeidspress, så er fornøyd der jeg er.

Anonymous poster hash: cb068...381

Skrevet

Jeg jobber som økonomisk rådgiver i bank (er ikke autorisert etter AFR-rådgivningen så har ikke lov til å kalle meg finansrådgiver). Jeg har ikke studert økonomi, men har mye erfaring fra bank både i Norge og utlandet. Jobben min betalte også et økonomi-kurs på BI for meg, det har vært gull verdt! Veldig greit å ha på cv'en.

Arbeidsdagen er ganske variert, jeg trives med å jobbe med økonomi men ikke med kunder. Ofte er folk veldig frekke og jeg blir ofte kalt hore/fitte og andre mindre hyggelige ting. Er mange psycho kunder, selv om de fleste er hyggelige. Skal bytte stilling etter hvert men vet ikke hva. Jeg jobber fra kl 08-16:00 og en dag i uka 08-18:00. Ofte kan det bli overtid også, spesielt når det kommer en kunde 2 min før vi stenger som "skal bare.." Ufattelig irriterende.

Min lønn er på kr 440.000. Inkl bonuser + en halv ekstra månedslønn vi får utbetalt i desember hvert år. I tillegg har vi mye representasjon, jobbmiddager/kick off og events. Generelt sett trives jeg, da arbeidsmiljøet er superbra.

Er mange muligheter innenfor økonomi/finans, du burde tenke litt på hva du kunne tenke deg å jobbe med sånn helt spesifikt. Vil du bli en autorisert rådgiver som sitter kun i kundemøter og ordner boliglån, gir råd om investeringer etc? Eller kunne du tenke deg ca samme stilling som meg, litt enklere lånesøknader, økonomisk rådgivning, åpning av kontoer osv? Det er også mulighet for å bli forbrukerøkonom, men da skal du helst ha noen års erfaring fra bransjen på forhånd.

Anonymous poster hash: 20ebb...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...