Gå til innhold

Hvem har rett på å beholde leiligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis to personer går fra hverandre og begge vil bli boende i leiligheten de leier, de betaler likt i leie, men bare den ene personen står oppført i leiekontrakten. Har begge like stor rett på å bli boende da? Eller er det den som har navnet i kontrakten som har retten på sin side?

Anonymous poster hash: 83fe9...6bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er vel at den som slår opp må reise.

• Liker 4
Skrevet

Det er nå greit nok, men jeg spør om hvem som har rett på å bli boende. Ikke hvem som bør.

Ts

• Liker 1
Gjest bamsemumsa
Skrevet

Det hadde forresten vært fint hvis noen kunne hjulpet meg å finne noen lover på nettet som stadfester dette, om det er slik at den med navnet i leiekontrakten faktisk har førsterett. Legg gjerne ved link.

Ts

Skrevet

Den som har skrevet kontrakten er jo den som leier så vil med 99% sikkerhet si at det er den personen som har rett på å beholde leiligheten

Anonymous poster hash: f6054...dff

• Liker 10
Gjest ms_kwang
Skrevet

Det er vel den som har navnet stående i kontrakten..
Bodde den personen der før, eller fant dere en leilighet sammen, da burde det nesten vært 2 kontrakter (eller 2 signaturer)

Skrevet

Flyttet inn sammen, men bare den ene skrev under på kontrakten. Altså jeg, ettersom jeg var redd utleier skulle heve leien om begge skulle bo der på papiret. Noe de ikke gjorde, men jeg visste jo ikke hvordan reglene om utleie og pris var da.

Skrevet

Han diltet forsåvidt bare etter og sa ikke noe på det.

Ts

Skrevet

Du har vel ikke noe rett til å bo der da nei, så du får legge frem saken din til samboeren og håpe at han lar deg fortsette å bo der. Hvis jeg var deg, og jeg var den som slo opp, ville jeg flyttet ut for å skåne han for stresset med å både bli dumpet og finne seg nytt sted å bo. Hadde jeg blitt dumpet ville jeg spilt på samvittighet for å få bli boende :fnise:

Anonymous poster hash: 4152d...a64
Skrevet

Jeg leier ut en leilighet. Jeg forholder meg bare til den personene som har skrevet under på leiekontrakten.
Det bor et ungt par i leiligheten, hun har ikke signert på kontrakten og leier derfor ikke leiligheten og har heller ikke noen rett på å bo der sånn uten videre dersom de skulle avslutte forholdet.

Så hos meg er det ingen tvil om at det er den jeg har en kontrakt med som har retten på sin side, uansett om leiligheten i praksis bebos av begge.

• Liker 7
Skrevet

Jeg vil si den som står på kontrakten, for det er jo den som er juridisk ansvarlig for leieforholdet.

• Liker 7
Skrevet

Så jeg burde ringe utleier og høre da kanskje?

Skrevet

Les husleieloven...

Anonymous poster hash: 82d18...822

• Liker 1
Skrevet

Så jeg burde ringe utleier og høre da kanskje? Anonymous poster hash: 83fe9...6bb

Ja, du bør jo kontakte huseier. Om du fortsetter å bo der er det greit å si fra, for å være hyggelig, at det nå bare er en som bor der. Om egen skal bo uten deg må det skrives ny kontrakt. Om huseier vil det. Om huseier ikke vil må typen ut.

Anonymous poster hash: ae8e6...115

• Liker 1
Skrevet

Det er jo den som har kontrakten som står som beboer der, så det er vel den personen som får bli der.

• Liker 4
Gjest Linneah2013
Skrevet

Hvis to personer går fra hverandre og begge vil bli boende i leiligheten de leier, de betaler likt i leie, men bare den ene personen står oppført i leiekontrakten. Har begge like stor rett på å bli boende da? Eller er det den som har navnet i kontrakten som har retten på sin side?

Den som står i leiekontrakten så klart.

Skrevet

Jeg har gjort en tabbe der iallfall. Jeg betalte hele depositumet men overførte pengene til samboer siden jeg ikke hadde tid dagen de skulle skrive kontrakt... Så om det skulle skje noe regner jeg med den vil bli hans. :vetikke:

Anonymous poster hash: e63b2...e05
Skrevet

Dette er grunnen til at man ALLTID bør skrive samboerkontrakt! Jeg vil også si at den som har skrevet under på kontrakten er den som har en juridisk avtale med utleier og er den som har rett til å bli boende. Når det gjelder depositumet så får du ta dette opp med eksen og si at du må få dem tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Hun som hadde overført depositum til samboer er ikke ts. Jeg har kun mitt navn i kontrakten og depositumet er mine egne penger som nå ligger på en konto som huseier har. Jeg får ta kontakt med huseier og høre om hvordan hun mener det er og hvordan hun vil det skal være. Jeg har hele tiden ment at det er jeg som har førsterett på leiligheten, men samboer mener at begge har lik rett ettersom han også bor her. Greit nok, men det er jo ikke opp til han å bestemme. Han sier det står i huseierloven, men det gjelder vel bare der begge har navnet sitt i kontrakten...?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...