AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Hei. Tittelen på emnet sier vel det meste, så... ja. Hva ville dere valgt, evt. hvilke erfaringer har dere fra å gå fra Microsoft til Mac? Forskjeller? Og ikke minst, er det virkelig verdt prisforskjellen? Har lenge ønsket meg en Mac, mest pga design og skjermoppløsning osv. (har ikke så veldig peiling på de mer innviklede begreper når det gjelder data). Skriver ganske mye, så vil gjerne ha en data som ikke er for treg med skriveprogrammer (noe jeg merker min har blitt etter jeg installerte nye Word 2013), og ellers brukes den bare til surfing på nettet, musikk og se på film i ny og ne. Vil en Mac være bra (kanskje bedre?) til dette? Og ville dere kjøpt en bærbar eller stasjonær? (Har helst lyst på stasjonær da jeg har en bærbar PC fra før, men disse er jo hakket dyrere, for å si det mildt) Takk:) Anonymous poster hash: 4e246...7f9
Gjest Blomst83 Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 Jeg har mac,og har instalert microsoft word på den. Har nå hatt mac i 3 år,og går ikke tilbake til pc for å si det sånn. Ja det er verdt prisforskjellen,for min erfaring er at det vil jevne seg ut. Altså macen koster mer sånn med tanke på hva du må betalte der og da,men i det lange løp (er min erfaring i hvert fall) så vil det bli billigere.Du slipper f.eks utgifter til virus program,pluss at jeg føler macen er mer "robust"Jeg måtte levere inn pcen min til reprasjon 3 ganger i løpet av et år pga ymse ulke feil som dukket opp,men med macen min har jeg hatt null utgifter bortsett fra det engangs beløpet. Jeg skriver også veldig mye,og har ingen opplevesle av at maskinen er treg.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Jeg hadde en billig Toshiba i flere år. Litt virus ble det, men det var pga min egen dumhet. Så gikk jeg over til Mac og har aldri hatt så mye tull, har måttet levere inn til service 3 ganger, med det resultat at jeg ikke hadde tilgang til Mac i ukesvis. Fikk aldri tilbud om reserve-pc. Servicen hos Eplehuset har vært elendig, jeg har aldri vært utfor mer arrogant og lite ydmykt personell noensinne. Jeg tror jeg har vært uheldig med Mac´en jeg kjøpte, men et råd gir jeg deg: Kjøper du Mac, kjøp det på Elkjøp, og styr langt unna Eplehuset. På Elkjøp får du i tillegg 30 dagers åpent kjøp, så kan du gå tilbake til windows hvis du skulle angre. Anonymous poster hash: 77832...5bd 3
Sirah Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Jeg har hatt mac i snart tre år, og jeg skal aldri tilbake til PC Det er så og si null problemer med den. Dersom det er noe, så er det med microsoftprogrammene jeg har installert Jeg byttet laptop ca en gang i året, macen har jeg hatt nå snart 3 og ser ikke for meg at den blir byttet ut med det første 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #6 Skrevet 23. desember 2013 Hør på de som har brukt begge en stund og gjerne på litt høyt nivå (at de vet hva de snakker om). Jeg jobbet inntil nylig med bla. driftsoppgaver og det var ingen vesentlig forskjell på pc og mac i forhold til stabilitet. Det er rett og slett ikke et veldig godt argument lenger. Min oppfatning av det er gjerne at det ofte dreier seg om macfolk som hadde en pc for 10 år tilbake og sammenligner med det, hvilket naturligvis blir unaturlig. I mine øyne er Windows 7 og 8 ganske stabilt og står på ingen måte tilbake for OSX. Hos oss har det som sagt vært liten forskjell, og den lille forskjellen går faktisk i mac'ens disfavør. Har det vært noe småtteri har det som regel vært mac'ene som kranglet. Hva som er lettest å bruke er egentlig smak og behag. I mine øyne har både Windows og OSX blitt ganske behagelig å bruke, så man må rett og slett finne ut hva man liker best. Tenk gjennom hva slags utstyr du har fra før. Har du allerede appletv, iphone og ipad eller noe av dette, så vil det i mange tilfeller være fornuftig å gå for mac fordi du da får en mer sømløs opplevelse. Men iTunes fungerer helt ok på pc også om man ønsker det. AppleTV bør du ha mac til. Det finnes noen applikasjoner på pc som snakker med appleTV men de jeg har forsøkt har vært trege så dette fungerer ikke så bra. Ikke overraskende, det er jo Apple som har laget begge. Når det gjelder antivirus så er jeg ikke enig i at man har store utgifter på det. Det er innebygd i Windows 8, og man kan laste ned Microsoft security essentials til Windows 7 gratis. Dette fungerer normalt utmerket og spiser ikke "opp" maskinen som man gjerne opplevde for en del år tilbake. Når det gjelder dine bruksområder så kan du bruke nær sagt hva som helst av både mac og pc, bare du passer på å ikke kjøpe en veldig liten modell (ikke noe særlig å se film på). De fleste nyere maskiner drar det meste av det man trenger hjemme i dette segmentet. Det kommer egentlig an på hvor mye penger du vil bruke. Man kan normalt får billigere pc'er enn mac og går du for mac så blir det mest sannsynlig dyrere enn for en pc. Og ja, jeg er klar over argumentet over at en pc i samme segment koster omtrent det samme som en mac. Og det er for så vidt riktig, de "tynne" airlignende pc modellene er nesten eller like dyre. Men poenget er at man kan slippe unna med en billig maskin om man velger en pc hvis man ønsker det, like enkelt er det ikke når man kjøper en mac da prisen i mye større grad er standardisert. Om du ønsker høyest mulig opplæsning vil en Retina mac være ganske bra. Apple skal ha credit for en skjerm vi hos oss tolket til å være veldig bra. Der jeg jobbet var det mange som jobbet med grafikk, så der hadde det en nytteverdi. På privat hold er jeg mer usikker, de fleste maskiner har mer enn nok oppløsning til å dra det meste av multimedia til hjemmebruk. Til slutt: Husk også at man kan kjøre Windows på an mac. For mange handler det egentlig ikke om mac vs. pc men OSX vs. Windows da mac og pc maskinvaremessig har blitt mye likere med årene. Anonymous poster hash: 40a61...959 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå