AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Jeg har så utrolig treg fordøyelse og det er så vanvittig smertefult at jeg ikke sover om natten på det verste. Jeg får kun gått på do ca en gang i uken og magen står ofte ut, ser ut som jeg er gravid :/ Jeg drikker masse vann hver dag, spiser tre frukt, en stor bolle med grønnsaker, to knekkebrød, to brødskiver og havregrøt, samt et par stykker proteiner hver hver dag i form av fiske og egg. Men dette hjelper tydelig vis ikke på. Dette har pågått over tid nå, og noen ganger må jeg rett og slett drikke detox . te, for å få ut noe, når jeg har vondt. Jeg har prøvd alt annet av kosthodstips som skal føre til avføring som eks svisker, ananas, druer, kaffe osv. Jeg trener utholdenhetstrening nesten hver dag, og er rett og slett rådløs nå, dette går på livskvaliteten løs Noen som vet hva dette kan skyldes og har noen tip, eller erfaringer å dele? Anonymous poster hash: 1d348...1e4
Pringle Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 Høres ut som altfor mye fiber. Jeg tåler feks ikke store mengder grønnsaker på en gang.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Gå til legen. Det høres ikke normalt ut. Jeg spiser ganske likt som deg, og har ingen problemer. Anonymous poster hash: 32fba...29d
hulinda Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Huff, vet hvordan du har det, sliter med akkurat det samme Men det høres ut som du får i deg for mye fiber, og det gir mye luft i magen. Du skal ha rundt 20-35 gr daglig, så prøv heller å kutte litt ned på fiberet, det vil kanskje ikke hjelpe på fordøyelsen, men du vil nok bli mindre oppblåst.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #5 Skrevet 21. desember 2013 Ja, dere har rett, jeg har ofte mye luft i magen. Hva kan jeg spise for å unngå det? Jeg må kanskje bytte ut noe av matvarene jeg spiser, forslag til hva? Anonymous poster hash: 1d348...1e4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #6 Skrevet 21. desember 2013 Jeg får luft i magen av løk og hvetemel. Tror dette er ganske vanlig. Anonymous poster hash: 32fba...29d
Pearl2.0 Skrevet 21. desember 2013 #7 Skrevet 21. desember 2013 Havre og brød kan virke forstoppende, det samme med banan. Kunstig søtning og søt fruktyoghurt med tilsatt søtningsmiddel er heller ikke så bra. Activia funker litt. Anbefaler å prøve et par spiseskjeer med linfrø og minst et stort glass vann morgen og kveld. Har fått fart på sakene her i alle fall.
Gjest Mupsi Skrevet 21. desember 2013 #8 Skrevet 21. desember 2013 Har du sjekket deg for cøliaki? Tror de kan bli forstoppede så vel som få diare, så du burde gå til legen for her er det noe som ikke er som det skal være. At du både trener jevnlig, drikker mye væske og spiser bra med fiber og fortsatt har forstoppelse sier at her er det noe galt. Har du prøvd lactulose eller dulcolax? Forstoppelse
Elanore Skrevet 21. desember 2013 #9 Skrevet 21. desember 2013 Er fælt å bare lese denne, for vet hvor grusomt det er. Når det har pågått lenge og du har såpass store smerter, så er det på tide å gjøre noe med det, og det bør skje så snart som mulig. Du bør jo endre kostholdet osv. og finne ut hvorfor dette skjer, men i mellomtiden, bør du bruke hurtigvirkende løsninger for å hindre alvorlige problemer av det, for som du selv skjønner, er ikke dette bra for kroppen i det hele tatt. En midlertidig løsning er der du begynner, og så endrer du kostholdet til du får en varig bedring. Du må selv vurdere om du trenger legehjelp her også. Det som gjøres så snart som mulig: - Laktulose e.l.: et flytende middel som tas for å lette fordøyelsen, virker noe innen et døgn, men kan også tas over tid da dette er forebyggende - avførende midler som pursennid etc. virker innen et døgn, tenker jeg, og skal tas akutt og ikke over lang tid - microlax et lite klystér som virker øyeblikkelig, og settes direkte - her slipper du uberegnelig dotrang dagen etter ettersom du "blir ferdig" enten medisinen fungerer eller ei, du må ikke vente i lang tid. Mer skånsom enn tabletter, og er enkel å håndtere. Jeg ville gått for sistnevnte snarest, rett og slett for å slippe smertene og for å "minke trykket", bokstavelig talt. Kroppen kjennes garantert bedre hvis denne fungerer, og det gjør den stort sett med mindre det er sære grunner til at forstoppelsen er der. En del næringsforstyrrelser vil være vanskelig å behandle med klystér, for eksempel. Uansett ville jeg gjort dette for å beskytte tarmen, da den er under stort press, med all dobbelbetydning det innebærer. Du har hatt dette problemet over tid, og da vil du stort sett få høre om forebyggende behandling osv., men sånn du høres ut ift. smerter og plager nå, så tenker jeg at det bør behandles akutt først med klystér og lignende, og så får du ta resten senere. Å ha microlax liggende er veldig greit, da disse kommer i pakker med 12 tuber, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 Er fælt å bare lese denne, for vet hvor grusomt det er. Når det har pågått lenge og du har såpass store smerter, så er det på tide å gjøre noe med det, og det bør skje så snart som mulig. Du bør jo endre kostholdet osv. og finne ut hvorfor dette skjer, men i mellomtiden, bør du bruke hurtigvirkende løsninger for å hindre alvorlige problemer av det, for som du selv skjønner, er ikke dette bra for kroppen i det hele tatt. En midlertidig løsning er der du begynner, og så endrer du kostholdet til du får en varig bedring. Du må selv vurdere om du trenger legehjelp her også. Det som gjøres så snart som mulig: - Laktulose e.l.: et flytende middel som tas for å lette fordøyelsen, virker noe innen et døgn, men kan også tas over tid da dette er forebyggende - avførende midler som pursennid etc. virker innen et døgn, tenker jeg, og skal tas akutt og ikke over lang tid - microlax et lite klystér som virker øyeblikkelig, og settes direkte - her slipper du uberegnelig dotrang dagen etter ettersom du "blir ferdig" enten medisinen fungerer eller ei, du må ikke vente i lang tid. Mer skånsom enn tabletter, og er enkel å håndtere. Jeg ville gått for sistnevnte snarest, rett og slett for å slippe smertene og for å "minke trykket", bokstavelig talt. Kroppen kjennes garantert bedre hvis denne fungerer, og det gjør den stort sett med mindre det er sære grunner til at forstoppelsen er der. En del næringsforstyrrelser vil være vanskelig å behandle med klystér, for eksempel. Uansett ville jeg gjort dette for å beskytte tarmen, da den er under stort press, med all dobbelbetydning det innebærer. Du har hatt dette problemet over tid, og da vil du stort sett få høre om forebyggende behandling osv., men sånn du høres ut ift. smerter og plager nå, så tenker jeg at det bør behandles akutt først med klystér og lignende, og så får du ta resten senere. Å ha microlax liggende er veldig greit, da disse kommer i pakker med 12 tuber, tror jeg. Tusen takk for gode råd. Jeg har et par ganger tidligere brukt detox-te og det har funger. Prøvde å ta noe så naturlig og sjelent som mulig da jeg er så redd for å ødelegge fordøyelsen med avføringsmidler. Jeg har hørt så mye om dette og at en ikke bør ta avførende midler. Vet du noe om dette og evt. hvor mye som er for mye? Anonymous poster hash: 1d348...1e4
Elanore Skrevet 23. desember 2013 #11 Skrevet 23. desember 2013 Tusen takk for gode råd. Jeg har et par ganger tidligere brukt detox-te og det har funger. Prøvde å ta noe så naturlig og sjelent som mulig da jeg er så redd for å ødelegge fordøyelsen med avføringsmidler. Jeg har hørt så mye om dette og at en ikke bør ta avførende midler. Vet du noe om dette og evt. hvor mye som er for mye? Anonymous poster hash: 1d348...1e4 Generelt bør tarmen stimuleres med aktivitet, men sånn jeg oppfatter det, er det kroppslige ting som gjør at tarmen din ikke fungerer optimalt nå, og da er det faktisk langt bedre å hjelpe den over det verste. Å gå med forstoppelse for lenge kan ha alvorlige konsekvenser som langt overgår den minimale påkjenningen som f.eks. microlax vil by på. Laktulose kan du trygt ta, regner jeg med, og denne skal gå fint over tid dersom det er behov for det. Pursennid kan begrense tarmens evne til å arbeide godt over tid, og bør derfor brukes i korte perioder. Selv ville jeg ikke brukt det mer enn maks en uke av gangen, og med mange ukers mellomrom mellom hver runde. Microlax er kjent for å være skånsom mot tarmen, men er fremdeles hurtigvirkende og dermed kraftigere enn laktulose som heller kan sees på som et slags kosttilskudd når en snakker om styrke. Om du må bruke denne 1-3 ganger i mnd, ser jeg virkelig ikke problemet med det, men det handler om å få lettet på de akutte plagene du sitter med nå, og deretter få håndtert årsaken ASAP - så slipper du microlax annet enn i nødstilfeller. Det kommer rett og slett an på hvor lenge du kommer til å bruke det. Skal du kun behandle det i en uke så du får lettet plagene og beskyttet tarmen inntil langvarig håndtering blir satt i gang, ville jeg ikke nølt med å bruke 2-3 på en uke om det må til, og deretter ved smerter eller åpenbart behov for lindring. Sånn jeg ser det, er laktolose noe du bør ta uansett til du får snakket med lege eller testet ut en kostholdsendring. For akuttbehandling, står det i grunn mellom pursennid og microlax, og her blir det en smakssak hvor microlax er effektivt, langt mer skånsomt og fungerer med en gang. Husk at du har fortoppelse nå, og da er det faktisk ikke sunnere og "helsemessig bedre" å holde seg unna hjelp og vente på et mirakel. Presset er skadelig om dette blir for ille, og derfor ville jeg håndtert det nå. Laktulose vil nok fungere greit, men tar lenger tid. Så begynn heller med microlax en gang eller to, og så tar du laktulose jevnt etter det (følg dosering på flasken). Om ikke du får bedret dette innen presset blir skikkelig smertefullt igjen, så behandler du det heller med microlax. Microlax er et lite klystér som hovedsaklig gjør en jobb nederst i tarmen, og er så forsiktig som du får det.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #12 Skrevet 23. desember 2013 Microlax kan faktisk svi endel. Anonymous poster hash: 05875...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå