Gå til innhold

Dere som bor med katt i områder med flått

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å omplassere en kattunge, og vil gjerne at hun skal komme til et sted hvor hun kan gå ute. Det høres jo fint ut med de som bor landlig til. Men noen av de som har meldt seg bor i nærheten av skogen på Østlandet, og da tenker jeg det nok sikkert er en del flått der. Selv har jeg bare dårlig erfaring med flått på katten min de gangene jeg har vært på hytta (selv med dyrlegens anbefalte flåttmiddel). Hvordan er det med dere som bor med katten deres i slike områder? Får katten mye flått på seg?

Anonymous poster hash: 6eb16...e9d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Flått på katt er like individuelt som mygg på folk. Noen katter får flått bare de såvidt dytter nesa utenfor døra, andre katter kan luske rundt i flåttbefengte enger uten å få så mye som en flåttnymfe på seg.

Det trenger ikke være mye flått i området selv om det er skog der, flåtten sitter som oftest i høyt gress og lange strå, og er det mye bartrær i skogen er også forekomsten av flått noe lavere.

Flåtten er heller ikke på langt nær like farlig for katter som for mennesker, med tanke på TBE, så lenge det er snakk om et par-tre stykker i løpet av en sommer. Derimot kan det være livstruende for katten og gå lenge med tjue-tredve-førti feite flåttjævler på seg.

Endret av Minya
Skrevet

Takk for svar. Nå fant jeg et hjem til henne i et villaområde, så da blir ikke problemstillingen aktuell likevel...

Anonymous poster hash: 6eb16...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...