Gå til innhold

Tante/ikke tante, falsk, ekte, fille, rakle, mannetante

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kaller dere folk i familien? Jeg trodde dette var vanlig:

Foreldre: mamma og pappa/mor og far

Foreldre til foreldre: bestemor, bestefar, farfar, farmor, mormor, morfar, mommo, morra, fammo, faffa (mix og match)

Søsken til foreldre: tante/onkel

Samboere til søsken til foreldre: tante/onkel

Foreldre til foreldre til foreldre: oldemor/oldefar

Men så leser jeg i en tråd her at noen IKKE regner samboere til tante/onkel som tante/onkel?

I min familie har jeg alltid sett på samboeren til søsteren min som onkelen til barnet mitt. Er det uvanlig? Ikke filleonkel, men onkel.

Anonymous poster hash: 15d76...383

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Evelynita
Skrevet

De er da tanter og onkler selv om de ikke er blod. Skal man bare ha "et halvt sett" da liksom? :P

Gjest New_Girl
Skrevet

De som har vært gift/samboere siden jeg var barn er tante og onkel for meg. Dersom de har fått ny samboer/ektefelle nå som jeg er voksen så anser jeg ikke de som tante/onkel. Da kaller jeg de bare ved navn, eller "kona/mannen til..."

• Liker 3
Skrevet

Jeg kaller foreldrene mine for mor og far. Far har to søstre som jeg sier tante til, og så sier jeg onkel til ektemannen til hun ene (de har vært gift siden før jeg ble født), men samboeren til hun andre bruker jeg fornavn til, da jeg har gjort dette siden de ble sammen for rundt 10 år siden. Mor har en bror, som jeg sier onkel til (han har ingen kone/samboer). Har ett sett besteforeldre, som jeg sier busse og bussa til :laugh: moren til busse kaller jeg oldemor.

Skrevet

Skal man bare ha "et halvt sett" da liksom? :P

Ja, hvorfor ikke? Noen onkler og tanter er evig single, og andre bytter ofte samboere.

Jeg gidder i hvert fall ikke kalle katta til onkelen min for tante eller kalle alle typene til tanta mi for onkel.

• Liker 2
Gjest Evelynita
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Noen onkler og tanter er evig single, og andre bytter ofte samboere.

Jeg gidder i hvert fall ikke kalle katta til onkelen min for tante eller kalle alle typene til tanta mi for onkel.

Nei, skjønner det. Som andre har skrevet er jeg enig, det gjelder jo de som har vært sammen over tid. Om onkelen min hadde fått seg ny dame hadde hun ikke vært tante i den forstand :)

Skrevet

Mine foreldre kaller jeg for mamma og pappa. Deres foreldre er mormor/morfar og farmor/farfar. Tanter og onkler kaller jeg enten for kun navn, eller med tante/onkel foran navnet. Med unntak av ei tante, som kun er "tante", uten noe navn etter. Alle søsknene til mine foreldre er gift fra før jeg er født, og der er det naturligvis både tanter og onkler. Hadde noen av dem kun vært samboere så hadde jeg nok betraktet dem som like mye tante/onkel som de som er gift.

Skrevet

Min mann blir aldri onkel til mine tantebarn, han satte ikke inn innsatsen. Han forblir tantes mann som omtales ved fornavn.

Mannen som er min biologiske far er ikke lenger hverken far, pappa eller fadern. Han satte inn helt feil innsats og blir nå bare omtalt ved etternavn.

Anonymous poster hash: e6232...845
Skrevet

Kaller tante og onkel for nettopp det.Selv om vi ikke er blodslekt.

for meg spiller det ingen rolle om de er "ekte" eller ei,de har vært i mitt liv og gitt meg kjærlighet.
Det er hva som teller ,ikke tittel

Skrevet

Her er mannen onkel for mine tantebarn og jeg tante for hans onkelbarn. Synes det er helt naturlig, vi er jo en del av hverandres familie :)

Skrevet

Nye partnere av tanter og onkler kaller jeg filletante/filleonkel. Som regel gjelder det da samboere, men har de vært samboere nesten hele livet mitt er de likverdige onkler og tanter.

Anonymous poster hash: 1d94e...c90
Gjest Raindrops
Skrevet

Tante og onkel er på en måte kjælenavn jeg bare bruker på de jeg har vokst opp med som nære relasjoner og anser som familie. Slik som min blodekte onkel, barndomsvenninnen til mamma osv. Kjæresten til onkelen min, som han traff da jeg var over 20, kommer jeg aldri til å kalle tante. Selv om hun er en hyggelig dame så får vi nok aldri helt det forholdet der dette ville falt seg naturlig.

Skrevet

Onkel, tante, bestemor, bestefar osv er bare riktig i biologisk rekke. Feks er kona til onkel egentlig filletante. Men hva de kaller en stefar når kona er blitt bestemor det vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: f7a4f...d7d
Skrevet

Jeg har vært gift i 3 år, sammen i 7 og søstera til mannen min fikk barn i år. Jeg føler meg ikke som tanten til dette barnet i det hele tatt. Svigersøster og mannen bor i en annen by og det har de gjort siden før jeg traff mannen min. Vi omgås bare i familieselskap, jul ol. Vi var i dåp, kjøper alltid pene gaver til jul og bursdag og det er ingen dårlig tone, men jeg kjenner egentlig ikke svigersøstera mi og det er litt vanskelig å føle seg som tanten til et barn jeg har møtt 3 ganger. Nå er dette barnet lite og jeg vet ikke hva han kommer til å kalle meg når den tid kommer, men må innrømme at det hadde vært litt rart og bli kalt tante av han selv om jeg vel egentlig er det.

Bestevenninna mi har ei jente på 5 som kaller meg tante. Jeg har kjent henne hele livet og det er ikke rart når hun kalle meg tante.

Selv kaller jeg tanten min for tante og navn. Mannen hennes kaller jeg for navnet, men når jeg skal forklare hvem han er for andre sier jeg at det er onkelen min.

Anonymous poster hash: 0d4b4...3f0
Skrevet (endret)

Vi bruker filletante/filleonkel, når det av en eller annen grunn er viktig for samtalen eller den vi snakker med å vite om forholdene. Så om vi snakker om tante Fiolett, som er gift med min mors bror, så kan vi si at "Det var Fiolett, min filletante, som var på besøk."

Normalt sett, til folk som kjenner min tante og onkel, så sier vi bare "Tante Fiolett, var på besøk"

Det er også vanlig å omtale dem som tante/onkel før fornavnet.

Ettersom vi brukte bestemor/bestefar på begge sider hos oss, så pleide vi å legge til enten stedsnavn eller etternavn. "Jeg hadde besøk av bestemor og bestefar Jensen" eller "bestemor og bestefar fra bygda".

Endret av Lea2
Skrevet

Jeg er tante til min samboers nevøer og nieser. Han har også søsken han har lite kontakt med, de kalles tante og onkel til vårt barn.

Mitt barn har 3 generasjoner tanter og onkler; sine egne, mine og mine foreldres. Fordi vi har så tett kontakt at det er naturlig.

Min samboers stefar er besten, og selv håper jeg å få være beste til min bonusdatters barn på vei.

Og for å gjøre forvirringen komplett, har vi også mine venninner som kalles tante pluss meget tilstedeværende kusiner som kjenner barnet langt bedre enn min samboers fraværende søsken.

Det er herlig å vite at så mange bryr seg om barnet mitt :)

Skrevet

Med filleonkel og filletante / gammelonkel eller gammeltante mener vi her søsken til besteforeldre til barnet.

Er selv ikke tante "per blod", men samboeren er onkel til to gutter, og jeg regnes der som tante.

Skrevet

Kaller foreldrene til mamma og pappa for farmor/farfar og morfar/mormor. Alle, bortsett fra farmor, har nye partnere. Så mormors ektemann blir omtalt med fornavn (selv om de har vært sammen siden jeg var født). Ellers har vi et annet navn for bestemor til morfars kone som vi har brukt hele livet :) Min stefars mor kaller jeg svigerfarmor eller navn, mens han far sier jeg bare navn :)

Bruker tante på mammas stesøster innemellom, men hun har eget kallenavn som brukes av alle (forkortelse av navnet). På mammas halvsøsken bruker vanlig fornavn, siden de bare er et par år eldre enn meg. Min fars søster og hennes mann sier jeg tante/onkel eller navn, bytter litt på.

Ellers har jeg en halvbror, som jeg omtaler som lillebror. Vi har vokst opp med hverandre, så det blir bare unaturlig å si at han er noe annet en bror!!

Hater egentlig ordet stemor og stefar, så sier som oftes kjæresten til mamma/pappa hvis noe skal forklares. Bruker vanlig fornavn nårjeg snakker med dem :)

Anonymous poster hash: 6b786...072
Skrevet

HrMinya og jeg er tante og onkel til både hans nevøer og mine nieser og nevøer.

Vi ble også tante og onkel til datteren av et vennepar, selv om vi ikke er i nærheten av å være i slekt. Vesla bestemte seg nemlig for at jeg var Tante Minya, og sånn var det. :fnise:

Resten av familien vår, på begge sider, sier også tante og onkel uavhengig av om de er gift eller ikke, tror det bare er dama til brodern som ikke er "tante" enda, men jeg tror det er mest fordi hun selv føler det blir rart siden de ikke er gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...