Gå til innhold

Eksem i rumpesprekken, noen råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. Dette er litt pinlig, men jeg har de siste månedene vært plaget med eksem\utslett i rumpesprekken. Det er rundt, svir og flasser i blant, har prøvd en kortisonkrem, den hjelper, men eksemenet kommer tilbake igjen. Noen andre som har opplevd dette og har noen råd å gi? Er litt lei meg og skammer meg over dette.

Anonymous poster hash: d70d3...286
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk zinksalve!

Hvordan i alle dager fikk du eksem der? Det er garantert noe du har spist. Spis sunnere!

Og har du dårlig hygiene? Vask deg oftere!

Anonymous poster hash: 4f914...218
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begyn å smør hele kroppen med bodylotion, da blir du ikke tørr:)

Anonymous poster hash: 643fa...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inotyol. Fås kjøpt på apoteket og fungerer som gull (har reddet mange såre barnerumper med det + et par store som har deltatt i sykkelritt)

Anonymous poster hash: 0d302...ffc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley_cat

Inotyol. Fås kjøpt på apoteket og fungerer som gull (har reddet mange såre barnerumper med det + et par store som har deltatt i sykkelritt)

Signerer Inotyol! Den er ofte bedre enn zinksalve, og har en bedre/hardere konsistens.

Ellers behøver det ikke være dårlig hygiene slik som noen nevner. Det kan heller være stikk motsatt: Vask av underliv med feks såpe gjør at du forstyrrer normalfloraen i underlivet. Enten ved at du vasker med feil pH på såpa, vasker for ofte eller ikke skyller vekk såperester godt nok. Det kan gi sopp og da vil ikke zinksalve/Inotyol hjelpe. Da må du smøre med Canesten om det er det du har fått. Hyppig barbering av underliv kan også bidra til sopp.

Ellers så har du allerede prøvd hydrokortison med effekt der og da. Som du har nevnt kan det være eksem/irritasjon.

Hvis du er plaget med fuktighet mellom rumpeballene kan dette også gi irritasjon eller sopp. Forsøk å holde det noenlunde tørt der. Evt kan du legge gasbind mellom rumpeballene slik at fuktigheten absorberes og rumpeballene ikke gnisser mot hverandre. Evt ikke bruk string, eller tettsittende bukser som skviser rumpeballene sammen.

Endret av Smiley_cat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte kan man få sopp i rumpesprekken, ikke alltid det er eksem. Sopp kan klø, være rødt og sårt og slrekke/flasse. Smør med Canesten en 14-dagers tid.

Anonymous poster hash: 2a797...2bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk zinksalve!

Hvordan i alle dager fikk du eksem der? Det er garantert noe du har spist. Spis sunnere!

Og har du dårlig hygiene? Vask deg oftere!

Anonymous poster hash: 4f914...218

Har prøvs zinksalve, men det har ikke hjulpet, men gjør faktisk at utslettet blir mer irritert. Vet ikke hvordan jeg fikk eksem der (har litt eksem andre plasser også, men ikke så ille) og jeg har veldig god hygiene, og merker at eksemet blir verre hver gang jeg vasker det.

Begyn å smør hele kroppen med bodylotion, da blir du ikke tørr:)

Anonymous poster hash: 643fa...c4b

Jeg smører kroppen med bodylotion og har ellers veldig myk hud, men jeg har jo eksem der, og da hjelper det dessverre lite med vanlig fuktighetskrem :-( Det må i så fall være en veldig god krem.

Anonymous poster hash: 451cb...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke bruk tanga truse eller g-streng, det vil gjøre det verre! Hvis du allerede bruker det, er d gjerne løsningen på problemet å slutte me det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Inotyol! Den er ofte bedre enn zinksalve, og har en bedre/hardere konsistens.

Ellers behøver det ikke være dårlig hygiene slik som noen nevner. Det kan heller være stikk motsatt: Vask av underliv med feks såpe gjør at du forstyrrer normalfloraen i underlivet. Enten ved at du vasker med feil pH på såpa, vasker for ofte eller ikke skyller vekk såperester godt nok. Det kan gi sopp og da vil ikke zinksalve/Inotyol hjelpe. Da må du smøre med Canesten om det er det du har fått. Hyppig barbering av underliv kan også bidra til sopp.

Ellers så har du allerede prøvd hydrokortison med effekt der og da. Som du har nevnt kan det være eksem/irritasjon.

Hvis du er plaget med fuktighet mellom rumpeballene kan dette også gi irritasjon eller sopp. Forsøk å holde det noenlunde tørt der. Evt kan du legge gasbind mellom rumpeballene slik at fuktigheten absorberes og rumpeballene ikke gnisser mot hverandre. Evt ikke bruk string, eller tettsittende bukser som skviser rumpeballene sammen.

Tusen takk for tips, skal kjøpe det så snart som mulig :)
Jeg har forøvrig ikke dårlig hygiene, vasker meg selv daglig, men det blir som nevnt verre jo oftere jeg vasker med i området, huden blir mer irritert og tørr. Og nå er den veldig tørr, svir og blør litt, veldig ekkelt. Vasker underlivet med Dr.Greve fortiden, er det noe som anbefales for en som sliter med eksem nedentil?
Det ligner veldig på eksem, og ikke på sopp eller bare en liten hudirritasjon. Kortisonkrem er det eneste som har fungert så langt, men kan jo ikke bruke det i lengden ettersom det gjør huden tynnere etter langvarig bruk. Jeg er forøvrig plaget med fuktighet på det området, er veldig tynn, så det er ikke overvekt som er årsaken til det. Bruker heller ikke string, men tettsittende bukser i blant. Takk for mange gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan man få sopp i rumpesprekken, ikke alltid det er eksem. Sopp kan klø, være rødt og sårt og slrekke/flasse. Smør med Canesten en 14-dagers tid.

Anonymous poster hash: 2a797...2bc

Hmm, aldri tenkt på at det kan være sopp, men kanskje det er det? Det ligner jo på eksem, men så vet jeg ikke hvordan sopp ser ut.. Takk for svar! Veldig frustrerende dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke bruk tanga truse eller g-streng, det vil gjøre det verre! Hvis du allerede bruker det, er d gjerne løsningen på problemet å slutte me det.

Bruker verken tanga eller g-streng, men helt vanlige truser, tror string hadde gjort dette mye verre, så det er helt uaktuelt å bruke stringtruser :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vask deg hver dag og tørk godt etter vask.

Anonymous poster hash: b407d...6df

Jeg syns helt ærlig det er ekkelt å ikke vaske seg selv nedentil hverdag, men har prøvd å vaske annenhver dag, hjelper ikke det heller. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley_cat

Greit å vaske seg hver dag (gylden middelvei for alt...) Feks om morgen og kveld. Ved bruk av såpe tar det opp til 4 timer før normalfloraen har bygd seg opp igjen. Dvs at det er "god tid" for andre bakterier som er uønsket å ta overhånd der nede. Eller at der blir soppvekst fordi normalfloraen ikke holder soppveksten nede.

En ide kan være å vaske med dr.Greve enten på morgen eller kveld, og med rent vann de andre gangene slik at du ikke bruker for mye såpe. Ikke bruk engangsservietter hvis du er plaget med eksem eller sopp. Barbering forstyrrer og normalfloraen, hvis du gjør det. Hår er naturens egen airconditon som sørger for at det ikke blir fuktig der der skal være tørt.

Hvis ikke zinksalve har hjulpet, men heller verre høres det ut som sopp...(?) Det vil være rød og irritert hud/slimhinner som føles verre ved vasking. Gjerne sprukket hud som kan blø. Sjenerede lukt kan også forekomme.

Jeg ville gitt Canesten en sjanse. Om ikke det ble bedre av det ville jeg kontaktet lege. Da har du i alle fall satt i gang noen enkle tiltak selv (som i hvert fall ikke gjør det verre) og hjulpet legen med å eliminere vekk alternativer hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir rød og det begynner å klø hvis jeg ikke tørker meg godt nok etter dusjen. Jeg pleier å tørke først og føne etterpå.. og hvis det blir sårt så smører jeg med Canesten eller Pevaryl, og da er det borte etter et par dager.

Anonymous poster hash: fc912...d0e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley_cat

Jeg blir rød og det begynner å klø hvis jeg ikke tørker meg godt nok etter dusjen. Jeg pleier å tørke først og føne etterpå.. og hvis det blir sårt så smører jeg med Canesten eller Pevaryl, og da er det borte etter et par dager.

Anonymous poster hash: fc912...d0e

Det finnes også Canesten pudder, ts. Da holdes det tørt samtidig! :-)

Riktig som ab sier her at det er viktig å holde det tørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vaske seg hver dag (gylden middelvei for alt...) Feks om morgen og kveld. Ved bruk av såpe tar det opp til 4 timer før normalfloraen har bygd seg opp igjen. Dvs at det er "god tid" for andre bakterier som er uønsket å ta overhånd der nede. Eller at der blir soppvekst fordi normalfloraen ikke holder soppveksten nede.

En ide kan være å vaske med dr.Greve enten på morgen eller kveld, og med rent vann de andre gangene slik at du ikke bruker for mye såpe. Ikke bruk engangsservietter hvis du er plaget med eksem eller sopp. Barbering forstyrrer og normalfloraen, hvis du gjør det. Hår er naturens egen airconditon som sørger for at det ikke blir fuktig der der skal være tørt.

Hvis ikke zinksalve har hjulpet, men heller verre høres det ut som sopp...(?) Det vil være rød og irritert hud/slimhinner som føles verre ved vasking. Gjerne sprukket hud som kan blø. Sjenerede lukt kan også forekomme.

Jeg ville gitt Canesten en sjanse. Om ikke det ble bedre av det ville jeg kontaktet lege. Da har du i alle fall satt i gang noen enkle tiltak selv (som i hvert fall ikke gjør det verre) og hjulpet legen med å eliminere vekk alternativer hva det kan være.

Herregud, dete må jo ikke vaske to ganger om dagen! Og attpåtil med såpe.....

Anonymous poster hash: b407d...6df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få legen til å se på det. Det kan være sopp som nevnt over. Jeg fikk ringorm i rumpesprekken etter en ferietur tidligere i år. ringorm

Anonymous poster hash: 018d0...951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...