Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Jeg er i den situasjonen at det firmaet jeg jobber i sliter med å få inn nye oppdrag. Om ikke noe drastisk skjer har vi en sysselsetting på ca 60% til høsten, dvs at det går mot permiteringer og i verstefall opppsigelser. Det er ikke mer enn 1 1/2 år siden forrige gang, så dette orker jeg ikke mer. Og siden jeg og mannen uansett ønsker å flytte til en annen by, har jeg begynt å se etter jobb der.

Problemet er at det er ingen passende jobber for meg utlyst i dette området. Derfor må jeg prøve å sende generelle søknader til passende firma og håpe de har bruk for meg likevel. Jeg trenger derfor en rivende god søknad som kan "selge meg". CV er ferdig skrevet med all praksis og utdanning, og der har jeg også skrevet mer detaljert om ansvarsoppgaver jeg har hatt, store prosjekter jeg har jobbet med osv. (kort og oversiktelig). Det jeg trenger hjelp til er søknaden, eller brevet, som jeg sender sammen med cv til disse firmaene. (jeg er ingeniør)

Jeg må presentere meg selv på et vis, og få fram hvorfor jeg vil jobbe hos akkurat dem (det siste skulle være ganske greit). Andre ting? Hvordan begynner jeg? Hva er viktig å få med? Og i hvilken rekkefølge? HJELP!!!

Dette haster ganske mye, jeg vil nemlig veldig gjerne ha jobb i orden før fellesferien begynner ellers vil det ta veldig lang tid. Jeg kommer til å sende søknadene først, og så ringe firmaene litt etterpå. Jeg må få til en søknad som gjør at de tenker: "henne kunne vi tenke oss å jobbe med. La oss ta en prat med henne." Ok, mulig jeg er overoptimistisk, men det er eneste muligheten jeg ser. (selvfølgelig registrerer jeg meg som jobbsøker diverse steder, men det har aldri kommet noe særlig ut av det tidligere.) Og hvis jeg først kommer til intervju pleier jeg og være god til å selge meg selv (har faktisk fått jobbtilbud etter alle intervju jeg har vært på.

Alle tips motas med stor takknemlighet!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Si at du er positiv, blid, utadvendt, agerende og handlekraftig, energisk og frisk, ansvarlig, ærlig, lojal, pliktoppfyllende, samarbeidsvillig og i det hele tatt: et strålende menneske som skaper solskinn på arbeidsplassen og strør om deg med glede. (?)

Da vil de sikkert ha deg!

Du kan vel også skrive masse utfyllende i søknaden din om hva du driver med i fritiden din, om du er røyker og slikt.

Ikke glem å starte med HVOR du så jobb-annonsen! F.eks. Jeg søker....som ble sett utlyst hos f.eks. Manpower. (Dette er visst veldig viktig!)

Lykke til! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Poenget er at dette blir søknader til firma som ikke har lyst ut noen jobber. Vanlige jobbsøknader er ikke noe problem, det har jeg erfaring med. Og da er jo det med hvor man har sett jobbbannonnsen det naturlige start. Det er derfor jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal starte nå...

Men takk for tips! Men å skrive i en søknad at man røyker???? Det har da virkelig aldri vært positivt! Jeg røyker heldigvis ikke, men jeg kan ikke se at dette har noe i en søknad å gjøre selv om det å være ikke-røyker definitivt er positivt...

Skrevet
Si at du er positiv, blid, utadvendt, agerende og handlekraftig, energisk og frisk, ansvarlig, ærlig, lojal, pliktoppfyllende, samarbeidsvillig og i det hele tatt: et strålende menneske som skaper solskinn på arbeidsplassen og strør om deg med glede. (?)

Da vil de sikkert ha deg!

Lykke til! :)

IKKE skryt slik av deg selv! La attester og referanser stå for skrytingen. Du kan gjerne fortelle at du liker mennesker, er interessert i faget osv, men ikke skryt uhemmet av deg selv - det er uprofesjonelt.

Du kan godt opplyse om at du ikke røyker, det er meg på å gi et bilde av deg. Røyker du, holder du kjeft om det.... :wink:

Skrevet

Jeg har vært på kurs om jobbsøking, og der sa de at man ikke skulle skrive: jeg er samarbeidsvillig, lærer raskt osv osv... Det er det ALLE skriver, og gir derfor inget inntrykk av deg som person

Det man heller skulle skrive var eksempler på situasjoner man var samarbeidsvillig.

For eksempel: jeg jobbet mye med prosjekter i den og den jobben bla bla bla

Under studietiden hadde jeg ofte flere store oppgaver å jobbe med på en gang, så jeg er vant til å jobbe under tidspress...

Kanskje ikke de beste eksemplene, men håper du skjønner hva jeg mener. Ikke skriv for mye hvis det er et poeng du vil ha fram, kanskje 2-3 linjer.

Les hjemmesiden til firmaet nøye, finn ut hvilke egenskaper de setter pris på og hva slags verktøy etc som de bruker.

Har du erfaring innen noen av disse verktøyene, så presiser at du i den og den stillingen har jobbet med dette verktøyet og føler deg komfortabel med det.

Gjest Jobbkurs Aetat
Skrevet

En foredragsholder på jobbkurs hos Aetat sa at det er veldig viktig å fremheve klart at man er veldig utadvendt og positive. Slike egenskaper kan man godt ramse opp under hverandre punktvis.

Man kan godt fremheve at man er ikke-røyker, for det er veldig positivt for helse/forsikring/langvarige ansettelseforhold. Det forteller at du "holder" lengre.

Man kan godt lage selve søknaden lang og utfyllende og gjerne si noe om hva du liker best å gjøre i fritiden din. F.eks. hva slags musikk du hører på, hva slags bok du leste sist, fotball, fiske, osv. Da får arb.giver et utfyllende og bredere inntrykk av deg og det er jo positivt. :)

Aetat mente søknaden bør være detaljert og lang, og at de er den nye trenden slik det er i USA.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeghar hørt at det er veldig viktig å fokusere på fritidsaktivitetene sine i åpne søknader.

Da ser firmaene mer hvem du er.

Kanskje lurt å sende med bilde.

Lykke til!

Gjest Phair
Skrevet

Jeg skrev på min cv at jeg hadde god sans for humor og det slo an det gitt. :P

Skrevet

Hvis du kommer så langt så du blir kalt inn til intervju, så forbered deg på at man ofte blir spurt om hva som er ens gode og dårlige sider. Dette er noe som kommer overraskende på veldig menge og kan være et spørsmål som det er vanskelig å svare på sånn i farta, spesielt hvis man er litt nervøs i tillegg.

Gjest Skryt uhemmet og masse
Skrevet

Skryt uhemmet pg masse av deg selv. Arbeidsgiverne so sitter og ser på søknadene liker sikkert de som skryter max av seg selv!

Rams opp alle din gode egenskaper. "Jeg er flink, best, positiv, blid, utadvendt, er overalt, klarer alt, osv!...."

Da kan du tro de velger deg!

PS! Utbroder masse om privatlivet ditt i selve søknaden: om du trives med familien din, om barna dine, og alle fritidsinteressene dine osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg bodde i USA ønsket arbeidsgiverne lange utfyllende søknad erom hvem man er som person. Gjerne på 4 sider og en CV i tillegg.

Da skiller man seg jo ut, med alle sine interesser og hva man har av hobbyer osv.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Takk for masse gode tips! Er igang med søknaden nå.

Skrevet

Hei!

Er det bare meg, eller er det noen av gjestene som gir ekstremt dårlige råd her? 4-5 sider med utbrodering av personlige egenskaper - DET er ikke det jeg forbinder med en god søknad. Jeg ville ha sendt ut en kort generell søknad, evt. med link til en personlig hjemmeside dersom du ønsker å fortelle mer om deg selv.

Jeg ville dessuten ha forsøkt å spisset de enkelte søknadene mot de firmaene du sender ut generell søknad til. Er det et firma som jobber mye opp mot et spesielt kundesegment, ville jeg ha trukket fram prosjekter hvor jeg hadde jobbet med dette segmentet tidligere, f.eks. Prøv å finn ut så mye om bedriftene som mulig, og vektlegg ulike ting.

mvh

Fløyel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...