Gå til innhold

Statusen til punktum som skilletegn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en veldig interessant artikkel på et amerikansk nettsted for noen få dager siden (husker dessverre ikke hvor), hvor det ble påstått at punktum helt har endret status /betydning i muntlige tekster som f.eks. chat og sms.

Tradisjonelt er jo punktum et helt nøytralt skilletegn, mens f.eks. spørsmålstegn og utropstegn viser/uttrykker talehandlinger eller avsenderens holdninger til det som blir uttalt i setningene de avslutter. De er altså markerte skilletegn, mens punktum har vært helt umarkert.

I chat og i sms-utvekslinger derimot, er det plutselig punktum som har blitt et markert skilletegn, ettersom det stort sett utelates i alle tilfeller hvor det er mulig. Å bruke punktum blir sånn sett en slags statement.. Det ser ut til at det er linjeskift som har erstattet den funksjonen punktum har i lengre, mer sammenhengende (og dermed ikke-muntlige) tekster.

Hva er deres oppfatning om dette? Er det sånn for dere også at det å avslutte en setning i chat eller tekstmelding med punktum bare er noe dere gjør i spesielle tilfeller? Og hva tenker dere om bruk av punktum som siste element i en sms eller i en enkeltsetning i en chattesamtale?

Anonymous poster hash: bc147...e80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres veldig ut som en skoleoppgave! Gjør leksene dine selv! :fnise:

Skrevet

(...) Det ser ut til at det er linjeskift som har erstattet den funksjonen punktum har (...) Anonymous poster hash: bc147...e80

Anonymous poster hash: e1700...7cc

Dette skjønte jeg ikke.

Skrevet

Dette høres veldig ut som en skoleoppgave! Gjør leksene dine selv! :fnise:

Herregud, nei, det er ikke en skoleoppgave. Jeg leste som sagt en interessant artikkel på nettet hvor det ble påstått at punktum har endret funksjon i muntlige tekster som chat og sms-utvekslinger.

Nå fant forresten igjen artikkelen også:

http://www.newrepublic.com/article/115726/period-our-simplest-punctuation-mark-has-become-sign-anger

Er det virkelig ikke mulig å starte diskusjoner om språk i dette underforumet? I så fall synes jeg det bør skifte navn til "Klaging og raseriutbrudd over andres skrivefeil".

Dette skjønte jeg ikke. Anonymous poster hash: e1700...7cc

Jeg mente at (ifølge artikkelen) har punktum gått fra å være et helt nøytralt skilletegn til å ha blitt et markert tegn, ettersom det nå ofte kan oppfattes som aggressivt i enkelte sammenhenger.

Stemmer dette for norsk også? Er det sånn at å avslutte en sms eller en enkeltsetning i en chattesamtale med punktum gjør at man ser sint eller veldig bestemt ut? :)

• Liker 2
Skrevet

Det er en interessant problemstilling, og jeg mente bare å være morsom...! Jeg har ubevisst blitt med på dette selv, synes ofte at punktumet blir så "hardt" - og at det er mer "vennlig" med utropstegn, spørsmålstegn eller tre prikker, eller et smilefjes. Men jeg har altså ikke vært helt oppmerksom på det. Spennende å følge en språkutvikling mens den skjer!

Skrevet

Jeg bruker punktum slik det er ment i skriftspråk enten jeg skriver SMS, chatter eller skriver mail. (Eller for den del i foruminnlegg.)

Skrevet

Jeg utelater noen ganger punktum om jeg skal skrive én setning i en chat. Men skal jeg skrive mer enn én setning bruker jeg ikke linjeskift som setningsmarkør. Jeg oppfatter ingen forskjell på setninger med eller uten punktum når det gjelder "tyngde". Oftest bruker jeg punktum, det mest konsekvente unntaket er nok om jeg avslutter med et lydhermingsord, type "hehe".

Skrevet

Jeg har aldri observert dette fenomenet, men så kommuniserer jeg heller ikke skriftlig med mennesker yngre enn 20.

Anonymous poster hash: f7dc7...965

Skrevet

Jeg har aldri observert dette fenomenet, men så kommuniserer jeg heller ikke skriftlig med mennesker yngre enn 20.Anonymous poster hash: f7dc7...965

Det var litt overraskende. :)

Selv kommuniserer jeg heller ikke skriftlig med mennesker under 20 (bortsett fra med mine egne tenåringsbarn, da), men jeg har faktisk også lagt merke til denne tendensen hos mine jevnaldrende på 40+.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker punktum slik det er ment i skriftspråk enten jeg skriver SMS, chatter eller skriver mail. (Eller for den del i foruminnlegg.)

Hva mener du med "slik det er ment i skriftspråk"?

For saken er jo den at punktum er noe som generelt trengs i tekster, enten det gjelder romaner, foruminnlegg som dette, avisartikler, eller annet, mens det derimot ikke trengs i utvekslinger som består av enkeltsetninger eller enkeltfraser/-ord. Og derfor er punktum heller ikke nødvendigvis ment å skulle brukes her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...