Gå til innhold

Tisset i overmadrass - vaske uten å krympe

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prestert å tisse i en seng som følge av fylla. Trekket er avtagbart. Spørsmålet mitt er: hvordan kan jeg vaske den på høyest mulig temperatur uten å krympe den? Skal jeg bruke tøymyker?Den er av merke Svane.

Endret av Houdini

Fortsetter under...

Vaske den en ekstra gang? er det ikke litt smør på flesk? er en flunk ny Miele som står for vaskingen.

Du vasker den på den temperaturen som står på vaskelappen, og bruker en dl eddikk som skyllemiddel. Du kan også vaske den en ekstra gang.

Hvilken type eddik skal jeg bruke? 7%? den blanke.

Endret av Houdini

Kommer an på hvor mange grader du kan vaske trekket på. Er det 30 grader, ville jeg vasket det en ekstra gang for å være sikker på at det ble rent og ikke luktet ammoniakk seinere. Da uten eddikk.

Eddikken du skal bruke er 28% eddikkessens, du får kjøpt den på de aller fleste dagligvarebutikker. Funker som faen for å fjerne lukt fra klær og andre tekstiler du kan vaske i maskin. :)

Det står 40 grader på trekket. Rart, skulle jo tro at det ville være minst 60 grader. Overmadrassen min er på 60 grader.

Men hvis jg vasker svane-madrassen på 60 grader så kan jeg risikere at den krymper? Får heller vaske den to ganger på 40 grader med eddik i. 28% eddik? Er det et fett hvilken eddik jeg bruker, eller må det være den spesifikke på 28%?

Kommer an på hvor mange grader du kan vaske trekket på. Er det 30 grader, ville jeg vasket det en ekstra gang for å være sikker på at det ble rent og ikke luktet ammoniakk seinere. Da uten eddikk.

Eddikken du skal bruke er 28% eddikkessens, du får kjøpt den på de aller fleste dagligvarebutikker. Funker som faen for å fjerne lukt fra klær og andre tekstiler du kan vaske i maskin. :)

Endret av Houdini

28% eddikkessens brukes av vaskerier som luktfjerner både i klær og i maskinene. Lukter det dritt av vasketrommelen, heller du en halv flaske i trommelen og en del i vaskekammer og skyllemiddelkammer før du kjører maskinen på maks temperatur.

Grunnen til at jeg anbefaler at du skal bruke den, er at jeg ikke vet hvor mye du må bruke av 7% eddikk for å få samme luktfjernereffekt som av en dl 28%. Eddikkessensen er en klar væske som lukter sterkt av eddikk, og selv om tekstilene lukter litt eddikk når de kommer ut av vaskemaskinen, forsvinner lukten mens de henger til tørk.

Jeg ville ikke vasket trekket på mer enn 40 grader når det er det som står på vaskelappen. 60 grader kan både få stoffet til å krympe og ødelegge fibrene i trekket slik at det blir stivt og vanskelig å legge på madrassen igjen.

Annonse

Den eg har bruker eg å vaske på 60, men det står òg på vaskelappen. Men ikkje bruk for høg sentrifuge, det gjorde eg ein gong, og trekket krympa veldig (!) og er ubrukelig no..

Æsj, satte på standard sentrifuge, som er på 1400 omdreininger.

Kan jo vere din tåler det heilt fint då :) *Krysser fingrane*

Får håpe på det!

Hjelper det å strekke den etter den er ferdig med å bli vasket? Tenkte jeg skulle dra litt i den slik at den tørker i mest mulig utstrakt tilstand.

Strekk trekket i våt tilstand. Mulig det fortsatt er litt trangt når du legger det på, men mest sannsynlig vil det strekke seg enda litt til når du har ligget på det et par netter igjen.

Det som egentlig bekymrer meg mer enn trekket her er skummet inni....

Anonymous poster hash: cbe41...b37

• Liker 1

Annonse

Strekk trekket i våt tilstand. Mulig det fortsatt er litt trangt når du legger det på, men mest sannsynlig vil det strekke seg enda litt til når du har ligget på det et par netter igjen.

Det som egentlig bekymrer meg mer enn trekket her er skummet inni....

Anonymous poster hash: cbe41...b37

Er ikke skum, er noe sånn derre ... eh, vet ikke hva det er. Slags fibre. Men det er ikke min eller hans seng, så det gjør ikke noe. :-P

Har forresten strukket det ut. :-) Nå får jeg bare håpe på det beste.

Endret av Houdini

Hvis du ofte drikker deg sanseløs vil jeg anvefale å kjøpe et tisselaken. De tar av for både oppkast, tiss og avføring. De skal legges mellom madrassen og lakenet, men det finnes også noen med strikk rundt slik at man bare leggrr de over lakenet. Veldig kjekt om man skal overnatte på sofa og er redd for å kaste opp i halvsøvne.

Anonymous poster hash: be484...30e

Annonse

Hvordan vasker man en overmadrass? Min har ikke trekk, men er en hel madrass som ikke får plass i vaskemaskinen.. Har gjort det samme som deg, og tissa i den på fylla (LOL) - det er lenge siden nå, men ville gjerne ha fått bort flekken...

Anonymous poster hash: a9656...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...