Gå til innhold

Ingen julebord, ingen gave - ingenting fra arbeidsgiver. Igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sært er det av en arbeidsgiver å overhode ikke gi noe til jul til sine fulltidsansatte som går der hver eneste dag og arbeider tett nede på tariff, mens firmaet går som det suser med overskudd og stadig økende formue på de som sitter i ledelsen.

Dette er FJERDE året på rad hvor vi spør om det blir noe julebord eller noe i den duren (trenger ikke være store greierne. Egon hadde vært nok for meg liksom), men vi får bare fjasete svar. Ett år tok jeg iniativet og inviterte de ansatte og ledelse til et lite uhøytidelig selvfinansiert julebord. Alle ansatte kom, men kun en fra ledelsen dukket opp!

Vi har aldri sett noe til julegaver sålenge vi har jobbet der. Det hadde kostet så utrolig lite å bare vise at man setter pris på sine ansatte. En flaske vin til 80,- kroner hadde vært mer enn nok for meg, men det å drite i å gi noe som helst til sine 7 ansatte er på grensen til respektløst synes jeg.

Dagene før jul har vi aldri hatt noe julelunsj eller noe slikt. Dette har nok en gang jeg måttet ta intiativ til og kjøpt inn alle varene. Noen ansatte har i senere tid kommet og stukket en 200-lapp i lommen min og sagt takk og at det var koselig.

Knapt et "god jul" og arbeidsgiver sitter med en formue på mange millioner. Er det jeg som overreagerer her, eller er fyren rett og slett en drittsekk overfor sine ansatte? Vurderer faktisk å si opp jobben min på grunn av dette og flere slike gjærrig/griskhetsdakter han har ut av seg. Hadde vært noe annet om vi gikk med røde tall, men det får da være grenser. Tipper vi nesten har går med 50 mill i overskudd de siste 5 årene!

Anonymous poster hash: c8763...924
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som arbeidsgiver synes jeg dette høres rart ut. Har dere virkelig gitt beskjed til sjefen deres om at dere ønsker julebord? Ikke bare en kommentar i forbifarten altså, men virkelig gitt beskjed?

Jeg er i motsatt situasjon. Har arrangert julebord og gitt fine julegaver til mine ansatte år etter år. Dette året har jeg fått takk av en eneste ansatt. De andre 9 har ikke tatt seg bryet med å takke meg en gang, verken for julebord eller gave. Skulle gjerne arrangert julebord for ansatte som virkelig setter pris på det, men anbefaler deg uansett om å ta dette opp på en ordentlig måte. Eks på ett møte der det skrives referat eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 3dd87...2f0
Skrevet

Ja dette er tatt skikkelig opp og blitt konfrontert med arbeidsgiver. Men svarene man får er "vi får se", selv om man inners inne vet at han ønsker å heller sette pengene inn på sin egen konto. Sånn er med alt! Når lederen ser på firmaet sin økonomi som sin egen, da mener jeg man tenker galt. Det er en felles økonomi alle i firmaet jobber for og ikke en manns økonomi.

Tankegangen går litt slik:
- Julebord. 7.000,- VS 7.000,- i min egen lommebok. Velger det siste.

Mens man i realiteten velger slik:
- Sette pris på sine ansatte og gjøre de sosialt tilfreds VS gjøre meg selv enda mer selvegoistisk. Velger det siste.

Dette er av den sleipe typen som gjerne smelter om stearin for å fylle på et nytt t-lys og ikke går til frisøren fordi det koster penger. Eller som skjeller deg ut fordi du printer ut i farge og gir deg en god lekse om hvor mange ører svart/kvitt koster og hvor mye fargeutskrift koster, når det faktisk var vesentlig at utskriften var i farge den gangen. Så sitter man der og er millionær selv. Da er man på kanten til psykisk syk etter min mening.

Vi har aldri møter hvor man kan ta opp noe. Dette sier vel også om hvor på bærtur ledelsen er. Selv det med møter har blitt konfrontert! Men det er da grenser for hvor mye intativ og nærmest barnepass man skal ha på ledelsen.

Anonymous poster hash: c8763...924
Skrevet

Det som er utrolig sært er at du bryr deg om at du ikke fikk julebord eller julegave fra arbeidsplassen. WTF lissom?

Anonymous poster hash: 6b674...bb3
  • Liker 5
Skrevet

Tror jeg hadde sett meg om etter en annen jobb, det der høres ikke ut som en hyggelig arbeidsplass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Høres ikke ut som en fin arbeidsplass... Det handler litt om å gi og ta, syns jeg. Uten dere ansatte hadde de jo ikke hatt et så stort overskudd, så det skulle bare mangle at dere hadde fått en liten oppmerksomhet i juletider.

Skrevet

Det handler noe om å bli verdsatt, sett, en påskjønnelse og ikke minst det sosiale. Det å kunne være i sammen med kollegaer utenom jobbtid. Det å bli kjent med de i en annen setting. Dette gjør at en arbeidstaker gir noe igjen.

Samme er det når det går dårlig i et firma hvor ansatte trår til og til og med er villig til å gå ned i lønn for å redde bedriften. Grunnlaget da har arbeidsgiver lagt mange år i forkant. Ved å se og verdsette de ansatte.

Jeg jobber i et lite firma hvor vi bare er 6 ansatte. Her er det middag ute før jul, julelunsj og en fin og dyr oppmerksomhet til max 1000 kr.

Anonymous poster hash: 8243e...b10

Skrevet

Det virker kjipt. Hadde forstått om det offentlige var arbeidsgiver. Jeg jobbet i Skatteetaten for noen år siden og der var det slik. Idag jobber jeg på et annet offentlig kontor, og der har vi både julebord og julelunsj :) julegave får vi ikke, men sjefen kjøper en liten juleblomst til hver ansatt. Det er utrolig hyggelig at arbeidsgiver viser å sette pris på innsatsen :)

Anonymous poster hash: 5ca32...9d2

Skrevet

Høres veldig uhyggelig ut. Når jeg jobbet i kommunen fikk vi iallefall julelunsj! Og i år inviterte sjefen der alle hjem til seg på julebord.

Om du vil slutte eller bli der er ditt valg.

Skrevet

Tja. Flere av de forholdene du nevner høres ikke noe hyggelig ut, og kunne i seg selv være motivasjon for å se etter ny jobb. Men akkurat når det gjelder julegave og julebord synes jeg heller det er du som er storforlangende. Man kan ikke kreve eller forvente julegave av noen, selv ikke av arbeidsgiver. Gir dere ansatte f.eks. noe til sjefen til jul?

Jeg jobber på et hyggelig sted, med god ledelse og hyggelige kolleger. Til jul fikk vi en liten hilsen "God jul og godt nyttår, takk for i år" printet ut på et A4-ark og lagt på pulten vår. Ingen julegave utover det. Det har vi aldri fått før heller. Julebord arrangerer vi ansatte selv, og det er et spleiselag der alle betaler for seg. Det blir faktisk ikke mindre hyggelig selv om man bidrar til julehyggen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...