Gå til innhold

Bedre å trene styrke hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg begynte med styrketrening for noen måneder siden, og merker allerede at jeg har blitt sterkere og strammere.

Nå trener jeg hele kroppen annenhver dag, og prøver å legge inn noen gåturer/joggeturer de dagene jeg ikke trener styrke.

Spørsmålet mitt er om jeg vil oppleve bedre fremgang i treningen dersom jeg trener styrke hver dag?

Da mener jeg annenhver dag overkropp og underkropp?

Takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Restitusjon er viktig, jeg tror ikke det har noen spesiell hensikt å øke styrketreningsfrekvensen.

Anonymous poster hash: aaa56...ee5
  • Liker 2
Skrevet

Hei.

Nå trener jeg hele kroppen annenhver dag, og prøver å legge inn noen gåturer/joggeturer de dagene jeg ikke trener styrke.

Spørsmålet mitt er om jeg vil oppleve bedre fremgang i treningen dersom jeg trener styrke hver dag?

Da mener jeg annenhver dag overkropp og underkropp?

Takk for hjelpen.

Folk som har solid treningsgrunnlag, dvs. mange år, kan trene hver dag. De trener da ikke samme muskelgrupper hver dag. For de som trener utholdenhet så tar de seg ikke helt ut hvis de trener hver dag.

Trening bryter ned kroppen, restitusjon gir kroppen tid til å bygge seg opp sterkere. Hvis jeg har rett i min antakelse om at du er vanlig mosjonist har det svært lite for seg å trene hver dag. Du bør heller ha minst tre dager i uka der du ikke trener og heller gjør andre ting. Livet er ikke bare trening. :)

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du trener, hvilke øvelser du gjør og hvor hardt du trener. Kjører du på med relativt harde økter så kan en dags restitusjon mellom bli litt lite og det kan være hensiktsmessig i å dele opp splitten ytterligere i f. eks 3. Da får man to økter per muskelgruppe, totalt 6 økter i uka. Rent praktisk ville jeg nok ikke delt det opp mer enn det på en stund, for skulle man mist en økt eller to så har man uansett minst 1 økt i uka per muskelgruppe. Med mer komplekse splitter enn det så er det mindre toleranse for å miste økter.

Uansett ville jeg ventet med å gjøre endringer til du stagnerer. De fleste nybegynnere (som har trent noen måneder) får grei fremgang og jeg ville ikke gjort endringer dersom du fortsatt får det. Vent heller til du kjenner at du ikke får noe særlig fremgang lenger, i mine øyne er det stagnasjon som bør trigge endringer, har man grei fremgang så ville jeg ikke endret et opplegg som for tiden fungerer.

Anonymous poster hash: 1a060...f32
Skrevet

Og en ting til: Du har bare trent noen måneder, jeg ville ikke trent styrke hver dag på grunnlag av det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er av den andre skolen. Restitusjon er viktig, men du klarer fint å restituere på et døgn. Hemmeligheten er å ikke trene med samme intensitet og volum hver økt. En må variere både det og øvelser over tid.

Kroppen sier fra om du presser den for hardt. Over tid må du være i overskudd, men kortsiktig kan du presse deg for å få en formtopp.

Skal man kjøre et intensivt opplegg er det viktig at du har et bra kosthold med nok energi, og du må sove godt nok. Om du sliter med lite søvn eller stress på jobben må du tilpasse treningen til det.

Hvordan du bør splitte dagene dine avhenger litt av hva du trener for. Kroppsbyggere har typisk en slik splitt du nevnte, og til og med i flere deler. Som i dytte-øvelser, dra-øvelser, og bein.

For andre grener enn bare fitness/BB så deler man det gjerne inn i strak-armstyrke, bøyd-armstyrke, bein, balansering, kondisjonering, osv

Skrevet

Jeg er av den andre skolen. Restitusjon er viktig, men du klarer fint å restituere på et døgn. Hemmeligheten er å ikke trene med samme intensitet og volum hver økt. En må variere både det og øvelser over tid.

Kroppen sier fra om du presser den for hardt. Over tid må du være i overskudd, men kortsiktig kan du presse deg for å få en formtopp.

Skal man kjøre et intensivt opplegg er det viktig at du har et bra kosthold med nok energi, og du må sove godt nok. Om du sliter med lite søvn eller stress på jobben må du tilpasse treningen til det.

Hvordan du bør splitte dagene dine avhenger litt av hva du trener for. Kroppsbyggere har typisk en slik splitt du nevnte, og til og med i flere deler. Som i dytte-øvelser, dra-øvelser, og bein.

For andre grener enn bare fitness/BB så deler man det gjerne inn i strak-armstyrke, bøyd-armstyrke, bein, balansering, kondisjonering, osv

Delvis enig, det finnes flere forskere som mener at man restituerer den enkelte muskelgruppa greit nok på et døgn, men i mange tilfeller vil man ikke ha nok energi til å yte selv om muskelgruppa i seg selv kan være restituert. Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge og hvor hardt man trener, men ofte er et helkroppsprogram såpass langt at man bruker så mye energi at man har mindre igjen dagen etter med mindre man har et veldig optimalt kosthold.

Jeg bemerker meg som skrevet også at ts bare har trent i to måneder. Da mener jeg at det på ingen måte er noe sjakktrekk å legge opp til styrketrening hver dag, spesielt ikke uten splitt.

Skrevet

Folk som har solid treningsgrunnlag, dvs. mange år, kan trene hver dag. De trener da ikke samme muskelgrupper hver dag.

Det er da mange som trener de samme muskelgruppene hver dag! Blant seriøse styrkeløftere i Norge er det for eksempel helt vanlig å trene fullkropp 4-6 ganger i uka. De viktige poenget her er dog at de sjelden eller aldri tar seg helt ut; de har en nøye beregnet ukentlig treningsmengde basert på tidligere og ønskede prestasjoner, og fordeler denne utover øktene.

Tar man seg helt ut er nok fullkropp tre ganger i uka det mest effektive for en nybegynner. Starting Strength eller liknende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...