Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Vi har tenkt å ha eføy-blad som bordkort i bryllupet vårt. I dag, då eg gjekk tur med mamma for å prve-plukke nokon, sa ho eg måtte vaske meg godt før eg putta fingrane i munnen - fordi ho meinte blada var giftige. Nokon som veit om dette stemmer? Er jo litt dumt dersom små barn finn på å tygge på dei, for eksempel...
Robban43 Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Etter det jeg vet så er det bærene som modnes på vinteren som er giftige. Det har også vert en del diskusjon rundt dette at eføy kan utvikle eksem/allergi hvis man kommer i kontakt med rotsaft. Uansett ønsker deg lykke til
Gjest Tex Skrevet 14. mai 2004 #4 Skrevet 14. mai 2004 Har eføy bær.....?? :o Det har jeg aldri sett.....
Modesty Skrevet 14. mai 2004 #5 Skrevet 14. mai 2004 Eføy er nok giftig ja,men du kan godt bruke dem som bordkort,bare ingen spiser dem da
blåveis Skrevet 14. mai 2004 #6 Skrevet 14. mai 2004 Tror det skal være mulig å få pynten til å se ut som pynt og ikke som noe som skal spises.. Og om det skulle finnes bær på den, så går det jo ann å plukke av dem..
Pip Skrevet 14. mai 2004 #7 Skrevet 14. mai 2004 Eføy er ikkje sterkt giftig. Det vil seie at du ikkje vil reagere på nokon måte med mindre du et ganske mykje av det... (Og eg trur neppe det er så godt at du vert freista til det )
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2004 #8 Skrevet 14. mai 2004 Okay. Neida, er ikkje redd eg skal bli frista, tenker meir på dei søte små.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. mai 2004 #9 Skrevet 15. mai 2004 Hele planta er giftig, men ikke sånn at man får kramper og fråde av å tygge på et blad akkurat... Bærene er det mest giftige på planta, men de får du sjelden med når du kjøper eføy i potte. Det er mest på avskåren eføy, som ser ganske annerledes ut. Derimot er det mange som reagerer når de håndterer eføy i større mengder, som f.eks. i en blomsterbutikk hvor de henger opp nyankomne ampler. Hvis de kommer i kontakt med underarmene får mange røde streker og prikker i huden, og det klør noe helt utrolig. Men det er ikke farlig, bare lite lekkert og veldig ubehagelig. Noe å tenke på hvis man skal ha eføy i buketten sin...
lampeskjerm Skrevet 15. mai 2004 #10 Skrevet 15. mai 2004 Noen reagerer mer på eføy enn andre. Jeg har sterk allergi og får utslett bare jeg tar på den. De fleste reagerer ikke så sterkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå