Gå til innhold

Hvor mye bruker dere totalt på julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor mye penger går det med til julen hos dere, inkl. julegaver, middager, mat, drikke, snop og snacks?

De siste årene har det tatt litt av hos oss hvor vi har brukt litt penger ukritisk, så i år har vi rett og slett laget et budsjett for å ha kontroll på utgiftene. Er litt usikker på hvor mye som er normalt egentlig.

Julegaver: 25.000,-

Nye klær til jul: 15.000,-

Mat og drikke: 10.000,-

Totalt 50.000,-

Familie med 2 barn.

Er dette lite eller mye? I fjor synes jeg det gikk alt for mye penger i jula, og vi endte vel opp med å bruke nesten 70.000,-

Anonymous poster hash: 6fd7c...667
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:sjokkert:

Sytti tusen kroner på jula? Jeg synes det hørtes veldig mye ut. Ikke at jeg er i din familiesituasjon, men det hørtes som sagt mye ut.

Nå er jeg bare 23 og bor sammen med ei som er student da, men det ser vel omtrent slik ut:
- Julegaver: 7-8.000,- til sammen begge to.
- Mat: Litt mer enn vanlig. Men nå lager ikke vi julemåltider osv hos oss, så blir litt feil å samenligne med deg. Blir mye foreldre og familie som står for den slags i min alder.
- Nye klær: Tja. Jeg har en ganske klassisk garderobe med klær som passer, men kanskje en ny fin skjorte og et slips. Hun kjøper seg vel en kjole eller to. Vil tippe 2.000,-

Orker ikke sitte raka fant i januar.

• Liker 3
Skrevet

Julegaver : 4500kr

Mat og drikke ca 2000kr.

Litt ekstra skjønnhetsprodukter til megselv : 1000kr

Skrevet

30 kroner på et kjøttbein til bikkja. Julegavene lager jeg selv og maten koster ikke mer enn vanlig.

Anonymous poster hash: 92a21...7d1
  • Liker 7
Gjest tuppesjura
Skrevet

Ca 10 000kr på julegaver, 3000kr i nye klær, 6000kr i mat. Synes det er i overkant i grunn. Både 50 og 70 tusen kr er helt horribelt!!

• Liker 1
Skrevet

Maks 6000,- på gaver. 2500,- ekstra på mat, drikke og godis! Ikke noe ekstra på klær?

Mellomklassefamile 5stk

Anonymous poster hash: c31eb...3c4
  • Liker 5
Skrevet

25 000 kroner på julegaver? Er du helt spinna gæren??

Anonymous poster hash: d738b...35f
  • Liker 10
Skrevet (endret)

70 000 kr på julen, en familie på 3? Å herrefred.

Hadde det ikke vært fint om noe av det hadde blitt brukt til veledige formål i stedet? Neida, skal ikke moralisere.

Meg. 23 år. Student.

Gaver: Ca 2000 kr. Jeg kjøper ikke så dyre gaver, og det er helt greitt. Det har jeg ikke råd til som student heller, og det er ikke gavene som betyr noe. Utenom familiemedlemmer gir jeg bare til to nære venner. Jeg har også mange andre nære venner, men vi alle er studenter og i samme økonomiskesituasjon og siden studietiden startet har vi ikke gitt til hverandre.

i år går også 300 kr av det jeg har brukt på julegåve til et veledig formål. Det var mammas ønske, og jeg synes det er en riktig fin gave.

Kler: Har ikke kjøpt noe nytt i år. Bruker en kjole jeg har liggende. Synes ikke det er sånn veldig viktig faktisk. Kunne kjøpt noe nytt om jeg hadde funnet en jeg virkelig likte, men har ikke sett mange fine kjoler jeg har hatt lyst på, gitt.

Mat: Nei, det får jeg jo gratis nå som jeg er hjemme. Kjøper selv om jeg vil ha noe som er spesielt, men ellers tar jeg det jeg vil få, og spørr mamma om det er noe spesiel mat jeg vil ha, svarer jeg, så sant jeg har noen ønsker. Men er veldig takknemlig for at jeg får gratis mat når jeg er hjemme.

Så sum: Ca 2000 kr. Alt ettersom. Blir kanskje 200-300 kr på en romjulsfest også, men godt under 3000 kr.

Jeg lurer: Dere bruker 25 000 kr i julegaver på en familie på 3 og slekt rundt. Hvor dyre gaver får barna deres? Det er jo ikke min sak, men vi får maks julegave på 1500-2000 kr. Varierer fra år til år.

Endret av lillsunshine
Skrevet (endret)

Nesten 30 000 på julegaver? Du kan ikke være riktig klok.

Endret av FrokenL
  • Liker 2
Skrevet

Julegaver: ca 1000 kroner. Kjøper bare til aller nærmeste, og er ganske økonomisk siden jeg er student.

Nye klær: 0 kroner

Mat og drikke: Kanskje 1500.. Er ung så er bedt bort hver dag til andre så bruker bare litt på en flaske vin eller blomst til vertsgave. Går litt ut med venner også i jula og bruker litt penger på det.

Skrevet

Ca 10.000 på gaver, kanskje litt under. Ingen nye klær. Brukt litt på julepynt i år, ca 1.500 (puter, pledd, juletre etc). Det verste hos oss synes jeg blir mat og drikke. Vi skal ha gjester i flere dager i jula, og det koster. Tror kanskje det blir 5-6.000 der, men har ikke finregna på det enda.

Anonymous poster hash: 0dde1...b81

Skrevet

25 000 kroner på julegaver? Er du helt spinna gæren??

Anonymous poster hash: d738b...35f

:fnise:

Skrevet

Skal vi se.. Har brukt ca 4000 på julegaver. Ingen nye klær. Er hjemme hos mamma i jula = null utgifter til mat. Vi hadde dog pepperkakebaking og pinnekjøttlag for venner så gikk vel ca 1500 kr til mat.

5500 i utgifter med andre ord. Passer oss bra da vi ikke har SÅ mye å rutte med til vanlig. :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Dere bruker ca 4000 kroner pr. person på nye klær i julen? Det høres helt utrolig ut. Drar dere på galla eller noe?

Aner ikke hvor mye jeg har brukt, nye klær trenger jeg ikke, mat får jeg hjemme hos mamma, men jeg har definitivt brukt mer på gave enn det jeg hadde planlagt. Blir bare litt revet med når jeg finner en perfekt gave, og har dessuten tatt av litt på innpakking, den i seg selv har sikkert kostet omtrent 50 kroner pr. gave. Noe jeg ikke tenkte over før litt tidligere idag da jeg absolutt måtte kjøpe en liten fugl å feste på gaven til pusekattene mine siden alle andre får fancy ting på gaven sin. Ja, jeg innser at det er teit og at kattene ikke bryr seg :P

• Liker 9
Skrevet

Vi er studenter og sparer en god del på mat i jula ettersom vi reiser heim.. Jeg bruker nok ca. 2000 på julegaver utenom gaven til kjæresten min, kjøper ikke nye nye klær til jul.

Skrevet

Dere bruker ca 4000 kroner pr. person på nye klær i julen? Det høres helt utrolig ut. Drar dere på galla eller noe?

Aner ikke hvor mye jeg har brukt, nye klær trenger jeg ikke, mat får jeg hjemme hos mamma, men jeg har definitivt brukt mer på gave enn det jeg hadde planlagt. Blir bare litt revet med når jeg finner en perfekt gave, og har dessuten tatt av litt på innpakking, den i seg selv har sikkert kostet omtrent 50 kroner pr. gave. Noe jeg ikke tenkte over før litt tidligere idag da jeg absolutt måtte kjøpe en liten fugl å feste på gaven til pusekattene mine siden alle andre får fancy ting på gaven sin. Ja, jeg innser at det er teit og at kattene ikke bryr seg :P

Naaaaw! Så søtt! Pusen din er heldig! :laugh:

• Liker 1
Skrevet

tok en kjapp utregning hva jeg sånn ca har brukt i julegaver. 12500kr! Var ikke klar over jeg har brukt så mye engang. Klær har jeg ikke brukt, vi har finklær fra før som ikke er så lenge siden vi kjøpte for bruk i annet selskap.

Skal være med foreldrene mine i jula, så da får jeg jo julemiddagen der, så jeg kun kjøper med meg mør som vi skal ha til :) Men ellers så går det ikke noe mere penger enn jeg hadde brukt til vanlig mat i jula.

Men 50000kr!! wow.

Vi har 4 barn, som får gavel rundt 1200kr hver..

Anonymous poster hash: 310f7...13e
Skrevet

Åherregud, det var mye.

Vi er 7 i familien, og foreldrene mine har ikke brukt i nææærheten av så mye en gang. Vil tro de har brukt maks 10-15 tusen.

Anonymous poster hash: 4aa55...1b5
Skrevet

Jeg reagerer mer på summen på nye klær enn summen på gaver. Jeg kjenner flere som har fått MacBook til jul, og da har jo nødvendigvis foreldrene brukt lignende sum hvis de har mer enn ett barn og i tillegg kjøper til hverandre i tillegg til sine søsken, nieser/nevøer og foreldre. Dette gjelder folk med god råd. Men herregud, nye klær til jul? Til den prisen? Menn trenger jo ikke ny dress hvert år, og jeg har selv minst ti kjoler hengende som kan passe til julaften.

Anonymous poster hash: ab5fd...98c
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...