Crazee Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Pensjonér Internet Explorer seier Dagbladet - og jammen santen er eg fullstendig einig i oppfordringa deira Såklart, pensjonistar må ein jo hugsa på litt av og til, så om/når de kjem over dumme sider er IE grei å ha i bakhand... Fekk berre lyst til å nemna det.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Hmmm. Syns IE funkar bra eg. Får vere hjelpepleiar eg då.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #3 Skrevet 14. mai 2004 Hmmm. Syns IE funkar bra eg. Får vere hjelpepleiar eg då. Hadde ikke IE "fulgt med" windows, så hadde ingen i verden brukt den. Uansett selv om ikke IE akkurat er den beste browseren (faktisk den dårligste av de jeg har prøvd), så har Bill & Co klart å få store markedsandeler. Fra en økonoms synsvinkel er man imponert, fra en program-utviklers synsvinkel skjønner man ingen ting. Samme gjelder mange andre progamvarer. Windows holdt ikke mål fram til 2000, likevel klart størst markedsandel, og kunne de pga. av det utvikle noe som såvidt holder mål(windows2000 og XP). På 90-tallet hadde også andre bedre Office-pakker, likevel flere brukte MSOffice. Ikke før de seneste versjonene av Office har det begynt å bli noe. Dette fordi man kjøpte det "sammen med windows".
Grooo Skrevet 14. mai 2004 #4 Skrevet 14. mai 2004 Kloke ord Crazee... Jeg bruker heller ikke Explorer annet enn når jeg kommer over sider som bare ikke klarer å fungere i Opera.
Crazee Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2004 IE fungerer bra, joda. Forsåvidt. Det gjer ein PC frå den tida IE kom ut i den versjonen den er no, så lenge me ikkje kjører på med dagens program og oppgåver; då blir han for liten og for treg. Ein PC har blitt mange gongar raskare, fått mykje meir minne og betre skjermkort og massevis anna i det same tidsrommet som IE kun har fått tetta sikkerhetshol. Andre nettlesarar har utvikla seg i takt med tida, støttar CSS nesten fullt ut (CSS utviklar seg jo òg, så spesifikasjonane litt litt framfor) og inkluderer gjerne andre nyttige funsjonar. Dei som arbeider med webdesign elskar det - og er samstundes frustert over at IE held dei tilbake med sine feil og manglar, slik at sidene ikkje blir så gode og enkle i bruk som dei kunne blitt, om dei skal tilby IE-brukarar same oppleving. (Endrar haldninga seg der? Tidlegare så var det gjerne slik at det vart utvikla for IE, så kunne andre nettlesarar få mindre utbytte eller bli sperra ute - noko som for så vidt kan skje enno - men eg ser oftare no at det er IE som får ta til takke med 'dårlegare' versjonar av sidene...) Desto fleire av oss som går over til å bruka moderne nettlesarar, desto lettare blir det for utviklarane å utvikle moderne sider - som me fortener. Og når det blir fleire sider som tek omsyn til moderne nettlesarar, blir det enno vanskelegare å halda fast ved ein nettlesar som held utviklinga tilbake - og då må MS ta seg sjølv i nakken og gjera noko. Eg gjer mitt, og lasta ned Opera 7.5 i går (ny i forgårs) og trivest utmerka med den - sjølv om det er litt uvant frå tidlegare versjonar. Men absolutt verd det. (RSS Newsfeeds-delen er gøyal; no får eg avisoverskriftene levert til meg ) De som synest IE er god nok: Heilt greit, eg skal ikkje pressa dykk til å bytta nettlesar (ikkje så veldig stort press i alle fall) men eg vil definitivt oppfordra dykk til å laste ned Opera 7.5 og prøve; hald ut med det uvande nokre timar (eller dagar) slik at de ser kva ein nettlesar er i stand til og fortel meg deretter om de synest IE stadig er "god nok"... (Opera må jo i grunnen vera utmerka å bruka for dei som sit med vanlege telefonlinjer/ISDN, når eg tenkjer etter.)
Gjest Hege Skrevet 14. mai 2004 #6 Skrevet 14. mai 2004 Opera må jo i grunnen vera utmerka å bruka for dei som sit med vanlege telefonlinjer/ISDN, når eg tenkjer etter.) Jeg prøvde en tidligere versjon av Opera, men slettet den til slutt. Den lukket progammet til stadighet. Nå ble jeg nyskjerrig på denne nye, og laster kanskje ned veklameversjonen for å teste. Betalversjonen var ikke dyr, så om jeg er fornøyd kjøper jeg kanskje den noske versjonen når den kommer. Jeg bruker modem, og en rask nettleser vil ikke skade :-)
Crazee Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2004 Jeg prøvde en tidligere versjon av Opera, men slettet den til slutt. Den lukket progammet til stadighet. Nå ble jeg nyskjerrig på denne nye, og laster kanskje ned veklameversjonen for å teste. Betalversjonen var ikke dyr, så om jeg er fornøyd kjøper jeg kanskje den noske versjonen når den kommer. Jeg bruker modem, og en rask nettleser vil ikke skade :-) Rask er den - og om det ikkje er raskt nok, så er det berre eitt klikk unna å slå av bilete (og på igjen) slik at dei ikkje trengst lastast ned. Stabilitet og fart er litt tidleg for meg å uttala meg om, men den virkar i alle all ikkje verre enn førre. Har snarare eit meir positivt inntrykk. (Og norsk versjon er jo berre ei lita språkfil unna seinare - då skal eg ha meg nynorsk versjon igjen )
Gjest Hege Skrevet 14. mai 2004 #8 Skrevet 14. mai 2004 Reklameversjonen er tatt i bruk NUH! Men det ser litt snålt ut mens sidene lastes. Som om jeg får se hele oppbygningen av KG fra grunnen av, hehe. Tror det ordner seg når jeg har fått lastet sidene noen ganger, til midlertidige filer er lagt inn. Det ser ut til at det er førstegangs lastingen av sidene som ser snåle ut. Når de er ferdig lastet ser de helt ut som før. Opera ser i grunnen ganske spennende ut. Gleder meg til å utforske funksjoner. :-)
Serenity Skrevet 14. mai 2004 #10 Skrevet 14. mai 2004 Selv om jeg selv bruker Opera hele tiden, vil jeg minne om at det finnes områder der Opera ikke støtter CSS mens IE gjør det.. Har brukt den nye Betaen siden den kom - og den er stabil (i Win 2000), rask og den er utrolig pen å se på! For dere som bruker IE, vil bytte - men ikke liker Opera, vil jeg si Mozilla er et godt valg, den ser omtrent lik ut som IE og fungerer bra - jeg har nettop lurt min mor til å bruk den - dvs hun har ikke oppdaget det ennå..
Crazee Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #11 Skrevet 14. mai 2004 Selv om jeg selv bruker Opera hele tiden' date=' vil jeg minne om at det finnes områder der Opera ikke støtter CSS mens IE gjør det..[/quote'] Dog, Opera støttar mykje meir enn IE - nesten komplett støtte. Veit du forresten kva IE støttar somikkje Opera gjer? Veit IE har sånne eigne MS-CSS ting (som ikkje er ein del av standarden, men både litt fancy eye candy og litt MS-måte å gjera ting på som eigentleg er støtta i standarden) - men kva standard CSS IE støttar og ikkje Opera... Det veit eg ikkje. Men diverse oversikter blir nok oppdatert snart
Gjest Starya Skrevet 14. mai 2004 #12 Skrevet 14. mai 2004 Har installert Opera, men glemmer å bruke den.
Bokalven Skrevet 14. mai 2004 #13 Skrevet 14. mai 2004 Har brukt Opera rimelig lenge, og holder meg trofast til den. Kan ikke utstå IE. *grøsse*
Gjest Elenath Skrevet 15. mai 2004 #14 Skrevet 15. mai 2004 Har installert Opera' date=' men glemmer å bruke den. [/quote'] samme her
Gjest Niniel Skrevet 15. mai 2004 #15 Skrevet 15. mai 2004 Jeg har også byttet til Opera Liker den godt, bortsett fra det at jeg ser hele oppbyggingen av siden mens den laster, som Hege nevnte. Ikke har det blitt bedre med tiden heller. Jeg syns egentlig den er treigere enn IE, i hvert fall under lasting. Når jeg trykker tilbake, så går det superfort, men siden oppdateres ikke, og det syns jeg er dumt. Og så liker jeg ikke at favorittlisten min, som jeg alltid har åpen, når jeg trykker på en kategori, så lukker ikke den forrige kategorien seg sånn som det gjorde i IE. Noen som vet om det går an å stille på det, slik at det kun er én kategori som er åpen om gangen?
Crazee Skrevet 15. mai 2004 Forfatter #16 Skrevet 15. mai 2004 I Opera 7.50 har du i alle fall tre ulike måtar å sjå bokmerkene på. Ikkje nett likt IE, men... (Sjå View-submenyen i bokmerkene) At sidene ikkje oppdaterest: Sjekk i preferansane under 'History and cache' - velg at dokument alltid skal sjekkast (er vel 5 timar som er predefinert, om eg ikkje hugsar feil.) At me ser oppbygginga av sidene mens dei lastest - er berre eit anna valg enn IE, som held sidene skjult til han forstår kva som held på å skje...
Gjest Hege Skrevet 15. mai 2004 #17 Skrevet 15. mai 2004 Jeg har nettopp begynt å utforske Opera. At vi ser oppbygningen av sidene under lasting er nok en vanesak. Som jeg tenkte blir det mindre av det når jeg har brukt den litt, og fått lagret noen midlertidige filer. Slik virker det i alle fall. Det jeg ikke liker er at leseren har lukket seg et par ganger, slik den gamle versjonen gjorde. Det var derfor jeg slettet den til slutt. Ble lei av at leseren lukket seg mens jeg jobbet med noe. Men vi får se. Om den lukker seg kan jeg åpne den slik at jeg er tilbake der jeg var. Ikke dumt. En enkel måte å sperre for animering er også en fordel der sidene er tunge å laste. Åja, det er mye jeg liker bedre her enn i IE :-)
Gjest Niniel Skrevet 15. mai 2004 #18 Skrevet 15. mai 2004 Aha! Tusen takk for svar, Crazee, nå er alt så mye bedre :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå