Gå til innhold

Pensjon og sykemelding som vikar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor som er kommet til Norge i 2003, skal om 15 år pensjonere seg. Det jeg tenker rundt dette er at hun får minste pensjon med tanke på at hun har ikke jobbet i Norge så lenge. Det jeg da lurer på, hva får hun i pensjon i måneden? Hva hvis det ikke er nok? Hun er ikke akkurat rik dame og bor alene siden mannen hennes døde for 2 år siden. Har hun krav på noe fra NAV evt andre støtte?

Hun har nå jobber som vikar på et sykehjem og tjener godt det siden de trenger folk hele tiden og det gjør på en måte ingenting at hun er bare vikar. Men hvis hun en dag blir syk så får hun ikke sykepenger? Eller vet ikke helt hvordan det funker når man er vikar.

Mamma sier også at det er ikke muligheter for henne å få fulltidsjobb når hun ikke har utdanning innen yrket. Har man ikke krav på fast stilling for det selv om man ikke har utdanning? Min mor er en dame på 50 år som er for "gammel" til å begynne å studere. Det vil hun ikke. Men hun har bestått medisinsk kurs. Men det har tydeligvis ikke noe med stillingen å gjøre. Man får ikke fulltid. Eller litt mer % enn bare vikar. Mener hun også har fast annenhver helg.

Er bekymret for mammaen min :( jeg er 25 år og utdannet medisinsk sekretær så har ikke verdens høyeste lønn til å hjelpe henne hver måned heller. Eller når hun blir pensjonert. Hun har ikke behov for hjelp ennå da. Takk for alle svar

Anonymous poster hash: 55d3c...e5f

Videoannonse
Annonse
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Hun får beregnet pensjon for det hun har jobbet. Det meldes inn gjennomsnittlig stillingsprosent kvartalsvis. Både lønn og kvelds/søndagstillegg regnes med. Hun får ikke full opptjeningstid, men heller ikke minstepensjon.

I offentlig sektor forelå det vel nettopp en domsavsigelse som gjør at alle, selv om de jobber under 14 timer pr uke, skal få opptjening. Litt usikker på dette, har ikke hatt tid til å lese meg opp på domsavsigelsen ennå.

Hun får også sykepenger fra NAV, dersom hun skulle bli sykemeldt.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Hun får vel også noe tillegg i pensjonen som kalles enkepensjon.

Skrevet

Det at man er vikar har i seg selv ikke noe å si for sykepenger. Jeg er i et vikariat på ett år og har gode rettigheter. Det som er farlig er hvis man er ekstrahjelp/ringevikar uten faste vakter, der man får vaktene svært kort tid i forveien. Hvis hun blir syk i en periode der hun ennå ikke har fått noen vakter så har hun ikke noen vakter å få sykelønn for. Hvis hun derimot allerede vet at hun de neste ukene garantert skal jobbe fire dager i uken og så blir syk, får hun betalt for disse.

Anonymous poster hash: 09f06...2fa
Skrevet

Det finnes ikke faste stillinger for assistenter uten utdannelse, i utgangspunktet må man være hjelpepleier/helsefagarbeider/omsorgsarbeider/sykepleier for å få jobb på sykehjem. Man kan være heldig å få en helgestilling fast (hver 3. helg eller oftere som din mor har fått) men noe mer enn det bør man ikke forvente å få.. Det finnes alltids nok av ekstravakter å få men noen større fast stilling kan hun glemme så lenge hun ikke har utdannelse.... Hun kvalifiserer rett og slett ikke til det og søkere med erfaring vil alltid komme foran henne....

Anonymous poster hash: 57a8e...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...