AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Så var det jul igjen og familien samles for å feire jul sammen. Det høres veldig fint og koselig ut, men jeg blir veldig fort lei av det. Jeg bor ganske langt fra familien min, er i begynnelsen av tyveårene, er student og er vant til å ha det stille rundt meg og trenger ikke å forholde meg til barn. Men nå er det mye liv her, barn som roper, leker, roter og gjør mye ut av seg, det er fullt med mat og oppvaskmaskinen er stappfull, tallerkener på bordene og folk er høylytte etc. Altså, jeg trives ikke med dette, men jeg har ikke noe valg, så julen er alt annet enn koselig og avslappende for meg. Så, hvordan er det hos dere? Trives dere når hele familien er samlet? Anonymous poster hash: 768f4...08c 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 I starten trives jeg, kan klemme på familien og ta igjen "tapt tid" fra hele året. Men etter en time går jeg lei, volumet er så høyt, og man må gå sikksakk mellom folk for å komme til dokøen.. Jeg bor med en rolig samboer og 2 sofagriser av noen dyr, så er vant til å ha det rolig.. Tok med meg broren min på 9 år hjem for overnatting etter dagens selskap, og angrer allerede. Tror han alene sto for 80% av volumet i selskapet. Og han er fortsatt høy på følelsen av å ete godteri Anonymous poster hash: b4d2c...157 1
Gjest Haaploes Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Jeg er litt i din situasjon - student, bor alene, vant til å bare være med. De første dagene hjemme hos kjernefamilien synes jeg er fryktelig stressende. Resten av familien synes jeg er grusom. Barna deres er er fortsatt små, og skrekkelig uoppdragne. Kjernefamilien min er (ganske) enig, så i år feirer vi jul fullstendig for oss selv med kun ett eneste obligatorisk familieselskap. Dette blir sannsynligvis den beste julen på lenge, nettopp fordi vi ikke skal være sammen med resten av familien.
Gjest Funky Punk Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Elsker å komme "hjem" på julaften, spise masse god mat, pakke opp gaver og virkelig kose oss sammen til vi småsløver i hver vår sofa/stol Men oi så deilig det er å dra hjem om natten, legge seg i sin egen seng og kjenne på stillheten 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #5 Skrevet 21. desember 2013 I starten trives jeg, kan klemme på familien og ta igjen "tapt tid" fra hele året. Men etter en time går jeg lei, volumet er så høyt, og man må gå sikksakk mellom folk for å komme til dokøen.. Jeg bor med en rolig samboer og 2 sofagriser av noen dyr, så er vant til å ha det rolig.. Tok med meg broren min på 9 år hjem for overnatting etter dagens selskap, og angrer allerede. Tror han alene sto for 80% av volumet i selskapet. Og han er fortsatt høy på følelsen av å ete godteri Anonymous poster hash: b4d2c...157 Jeg er litt i din situasjon - student, bor alene, vant til å bare være med. De første dagene hjemme hos kjernefamilien synes jeg er fryktelig stressende. Resten av familien synes jeg er grusom. Barna deres er er fortsatt små, og skrekkelig uoppdragne. Kjernefamilien min er (ganske) enig, så i år feirer vi jul fullstendig for oss selv med kun ett eneste obligatorisk familieselskap. Dette blir sannsynligvis den beste julen på lenge, nettopp fordi vi ikke skal være sammen med resten av familien. Forstår dere så godt Hadde det vært opp til meg, hadde jeg bare feiret jul sammen med foreldrene mine, de er avslappede og rolige mennesker som gir mye av seg selv. De tre søsknene mine (som har tre barn hver) tar mye plass, er høylytte og rotete. Jeg blir bare sliten av å være i samme hus som dem, og i år skal de være her i over en uke, altså, nesten hele juleferien min. Føles ut som at jeg er i barnehagen i blant. Anonymous poster hash: 768f4...08c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #6 Skrevet 21. desember 2013 Elsker å komme "hjem" på julaften, spise masse god mat, pakke opp gaver og virkelig kose oss sammen til vi småsløver i hver vår sofa/stol Men oi så deilig det er å dra hjem om natten, legge seg i sin egen seng og kjenne på stillheten Jeg liker også julen, å spise masse god julemat er luksus for en student som lever på budsjett, åpne gavene sine og se andre åpne sine gaver, spesielt barna. Men det blir bare altfor slitsomt i lengden Anonymous poster hash: 768f4...08c
Gjest Haaploes Skrevet 21. desember 2013 #7 Skrevet 21. desember 2013 Forstår dere så godt Hadde det vært opp til meg, hadde jeg bare feiret jul sammen med foreldrene mine, de er avslappede og rolige mennesker som gir mye av seg selv. De tre søsknene mine (som har tre barn hver) tar mye plass, er høylytte og rotete. Jeg blir bare sliten av å være i samme hus som dem, og i år skal de være her i over en uke, altså, nesten hele juleferien min. Føles ut som at jeg er i barnehagen i blant. Anonymous poster hash: 768f4...08c Nettopp! Føler meg altså så til de grader ferdig med julenissen. Og disse barna er altså så grusomme at jeg vurderer å ikke få barn selv, for hvis barn i disse dager virkelig får lov til å oppføre seg sånn, vil ikke jeg at mine barn skal ha venner Men en hel uke med barn?! Bøyer meg i støvet for både deg og foreldrene dine. Phew.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #8 Skrevet 21. desember 2013 Det blir litt slitsomt i lengden, med huset fullt av familie i noen dager. Er koselig å ha dem her, men også veldig deilig når de drar hjem. Anonymous poster hash: 6de0e...dca
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #9 Skrevet 21. desember 2013 I år skal jeg og min sønn til svigerfamilie å spise julefrokost. Etterpå drar vi hjem. Mannen er på jobb i julen, så det mest naturlige for oss da er å feire julen hjemme hos mine foreldre. Siden familien er spredt veldig rundt om hele norge og godt fra hverandre, er det kun besteforeldrene mine, mamma, pappa og storebror. Og det er jeg i grunn fornøyd med. Anonymous poster hash: 78b58...997 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #10 Skrevet 21. desember 2013 Men hva. Om det ikke var noen foreldre der, søsken og tantebarn. At alt dette ble borte? Kan du da klare å kose deg med den famimien du faktisk har og samtidig skape deg små pusterom.Anonymous poster hash: dde42...380 1
Gjest avocadoen Skrevet 21. desember 2013 #11 Skrevet 21. desember 2013 Vil være minst mulig hos min mor, så drar dit mandags kveld, for jeg blir så sliten av å være der i flere dager. Drar så til min far som jeg skal være hos i romjula og så drar jeg tilbake til min kjæreste igjen.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #12 Skrevet 21. desember 2013 Vel, siden jeg har skilte foreldre og en bror som jeg ikke har kontakt med ellers på året, så blir det ikke rare greiene. Mye filmer og serier på pc'n. Vil heller vært igjen i byen jeg normalt bor i og feire jul der, men han er hos sine foreldre i en annen by:( Anonymous poster hash: 57a8b...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #13 Skrevet 21. desember 2013 Vi samles. Jeg synes det er koselig! Etter å ha ligget på sykehus endel, har jeg lært meg å sette pris på at jeg faktisk har folk rundt meg som er glad i meg, noen å feire høytider med, og at jeg ikke er alene. Anonymous poster hash: 7b956...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #14 Skrevet 21. desember 2013 Reiser til mine foreldre i 3-4 dager. Jeg er og en sånn som er mye alene, og liker å ha det rolig rundt meg. Blir veldig fort lei av å være på besøk, bare mas. Anonymous poster hash: 63e90...836
Anglofil Skrevet 21. desember 2013 #15 Skrevet 21. desember 2013 Synes det er hyggelig, men hos oss samles vi bare julaften, og eventuelt 1.juledag. Det er noe jeg kan overleve. Det blir mine foreldre, mannen, en tante, en fetter av mamma og bestefar. Ikke altfor mange, og det liker jeg. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #16 Skrevet 23. desember 2013 Nettopp! Føler meg altså så til de grader ferdig med julenissen. Og disse barna er altså så grusomme at jeg vurderer å ikke få barn selv, for hvis barn i disse dager virkelig får lov til å oppføre seg sånn, vil ikke jeg at mine barn skal ha venner Men en hel uke med barn?! Bøyer meg i støvet for både deg og foreldrene dine. Phew. Jeg tenker det samme, orker ikke tanken på barn etter å ha tilbrakt tid sammen med familien. Barna er hyperaktive etter å ha fått i seg godteri, og det blir en del godteri i juletiden. Jeg er ganske ryddig av meg og blir bare stresset av alt rotet. Jeg liker veldig godt å være hjemme, men bare ikke når det blir så mye styr som det er nå. Anonymous poster hash: 768f4...08c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #17 Skrevet 23. desember 2013 Det blir litt slitsomt i lengden, med huset fullt av familie i noen dager. Er koselig å ha dem her, men også veldig deilig når de drar hjem.Anonymous poster hash: 6de0e...dca Det er koselig å ha familien her, men bare ikke så lenge, og de skal jo som sagt være her i over én uke - og jeg har allerede blitt lei. (Lurer på hvorfor denne tråden ble flytte fra samliv-forumet. Ja, tråden handler om julen, men den handler om familiesamholdet og familiesituasjonen i julehøytiden, og da er det mest naturlig at tråden er under samlivsforumet.) Anonymous poster hash: 768f4...08c
Tabris Skrevet 23. desember 2013 #18 Skrevet 23. desember 2013 Her er det bare store barn. Og siden det er litt "mine, dine og våre barn" samt feiring annenhvert år hos ulike familier, så er det ikke lenger snakk om feiringer med mange barn, ståk og ståhei. Nå samles vi med familien, samt inviterer noen mer perifere slektninger som ikke har noen andre å gå til, også koser vi oss sammen. Familien bor også nær, så vi kan reise hjem om kvelden. 1.juledag skal vi ha hos oss for første gang, vi blir bare fire stk. Blir veldig koselig. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #19 Skrevet 23. desember 2013 Reiser til mine foreldre i 3-4 dager. Jeg er og en sånn som er mye alene, og liker å ha det rolig rundt meg. Blir veldig fort lei av å være på besøk, bare mas. Anonymous poster hash: 63e90...836 Det er mye mas, ja, og mye som skjer på svært kort tid. En tenker jo gjerne at i julen skal en ha fri og slappe av, men det blir helt umulig når det blir så mye mas. Anonymous poster hash: 768f4...08c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #20 Skrevet 23. desember 2013 Her er det bare store barn. Og siden det er litt "mine, dine og våre barn" samt feiring annenhvert år hos ulike familier, så er det ikke lenger snakk om feiringer med mange barn, ståk og ståhei. Nå samles vi med familien, samt inviterer noen mer perifere slektninger som ikke har noen andre å gå til, også koser vi oss sammen. Familien bor også nær, så vi kan reise hjem om kvelden. 1.juledag skal vi ha hos oss for første gang, vi blir bare fire stk. Blir veldig koselig. Det høres veldig koselig og avslappende ut, det er jo slik julen egentlig burde være. Når jeg stifter familien en gang i fremtiden, vil jeg gjerne feire jul hjemme hos oss, bare min lille familie. Det er fint å spise middag hos familien eller invitere familien på middag, men å være på besøk hele julen er bare slit, det syns i hvert fall jeg. Nå høres jeg kanskje litt for negativ ut, vi har jo fine stunder også, og det er litt hyggelig at det er liv, det er mange som er ufrivillig alene og føler seg ensomme i julen, så en burde sette pris på at en har en stor familie å feire jul sammen med, men det er bare litt slitsom for en student som ikke er vant til så mye barn og rot. Anonymous poster hash: 768f4...08c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå