AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Jeg kan trenge noen råd. Jeg syns det er utfordrende å oppdra en 2 åring. Jeg forsøker å snakke rolig og bestemt, men noen ganger kjefter jeg. Spesielt dersom barnet ikke hører etter gjentatte ganger. Jeg skriker ikke, men jeg hever stemmen noe og kjefter. Det skjer kanskje tre ganger i uka. Jeg VET det ikke er bra å gjøre dette, men plutselig gjør jeg det og har dårlig samvittighet. Jeg lurer også på om jeg velger for mange kamper og at det er derfor det blir kjefting. Jeg føler fra tid til annen at det er vanskelig å se gjennom fingrene og la ting gå. Kan noen komme med tips? Eller har noen et tips om en bok som omhandler oppdragelse og tips til dette. Jeg skulle ønske de kom med en bruksanvisning. Syns andre det er utfordrende med en 2 åring? 'Alle" inne her virker perfekte, men det må da være vanskelig for dere til tider også?Anonymous poster hash: 9fa1d...9df
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 2-åringer kan være utfordrende ja. Og at du kjefter tre ganger i uka høres ikke mye ut! vi foreldre skal si ifra når barna går over streken. Jeg tror det viktigste er å gi masse positiv oppmerksomhet for alt som er bra, så tåler ungene litt kjefting også. Men prøv å holde deg rolig og saklig, husk at barn ikke er minivoksne, men kan være både urimelige og ikke se de store sammenhengene vi gjør. For meg hjelper det ofte å forsøke å se situasjonen utenfra. Jeg prøver å tenke hvordan jeg ville rådet en venninne til å takle situasjonen, og da klarer jeg ofte å senke skuldrene og være mye mer saklig. I tillegg prøver jeg å være konsekvent, så ikke det blir et sjokk at noe er greit én gang, og så ikke greit neste gang. På biblioteket kan du sikkert låne flere bøker om barn, det har jeg gjort. Det er spennende å lese om barns utvikling synes jeg, og man får mange gode innspill, selv om man ikke skal ta alt som står i disse bøkene for god fisk. Noen bøker jeg har lest er: Jeg er stolt av deg! Se på meg! Vil ikke! gjøre selv! Foreldrehjelpen Forstå barnet ditt 2-5 år Frittgående barn Foreldrelappen Ett skritt foran Kjeft mindre Lykkelige barn Nå må du ikke tro jeg har lest alle disse bøkene fra perm til perm altså. Jeg har lånt på biblioteket, og lest et kapittel her og et kapittel der. Synes det er interessant:) Lykke til!Anonymous poster hash: 82f8a...de3
fruBeist Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Hvis barnet etter et par ganger tilsnakk fortsatt ikke hører etter, så gå ned på barnets nivå, hold gjerne i hendene til barnet litt bestemt. Se barnet rett i øynene uten å si noe, mens du teller til ti inni deg. Da har du gjerne fått barnets oppmerksomhet. Videre sier du med rolig stemme det du skal fram til. Jeg har brukt dette en del på jobb i barnehagen, og det funker stort sett for å få barna til å ta beskjeder. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Jobben til 2-åringer er vel stort sett å gi foreldre grå hår de er midt i en fase der de oppdager at de kan bestemme ting selv, og prøver ut hvor grensene går osv Som min mor pleide å si: det er BRA at h*n er sta og vet hva h*n vil! Slike evner som skal få h*n opp og fram her i verden! Men slitsomt for foreldrene Anonymous poster hash: 4dc38...9fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå